Gå til innhold

Er det noe hensikt me "turbo-innsug" på m20?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenker å montere turbo på m20 motor, og ser noen bygger seg turbo-innsug som jeg kaller det, og lurer hva er vitsen me det ?

har det noe effekt økning eller er det bare for syns skyld ?

kan den monteres på suge m20 motor også ?

her er det en som har de, ser meget bra ut også;)

mvh Tor

Skrevet

Er vel lite vits med ett lavbudsjetts turbo prosjekt.

Turbo innsug er nøyaktig avstemt så det er ikke bare noe man lager selv.

Det må man ha tegning på. men for syns skyld er det noe helt annet:) ser jo ganske stilig ut med custom innsug:)

For å sette ett eksempel, ett perfekt grenrør har nøyaktig samme avstand fra eksosmanifoilen på alle silyndre til punktet der de sammles til ett rør.

grunnen til det er at da får hver enkelt silynder fri flow.

Hadde grenrøret hatt forskjellige lengder ville det være stor sansynlighet for at det kom eksos fra to silyndre samtiding Til sammlingspungtet pga at lengden på de to rørene er forskjellige. dette skaper turbulens og mer motstand, men det er vel ikke noe noen trenger å bekymre seg for før man kommer opp i 8-900hk klassen vil jeg tro:)

Regner med det er noe alla samme prinsipp i design av ett perfekt innsug.

Håper dette gav deg den forklaringen du trengte.¨

Lesere må gjerne rette meg hvis jeg har gitt feil forklaring :D

Skrevet

Som du ser på den bilen så har dette innsuget større plenum og kortere innløpsrør(ofte kalt runner) inn,samt en bedre(lavere) vinkel og ekspandering av volumet inn mot plenum&innløpsrør enn f.eks det orginale som er 90grader og lufta må sirkulere 180grader.

Større plenum gir bedre mulighet for å bevare trykket,og derav fyllingen,på høye turtall .

Kortere innløpsrør,ofte utstyrt med en konisk avslutning ut i plenum for flødens del("trompet"),gir bedre fylling på høyere turtall men taper litt i nedre register. Kommer også an på diameter på innløpsrøra.

Kan montere denne på NA M20 også,men som sagt du vil tape i nedre del av registeret,og med det større gasspjeldet på desse vil bilen bli vanskelig å regulere gasspådraget med.

Korleis swirl ville blitt med dette er eg usikker på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...