theking Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 toppdekselet har sprukket, er det mye arbeide å bytte selv`? er det noen som har et bra brukt til en fornuftig pris? det er ikke topplokket men det dekslet som du fyller olje i
Fliid Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Det bytter du greit selv. Husk ny toppdeksel pakning og momentnøkkel som du kan bruke til 11nm, om jeg ikke husker feil.
-Vegard- Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 trenger ikke momentnøkkel for å skifte toppdekselet og tilhørende pakning da Fliid;P Fordi om boka tilsier det så er det bare å bruke sunn fornuft og ikke stramme til den nye pakningen tyter ut i alle mulige kanter;)
bcrazy Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 om jeg ikke tar veldig feil, så på min så er jo boltene slik at uanestt hvor hardt du strammer blir det ikke noe mer press på pakningen. Så så lenge du ikke strammer så hardt at gjengene går i stykker burde det ikke være noe problem. 11 nm er forresten mindre enn man skulle tro, ikke hardt i det hele tatt selv med en liten skralle.
axor Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 om jeg ikke tar veldig feil, så på min så er jo boltene slik at uanestt hvor hardt du strammer blir det ikke noe mer press på pakningen. Så så lenge du ikke strammer så hardt at gjengene går i stykker burde det ikke være noe problem.11 nm er forresten mindre enn man skulle tro, ikke hardt i det hele tatt selv med en liten skralle. Ikke at jeg ikke tror på deg, men hvordan ser da de boltene ut? hvordan skal du klare å stramme mer uten og presse mer på pakningen ?
-Vegard- Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 om jeg ikke tar veldig feil, så på min så er jo boltene slik at uanestt hvor hardt du strammer blir det ikke noe mer press på pakningen. Så så lenge du ikke strammer så hardt at gjengene går i stykker burde det ikke være noe problem.11 nm er forresten mindre enn man skulle tro, ikke hardt i det hele tatt selv med en liten skralle. dette er fysisk umulig da hadde vi ikke hatt bruk for bolter i det hele tatt da, kunne det bare stått noen plastpropper som hindret den i å skli til sidene.
E36Cab1 Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 om jeg ikke tar veldig feil, så på min så er jo boltene slik at uanestt hvor hardt du strammer blir det ikke noe mer press på pakningen. Så så lenge du ikke strammer så hardt at gjengene går i stykker burde det ikke være noe problem.11 nm er forresten mindre enn man skulle tro, ikke hardt i det hele tatt selv med en liten skralle. dette er fysisk umulig da hadde vi ikke hatt bruk for bolter i det hele tatt da, kunne det bare stått noen plastpropper som hindret den i å skli til sidene. Noen motorer har slike mutrer eller bolter som går et visst stykke ned på gjengene før de stopper fysisk pga en avstandshylse o.l som gjør at du får et visst press på pakningen og unngår å trekke denne til med for mye moment. Sier ikkje at denne motoren har dette,men antar det var dette han mente
Fliid Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 trenger ikke momentnøkkel for å skifte toppdekselet og tilhørende pakning da Fliid;P Fordi om boka tilsier det så er det bare å bruke sunn fornuft og ikke stramme til den nye pakningen tyter ut i alle mulige kanter;) Av erfaring så vet jeg at denne pakningen kan være kødden å få tett ved og ta det på feelingen. Derfor jeg fortsatt står på mitt angående bruk av moment. Dette gjelder særlig for en som ikke er "vant" til å skru. Hjelper også lite om man har skrudd mye fra før om man ikke har brukt moment nøkkel noe særlig. Da har man ikke forhold til hvor mye 11 nm tilsier, f.eks. Moment nøkkel har somregel lengre arm enn en kvartom skralle f.eks, det er også villedende.
-Vegard- Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 om jeg ikke tar veldig feil, så på min så er jo boltene slik at uanestt hvor hardt du strammer blir det ikke noe mer press på pakningen. Så så lenge du ikke strammer så hardt at gjengene går i stykker burde det ikke være noe problem.11 nm er forresten mindre enn man skulle tro, ikke hardt i det hele tatt selv med en liten skralle. dette er fysisk umulig da hadde vi ikke hatt bruk for bolter i det hele tatt da, kunne det bare stått noen plastpropper som hindret den i å skli til sidene. Noen motorer har slike mutrer eller bolter som går et visst stykke ned på gjengene før de stopper fysisk pga en avstandshylse o.l som gjør at du får et visst press på pakningen og unngår å trekke denne til med for mye moment. Sier ikkje at denne motoren har dette,men antar det var dette han mente godt mulig, men han skrev at du kan stramme og stramme skruene uten at det påvirker pakningen. Det går ikke uten bolter av typen som du snakker om med avstandshylse.
bcrazy Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 jeg er 99% sikker på at det slike avstandshylser se her http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /19689.gif synes ikke så godt men, du ser at det er et avstandstykke som er en del av mutteren. Bolten/mutteren går gjennom plastikken på toppdekselet og stopper mot selve topplokket. Skiven på bolten/mutteren trykker dekselet ned, men samme hvor hardt du strammer vil ikke denne komme lenger ned. Med mindre du skrur selve avstandstykket ned i selve toppen da. Og tror ikke gjengene tåler det... Vegard: Har du noengang hatt av toppdekselet på en m52 motor?
Fliid Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 For og bli kvitt litt forvirring. Det er slike muttere som blir beskrevet. Men de muttrene bunner ikke i topplokk(fra hva jeg husker). Derav, må skrues med nm. Om de hadde bunnet, så hadde ingen behøvd og oppgi nm. Gjengene hadde jo gitt seg / knekt mutteren.
bcrazy Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Ok Jeg har bare hatt av toppdekselet på m52 motor 2 ganger. På min motor bunnet hvertfall mutterene i topplokket. Jeg stusset litt på dette, da jeg faktisk brukte moment nøkkel, og muttrene stoppet før det ble 11 nm. Noen her burde vel kunne bekrefte dette 100%?
bcrazy Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... -Cover.htm Her kan du hvertfall se hvordan det gjøres:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå