Gå til innhold

Durelyd og vibrasjoner i girkasse (automat) -- LØST

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et merkelig problem her. Det kommer en durelyd fra girkassen når bilen er kald, og girspaken vibrerer.

Symptomer:

- Durelyden varierer med bilens hastighet, ikke motorhastighet. Altså, ingen ulyder når bilen står i ro, men øker gradvis med fart.

- Verst når det er skikkelig kaldt ute (5-10 minus). Lyden forsvinner gradvis når bilen blir varm og forsvinner helt på lange turer.

- Lyden øker voldsomt når jeg svinger til venstre og avtar når jeg svinger til høyre.

- Lyden og vibrasjonene er der fortsatt hvis jeg setter den i N mens bilen triller. Altså ingen forskjell på om den står i D eller N så lenge bilen er i fart.

- Merker også jevne "kakk" i girspaken når jeg rygger. Dette forsvinner også gradvis når bilen blir varm.

Hadde den på oljeskift for 2 mnd siden, ingen forskjell før/etter. Jeg merker ingen problemer ellers med kassen, den skifter fint. Det eneste jeg har lagt merke til er at den lager litt sånn "jetfly"-lyd i 1. gir.

Noen som har tips?

Skrevet

Hmm... Høres jo ut som problemet sitter bak automatkassa, siden det tydligvis er rotasjonshastigheten på bakaksel/mellomaksel som avgjør intensiteten på lyden. Kanskje diffen?

Beklager lite hjelpsomt svar, men det er helt sikkert noen her som kan svare bedre på dette.

Skrevet

Oljefilteret kan "løsne" og gi fra seg en slik opplevelse av lyd og vibrasjon. Anbefaler å sjekke dette.

Skrevet

Takker for tips. Jeg tviler litt på at det er oljefilteret, for problemet var der både før og etter automat-service der de bytta både olje og filter.

Jeg har tenkt på en ting, kan det være park-mekanismen som på et eller annet vis henger når det er kaldt? Er det en mulighet at park-mekanismen ikke kobler helt ut? :?

Skrevet

Ville kikka lit på hardyplata og yorken (den opplagringa av mellomakselen som du finner ca midt på). Sjekk også boltene både forran og bak på mellomaksel. Sjekk også oppheng til eksosen?

Skrevet

Skal sjekke det. Vil hardyplata bli påvirket av temperatur? Lyden og ristingen i girspaken forsvinner som sagt når bilen har blitt skikkelig varm.

Prøvde forresten å la bilen trille bakover i fri uten at motoren var på, og den jevne kakkingen i girspaken er der da også.

• 2 months later...
Skrevet

Tenkte jeg skulle oppdatere denne nå som problemet er løst. Det var som bmw530d99 antydet hardykoblinga som var slitt. Den var fullstendig ødelagt faktisk, utrolig at den ikke røyk. Ny hardykobling er montert og problemet er borte :D

Skrevet
Tenkte jeg skulle oppdatere denne nå som problemet er løst. Det var som bmw530d99 antydet hardykoblinga som var slitt. Den var fullstendig ødelagt faktisk, utrolig at den ikke røyk. Ny hardykobling er montert og problemet er borte :D

Hei!

hardykoblinga hvor er den hen på bilen???

• 1 year later...
  • 3 weeks later...
Skrevet
Hei!

Har samme probldem på en 520I E39.

Er dette noe jeg kan se etter selv? Og hvor mye koster dette å bytte? Dvs. pris på selve delen.

Vet ikke hvordan det er på E39, men på E36 er hardykoblingen synlig. Du ser den hvis du tar bilen opp på lift og lyser opp der girkassen slutter og mellomakselen begynner. Roterer du mellomakselen så ser du fort om hardykoblingen ser slitt ut.

Hardykobling på min kosta ca. 1000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...