Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Surr å vas..

Lufting av radiator, prosedyre her;

-Kald /lunken bil

-Nøkkel i posisjon 2

-kupèvifte, høyeste hastighet

-Skru opp og vekk påfyllingslokk på radiator.

-Skru opp og vekk lufteskruen på radiator.

-Fyll på vann blandet med frostvæske i påfyllingshull.

Ettersom du fyller litt å litt, så ser du at det synker, på slutten så begynner det å piple i luftehullet på radiator. Fyll på i påfylling helt til det kun kommer vann/frostvæske ut av dette hullet. Altså, piplingen av luft, er vekk.

Nå er ekspansjonstank overfylt.

-Monter igjen påfyllingslokket å skru til

-Monter igjen utluftingsskruen å skru til, forsiktig. O-ringen tetter godt og skruen har veldig lett for å knekke.

Nå tar du deg en kjøretur med viften på ful guffe en liten stund. Etter dette, bruk bilen som normalt.

Skjekk kjølevæske nivå dagen derpå (når bilen er blitt kald igjen), etterfyll om nødvendig. Nåvi skal ligge midt på ekspansjontanken.

At viskose viften din ikke går rundt betyr enten røket multireim (da ville ikke bilen ladet heller og lade lampen i isntrument ville lyst)

Eller så er viskosen helt gåen, griper overhodet ikke. Kan også være noe som kiler viskosen fast. Se etter løse gjenstander i området som blokkerer for vifteblader.

Tanker om havari på pumpe kan man slå fra seg(foreløpig), godset som reimhjul er skrudd fast i, er samme gods som viskose blir skrudd fast i. Så de grunner jeg har nevnt er mest trolige.

Skrevet
radiatorvifta går ikke runt oppdaget jeg idag :P

kan alt dette være skylden?

vet jeg er grønn... :)

tror ikke viften din går på noe viskose greier. Du har samme motor som eg har og den har elektrisk vifte som går etter en temperaturføler. Så hvis den ikke går rundt så kan det nok være den som er årsaken. Kulden går løs på elektronikk, kortslutter her og der vettu. Kan hende du må skifte hele viften eller så skal det være en slags rele til den. Vet ikke helt. Men vær nå sikker på at den ikke går rundt, for den går næmlig veldig sjelden , faktisk kun når den tror den trenger det.

Skrevet

Var faktisk gåen termostat som gjorde at gammelbilen min kokte over. Den åpnet seg så vidt når vannet kokte (hadde den i en kasserolle for å sjekke). Da opplevde jeg ekstremt høyt trykk i slangene til og fra radiatoren... Jeg holder min tro på gåen termostat, vannpumpe eller dårlig luftet kjølesystem!

termostaten er jo ikke store jobben å ta ut for å legge den i en kasserolle for så å koke opp å sjekke om den åpner seg...

Om du har påfyllingslokket åpent, skal du se en pilotstråle ut fra siden der. Den skal indikere om du har sirkulasjon eller ikke..

Skrevet

pilstrålen er der og luftet systemet med og skru opp utluftningsskruen til det bare kom vann så skrudde jeg den fast.

var mens jeg holdte på med det at jeg så at vifta bak radiatoren ikke gikk rundt.

har det noe å si at det ble svarte dråper i snøen bak eksospotten? ikke så mange men.

tusen takk for mye hjelp gutter :D

Skrevet
hvis den går på tomgang i en halvtime og vifta fortsatt ikke går rundt så er det noe galt. Den virfa vil nok aldri starte når du kjører.

Men når det er så kalt ute trenger den ikkje å gå rundt heller når du kjører. Husker pappa hadde gåen vifte på den gamle 528 sin... enda med campingvogn opp de bratte bakkene gikk det bra :P

Skrevet

det ser sansynlig vis ut til at det er toppakningen siden alt annet er ok.

vannet sirkulerer så det er ikke termostaten og det hvite skumet i oljen er antageli vis kondens.

skal få den på et verksted å få den sjekket.

takk for hjelpen folkens :D

Skrevet

Selv om termostaten er gåen vil du ha en pilotstråle i ekspansjonstanken!

Men nå vet jeg at mange har plagdes med luftinga av BMW motorer..

Selv har jeg lufteskruen åpen og påfyllingslokket helt til jeg har fått driftstemp på hele motoren....Gir gass på gasspjeldet, då er jeg sikker på at jeg får ut all lufta. Funka hvertfall hest når jeg gjorde det på min bil sist gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...