Diesel power Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 Hepp tenkte kanskje det kunne være en mulighet for noen å spare penger på litt erfaringoverføring da det ikke er like lett å feilsøke på "dagens" biler. Jeg hadde startproblemer med min 530 i desember. Den startet som regel, men helt uten videre så bestemte den seg for å være vanskelig. Det var ingen systematikk i dette, og noen ganger startet den igjen etter mange forsøk, og som at ingen ting var gærnt. Noen ganger måtte jeg stå over natten, og noen ganger hjalp selv ikke det. Frusterende, og den levde sitt eget liv. Uansett, jeg hadde alle funksjoner i displayet tilgjengelig, alt kom på, ratt kom ned og absolutt alt virket. Siden den startet så pent når den først kom, så utelukket jeg problemer med motoren i seg selv, men holdt tanken rundt starter åpen foreløpig. Jeg var også så vidt innom batteri, men den var så velvillig til å starte når den først kom, slik at dette ble også skøvet ut som mulig årsak. Jeg var også inne på tanken med girskiftindikatoren, men siden bokstaver for valgt gir stemte i speedometer la jeg også dette til sides. Jeg tenkte da på startsperre og hva evt. deler som kan svikte der. Jeg snakket med BMW, og de sa at det kan være nøkkelen, som jeg fort også utelukket, siden det ikke hadde betydning hvilke av nøkklene jeg brukte. Så var det selve tennigslåsen, en egen liten modul som sitter inne i rattstammen, og er plugg and play. Jeg kjøpte denne pluss senderen for startsperren, som da er ringen rundt det området hvor du setter inn nøkkelen. Jeg skiftet disse men det ble ingen bedring. Disse kostet da totalt i underkant av 500Nkr. Ved neste korsvei var det da en egen startsperremodul som sitter rett bak hanskerommet som dukket opp. Denne kjente jeg ikke til, men ble anbefalt å skifte denne av BMW. Denne kostet noe over 700Nkr, men det innebar at de måtte bestille denne kodet fra BMW-Tyskland, for så å måtte ha bilen inne på verksted for omkoding igjen. Her gikk det da en time, og problemet var løst. Jeg skriver dette da jeg ikke viste om den startsperremodulen, og trodde dette satt direkte i forbindelse med motorstyringen. Enkel sak som veltet stort lass, og bare det å få bilen inn på ett verksted for å kjøre diagnose koster i seg selv nesten like mye som disse delene idag. Håper noen kan ha nytte av dette.
MachineHead Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Jeg har for øyeblikket samme problem med min 530d! Men det går gjerne et par uker mellom hver gang jeg har startproblemer, den går som ei klokke mellom hver gang! Hadde du samme symptomer? Jeg er redd for monster verkstedregning hvis det er noe jeg ikke kan skifte selv
sveinis Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Kjempebra tråd!! Jeg har ingen problemer med bilen min p.d., men dersom den begynner å tulle er jo dette utrolig greit å vite om, så man ikke bestiller time for dyseskift og det som verre er sånn uten videre! Takk for tipset!
Diesel power Skrevet Mai 4, 2009 Forfatter Skrevet Mai 4, 2009 Jeg har for øyeblikket samme problem med min 530d! Men det går gjerne et par uker mellom hver gang jeg har startproblemer, den går som ei klokke mellom hver gang! Hadde du samme symptomer? Jeg er redd for monster verkstedregning hvis det er noe jeg ikke kan skifte selv Akkurat samme symptomene. Og det var slik i lang tid, men så ble det brått verre, og utrolig irriterende. Sjekk ihvertfall opp den startsperremodulen. Sender og tenningsmodul er grise enkelt å skifte selv om man bare skrur bittelitt om det skulle være denne. Jeg har ikke hatt symptomer siden dette. Bilen starter og går fint hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå