Jay-O Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Jeg lurer på om det finnes noen problemer med å parallellkoble et likt batteri med den som er allerede på plass i bilen? Vil dynamoen ha problemer i og med den må lade mer, eller er det noen elektronikk som vil få fnatt fordi kapasiteten blir for stor? Jeg har en del ting som skal kobles opp i bilen, og for å sikre at jeg har strøm nok tenkte jeg å koble et batteri til. Lurer og på om det finnes motor- og kupèvarmer med batterilading fra DEFA til E90? Og hva koster det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Hvor stor er dynamoen din og ditt nåværende batteri da? Vil heller anbefale å kun oppgradere batteriet,ellers kan dynamoen bli for svak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2009 Det er orginalt batteri og dynamo - vet ikke hva det er. Hva er standard VAh på et bilbatteri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Er sikkert en plass mellom 70 -90 Ah på din,dynamoen din aner eg ikkje. Men dette er noe du kan lese av på komponenta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2009 Er sikkert en plass mellom 70 -90 Ah på din,dynamoen din aner eg ikkje. Men dette er noe du kan lese av på komponenta. Med de tallene bør det holde, men hadde vært greit å vite hvor mange ampere selve bilen bruker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Dette skal jo være dimensjonert til bilens el system og forbrukere,men kommer jo også an på hvordan du bruker bilen. Er det mye start og stopp samt småkjøring vil dette tære mer på batteriet pga begrensa tid til opplading,spesielt nå på denne årstiden ettersom varmeapp.vifte,varmetråder osv blir mer hyppigt brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Ved direkte parallellkobling av batterier "må" batteriene være identiske mtp. kapasitet og produsent. Ved bruk av forskjellige batterier bør man ha et skillesystem som kobler batteriene fra hverandre elektrisk når de ikke mottar lading (motoren er stoppet). Her kan man bruke skilledioder eller laderele og det finnes flere typer alt etter hvor avansert disse er (pris). Dynamoen vil uansett ikke kunne lade mer enn dens oppgitte effekt, men en økning i batterikapasitet vil også føre til økning i ladetid før batteriene er oppe i 100% igjen. Generelt sett vil elektronikk bry seg svært lite om batteriets kapasitet, men jeg vet at hvertfall e39 kodes alt etter hvilken batteritype+kapasitet som er installert i bilen (tilpasser batt.lading ved justering av regulator i dynamo). Hvordan dette er i e90 vet jeg ikke. Hva er det du har tenkt å installere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2009 300W transformator fra 12V til 230V AC - mer enn det sier jeg ikke før evt. jeg har montert/bygget det - men maks peak belastning blir 300W (12V 25A) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Skal du montere ett ekstra batteri, ville jeg montert et spenningsstyrt laderele mellom de to batteriene. Da vil ikke ekstrabatteriet bli koblet til før bilens batteri er ladet opp. Slik unngår man stor belastning på dynamoen, samt at bilens eget batteri alltid har tilstrekkelig kapasitet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå