fast Dog Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Lurer litt på hva tallene forteller om oljen! Eks 0w-30! Hva er fordeler og ulemper på denne? hva sier 10w-40 osv.... Noen som kan meg fortelle meg litt om dette så jeg blir litt klokere
Bjørner Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Godt spørsmål 10W40 er en SAE betegnelse som sier noe om smørevne/viskositet og gir en inkasjon på at olje er 'multigrad' olje. En red 10W olje ville være god til å bruke når det er klaldt, men ville ikke smøre tilstrekkelig når temperaturen stiger, ville blitt for tynn, feks med at motoren blir varm, her kommer 40 viskositeten inn. Her er et eksempel jeg fant på nettet: 10W50 10 = viskositet i -18grader W = vinter 50 = viskositet ved +100grader Er ingen ekspert på området, men det er sånn jeg grovt sett har forstått det. For spesielt intersserte: http://andy.hedin.googlepages.com/SAE_J300_Viscosity_Grades.gif
Simpel Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Har og skjønt det sånn som Bjørner sier her. Men nå har jeg en nøtt til dere olje-guruer der ute: Er det noen ulemper med 0W50 olje i forhold til fx 10W40 olje? Eller er alt bare bedre, tynnere ved kald olje og feitere ved høy temperatur?
fast Dog Skrevet Februar 8, 2009 Forfatter Skrevet Februar 8, 2009 Enda en gåte til! Fordeler, ulemper på: 0w-30 VS 0w-40!?!
dvil Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Det benyttes tilsetninger for å få en multigradeolje. Stort spenn = mye tilsetninger. Disse blir nedbrutt under bruk. Helsyntolje er generelt mer stabil og trenger mindre tilsetninger, og vil beholde sine egenskaper lengre.
Simpel Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil Interessant lesning. Mens vi venter på at oljeguruene skal svare på 10W40-0W50/ 0W30-0W40 spørsmålene.
dvil Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Tja, mitt svar over gir bra forklaring, mener jeg. Utsnitt fra din link hos Wikipedia, om syntetisk olje: Their specially designed properties allow a wider temperature range at higher and lower temperatures and often include a lower pour point. With their improved viscosity index, true synthetic oils need little or no viscosity index improvers, which are the oil components most vulnerable to thermal and mechanical degradation as the oil ages, and thus they do not degrade as quickly as traditional motor oils.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå