AlXz Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Har noen ganger problemer med vifta til varmeapparatet. Kan vel si det skjer ca. annhver gang bilen skal startes! Problemet er at vifta (alle hakk, 1, 2, 3 og 4) ikke starter. Sikringer er kontrollert og er greie. Men etter litt kjøring pleier den som regel å starte. Og når den først har startet å funke, er det ikke noe problemer videre. Alle hakk funker som det skal. Neste gang bilen skal startes kommer samme problemet, noen ganger er den bra halt fra starten av, men ofte skjer det samme, at den ikke funker før etter en god stund. Er vel dårlig kontakt/brudd i en kabel kanskje?? Evt dårlig rele?? Motstanden er byttet for ikke lenge siden. Trenger tips til hva jeg bør sjekke. Er det noen som har opplevd det samme?? Noe standard feil?? Er sykt kaldt ute nå, så skulle helst sluppet å feilsøkt altfor mye Kan jeg sette direkte strøm på vifta (med en sikring seff.) sånn midlertidig for å kunne bruke bilen? (vil vel da gå i maks speed.., men greit nok det) Er jo umulig å kjøre uten vifta nå, da det bare dugger og fryser på rutene. Tusen takk for tips
E36Cab1 Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Er ofte en tendens på at viftemotoren er slitt(børster/kommutator). Men du kan måle om det er spenning på motoren når bryteren står på uten at motoren går,det vil bekrefte dette isåfall.
AlXz Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Skrevet Februar 9, 2009 Er ofte en tendens på at viftemotoren er slitt(børster/kommutator). Men du kan måle om det er spenning på motoren når bryteren står på uten at motoren går,det vil bekrefte dette isåfall. Ok.., vet du om dette vil føre til at den noen ganger ikke vil starte ordentlig? Må starte å feilsøke litt imorgen ja.., hvor er det lettest å komme til ledningen til vifta?? Inne i bilen ved varmeapparatet, eller i motorrom ?? Takk
E36Cab1 Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Ja det kan gi desse symptoma. En dump i veien eller at du kakker litt på vifta kan være nok til at den starter,og når den først er igang vil den som regel gå til du slår den av. Mål på kontakten inn på vifta,ettersom viss problemet ditt skulle vise seg å være dårlig kontakt hjelper det lite å måle rett etter bryter dersom feilen ligger på ledningen nærmere vifta.
AlXz Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Skrevet Februar 10, 2009 Ja det kan gi desse symptoma. En dump i veien eller at du kakker litt på vifta kan være nok til at den starter,og når den først er igang vil den som regel gå til du slår den av.Mål på kontakten inn på vifta,ettersom viss problemet ditt skulle vise seg å være dårlig kontakt hjelper det lite å måle rett etter bryter dersom feilen ligger på ledningen nærmere vifta. Ok Vifta starta fint i dag tidlig. Men som du sier, en dump i veien mener jeg har starta den noen ganger.. Må ta å få målt iløpet av dagen
AlXz Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Skrevet Februar 10, 2009 Skjekk unloader relè i sikringsboks. Vet du hvilket av rele-ene dette er?? (det til høyre for blinklys-rele?) I dag funka selvfølgelig vifta fint hele tida.. Så ikke blitt noe måling ennå.
Fliid Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Skjekk unloader relè i sikringsboks. Vet du hvilket av rele-ene dette er?? (det til høyre for blinklys-rele?) I dag funka selvfølgelig vifta fint hele tida.. Så ikke blitt noe måling ennå. Har ikke sett på tegninger enda, men kan gjøre det. Sikringen for varmeapparatvifte har ikke alltid spenning. Om du vrir om nøkkel til, hm, trinn 2, så får sikringen spenning og du kan betjene viften og velge hastighet. Ta fatt i ett multimeter og mål på sikringen (er to blanke felt på toppen av sikringen. Fortrinnsvis for å måle om sikringen er hel, men kan måle spenning og) Mål fra ett av de to blanke feltene til jord. 12 v skal du ha med nøkkel vridd i andre posisjon. Spenningen forsvinner når du vrir nøkkelen til posisjon 1 eller 0 igjen. Gå ut og prøv, så skjønner du hva jeg mener. Unloader relè er det som "åpner" for spenning inn til sikring. Den dagen det ikke er liv i viften, ta og mål på sikring om du har spenning (blankt felt til jord / gods) . Er det ikke spenning, så er det unloader relè som fjusker. Er det spenning, da har du feil en annen plass i systemet.
AlXz Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Skrevet Februar 10, 2009 Aha..., skjønner. Så dette er et annet rele, enn rele-et til varmeapparatet (varmevifta) dette da ?? Takk
Fliid Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 Aha..., skjønner.Så dette er et annet rele, enn rele-et til varmeapparatet (varmevifta) dette da ?? Takk Ett eventuelt relè til, vil ikke slå inn før sikringen har spenning og du kan slå inn relè med brytere i kupè.
fast Dog Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Hei.. låner tråden din litt! har samme problem i min! Fliid: Vet du hvordan det er i E46?!? samme opplegg med releet?
Kai-P. Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Hvis den har startet i en dump så kan det hende at motoren er brent p.g.a utslitte lagre.
AlXz Skrevet Mars 22, 2009 Forfatter Skrevet Mars 22, 2009 En liten oppdatering fra mitt problem. Vet ikke hvorfor, men dette problemet har jeg ikke sett mye til siden forrige gang jeg skrev under denne topic'n. Hender at vifta ikke blåser på f.eks hakk 1 og 2 innimellom under kjøring, men skrur opp på 3 og 4 så kommer det fort, og den blåser på 1 og 2 igjen.. Men er nok vifta som begynner å takke for seg kanskje?
fast Dog Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Min tok kvelden etter at jeg hadde parkert bilen for kvelden! har ikke funket siden...
Kai-P. Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 En liten oppdatering fra mitt problem.Vet ikke hvorfor, men dette problemet har jeg ikke sett mye til siden forrige gang jeg skrev under denne topic'n. Hender at vifta ikke blåser på f.eks hakk 1 og 2 innimellom under kjøring, men skrur opp på 3 og 4 så kommer det fort, og den blåser på 1 og 2 igjen.. Men er nok vifta som begynner å takke for seg kanskje? Er like før vifta brenner seg fast, hadde samme problem på en E30 jeg hadde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå