Jump to content

Min E46 har motor problemer! :c


Tenz0r
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har en BMW E46 318i 98 (M43 motor)

Poblemet startet med at jeg hørte tilfeldig frieeksos fra motor rommet, jeg åpnet panstere å så en slange var sprukket (Fig.#1 på bilde). Jeg kjørte med en gang å kjøpte ny og monterte den. Etter noen mil fungerte bilen dårlig så jeg stoppet får å se, da røk det av Luftpomen (varm eksos). Jeg skrudde av pumpen får å se at den var ødelakt (smeltet kansje?). Jeg kjøpte en org. brukt luftpumpe og montere den. Når jeg startet hoppet slangen av (Fig. #2 på bilde). Da fant jeg ut at det var is i slangen. Om det er noe som har kommet i ettertid vet jeg ikke. Jeg fjernet isen og startet opp. Pumpa gikk fint. jeg prøvekjørte og ca etter 1km merket jeg at motoren slet på turtall høyere en ca 2500rpm. Da røk det ut eksos av "insughuset" (fig. #3 på bilde).

Bilde1

http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... 2uztsc.jpg

Så nå lurer jeg på hva som kan være såm er galt.

Er det EDG (Exhaust gas recirculation) Ventilen såm er

gåen? jeg vet at pumpa skal gå når bilen er kald (ca 30 sec). Er de sån at den kansje ikke lukker slik at varm eksos går in i pumpa å ødelegger den? og hvorfår er motoren helt daff? = kan d være at motoren får får

mye eksos i retur eller at motoren ikke får luft. Styres denne ventilen elektronisk?

Bilde2

http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... oya5pn.jpg

Er ikke helt sikker pA om hvordan dette systeme fungerer heller.

hvis du har kompetanse og skjønner noe av det jeg skriver og vet hva såm kan være galt, så hadde det vert fint med noen komentarer.

:)

Link to comment
Share on other sites

Detter er ikkje EGR ,men et system som skal rense/forbrenne avgassen for HC når motor er kald(feit blanding=høy HC) og katalysatoren er under temperatur for virkning.

Forklaring til bilde 2:

Den virker slik at den henter vakuum fra innsuget i en liten beholder(7). Denne er tilkobla en el.styrt vakuumventil(13) som ved kaldstart slipper vakuum forbi og inn på ventilen(15) du trodde var EGR ventilen på tegninga di.

Dette åpner forbindelsen mellom luft fra pumpe(Nr.1 på tegning 1) og til eksosen.Samtidigt vil luftpumpa begynne å presse luft inn i eksosen slik at forbrenninga av HC kan tilta.

Over til problemet ditt:

Ville sjekka at denne luft-resirkuleringsventilen(LRV) din er iorden og returnerer i låst posisjon. Test med vakum og se hvordan den oppfører seg.Kan være lekk som fører til eksos som slår forbi tilbake mot pumpa.

Sjekk også slanger og rør at de er åpne og hele.

Når dette systemet er i funksjon vil lambdaen sjekke virkningen til dette systemet ved å ta tiden på hvor lang tid det tar eksosen å bli mager(lav HC) etter at pumpa er starta. Overskrides denne oppgitte tiden,blir det feilkode,kansje nødprogram?

Dette er eg ikkje sikker på,men er iallefall slik dette kontrolleres.

Og viss dette systemet skulle lekke luft pga defekter vil dette kansje påvirke avgassen og dermed lambda slik at det blir kluss,men dette er som sagt gjetting.

Håper dette var til hjelp og at det var forståeligt?

Link to comment
Share on other sites

Takker får noen meget gode svar. Har skrudd av ventilen nå å skjekket vacum rørene. Det er masse vacum i rørene men ventilen lukker ikke. den står open hele tiden. Skal fixe en ny snarest mulig, så kan jeg si i fra så fort jeg kan om den var synderen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen. Nå har jeg byttet ventilen. det virker såm systemet fungerer såm det skal. Men det virker såm gjernen kjører i en "nød modus" enda. Høres ut såm motoren kveles akkurat på 3000 rpm. Skal få en kompis til å koble til en data unit får å se eventuelle feilkoder og kansje resete dem. Håper det er bare det såm skal til. Hvis ikke må jeg sende den på et verksted :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei igjen, sorry får treg respons. har kjørt diagnosetest, fant feilkode på Lambadsonden. Banket litt i katalysatoren å hørte noen rare lyder. Fant ut at katalysatoren var tett (eller innmaten var revet løs). Jeg kjører nå uten katalysator og alt fungere fint. tror disse feilene kommer av at bilen manglet strøm tiligere på vinteren og den ble da trillstartet, noe såm ikke er bra får detta systemet..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...