broderaron Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 som kjent er automatkassene til 530D (e39) kjent for å ikke holde mer enn rundt 100 000km før de ryker, er det noen som vet hvilken type automatkasser som blir satt inn etterpå, er det samme typen (som igjen kommer til å ryke) eller blir det satt inn en sterkere girkasse?
sveinis Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Jeg kan ikke svare deg, men å si at kassene ryker etter 100 000 km er vel noe overdrevet? Er vel mange her på forumet som kan motbevise det. Dessuten finnes det ulike kasser til 530da avhengig av når den ble produsert. Tror det er to GM-kasser og en ZF-kasse. Det kan nok uansett lønne seg å holde kassa litt vedlike med regelmessige olje- og filterskift, selv om BMW hevder at dette er unødvendig.
Z1 Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Samme kasse blir satt inn .Men om du skifter olje/filter så holder disse kassene mer enn 100 km. Er vel en GM kasse. Men alle skal jo chippe motoren , og da vil vel kassa også ha et nytt program.
stroker Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Det du serverer her er jo rein bullshit Greit nok, kassene er kjent for å være litt veike dersom man chipper, men med riktig chipping (ref programmering av automatens styring) samt riktig vedlikehold med olje og filterbytte og fornuftig kjøring, er det ikke noe problem
Z1 Skrevet Februar 12, 2009 Skrevet Februar 12, 2009 Det du serverer her er jo rein bullshitGreit nok, kassene er kjent for å være litt veike dersom man chipper, men med riktig chipping (ref programmering av automatens styring) samt riktig vedlikehold med olje og filterbytte og fornuftig kjøring, er det ikke noe problem Fornufti kjøring så holder alt lenge
broderaron Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Skrevet Februar 12, 2009 Joda, jeg var nok litt bombastisk i min påstand, og ingenting er bedre enn hvis det bare er ren bullshit, fordi jeg har selv en prefacelift 530D, 99 modell. Og på den ble GM-kassa skiftet ved 99000 på telleren, bilen er ikke chippet og den har kun hatt to godt voksne eiere før meg. Forøvrig en herlig bil. Grunnen til at jeg spør er at en venn av meg vurderer å kjøpe denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16154936&sid=xz1abcmFaQr286104&pos=null&tot=null På denne ble kassa skiftet ved 65000, ifølge selger, og den er heller ikke chippet. I tillegg har jeg med økende bekymring lest noen tråder i dette forumet om disse GM kassene til E39 prefacelift 530D. Så derfor søker jeg informasjon om kassene, for å kunne gi et godt råd til kjøp av bruktbil. Godt å se at dere har gode erfaringer med bilene, og innser at mine bekymringer er noe overdrevet. Har forøvrig verksted regningen etter kasseskiftet liggende i hanskerommet og det er stygge tall som står nederst der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå