Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører en 325ci m54, og skal bytte motor, tenkte å sette inn en fra en 330. Noen som vet hva jeg trenger for å få det til å funke? Tenker da på dëler som ikke passe overens osv eller trenger jeg bare motor å ledningsnett?

Skrevet

Kan jo bruke originalt ledningsnett, hvis det er stor girkassehus inn til svinghjulet så vil jo det være rett bolt on, hvis ikke må du jo vel bytte girkasse, men regner med at du ikke trengte. Hjerne er bare å få reprogrammert..

Begge har jo elektrisk gasspjeld så regner med at det går bra :)

Skrevet

Det er vel startsperre på hans fra før av, så han trenger bare ECUen, EWS eneheten og nøkkelen :)

Skrevet

Han kan enten bruke tenningslåsen fra 330 bilen hvor motoren kommer fra og skifte, ellers må han bruke tenningslåsen han har og flytte over chipen fra 330 nøkkelen til 325 nøkkelen.

Selve ringen rundt tenningslåsen som leser av chippen trenger/har ikke mulighet til å kodes opp mot noe.

Det er ECUen fra 330en, selve EWS boksen og chippen i nøkkelen som må være kodet opp mot hverandre.

Både avleser ring og sende/motaker boks (EWSII) kan stamme fra noe annet. Det er vel EWSIII på disse og da mener jeg sende/motaker enheten var sammen smeltet med EWS boksen om jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Sitter ikke startsperra i motorstyringshjernen på EWSIII da? De kan jo ikke kodes om på nytt. Må ha ny hjerne om den skal i en annen bil..

Vil han ikke trenge nøkkel, tenningslås og hjerne fra 330en?

Skrevet

Nei, det er en egen EWS boks men sende/motaker enehet er innebygget i EWS boksen.

Den kan ikke kodes på nytt pga at EWS III (3.3) fikk et nytt kode system som er brent fast og kan dermed ikke endres.

Jo, han trenger DME (hjerne), EWS boks og nøkkel med chippen.

Han kan jo ta tenningslåsen fra 330 for å kunne bruke 330 nøkkelen og da slipper han flytte over chippen, men det er vel enklere å bare flytte chippen over til 325 nøkkelen.

Her kan man lese seg blå på EWS: http://www.europeantransmissions.com/Bu ... %20BMW.pdf

Skrevet

Tror det er enklest å bruke alt fra 325, en utenom råmotoren.

Fordi begge motorene er jo helt identiske utenom sylindervolumet! Mener jeg å huske.

330 hjernen er bare bedre "optimalisert" til 3,0l.. Men tror det vil bli mye enklere om han bruker alt fra 325 og bare reprgammerer hjernen.

Skrevet

Så etter hva jeg skjønner nå, så trenger jeg kun å bytte motor til 330, å kan bruke alt fra 325, å reprogramere hjernen, og da vil dette funke som det skal?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...