mroek Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Forhistorien: Eldstemann har en 95-modell E34 525tds (manuell) som han har skåret motoren i. Han har så kjøpt en brukt motor som tidligere har stått i en 91-modell med automat. Når han skulle sette denne motoren i bilen, så viste det seg at pluggen til motorstyringen ikke passet, så da ble ledningsnettet flyttet over fra den opprinnelige motoren. Nå startet motoren, men den går nokså ujevnt og med mye dieselbank. Full røyklegging av lokalet tyder på at dieselbanken skyldes altfor fet blanding. Neste steg var å lese ut feilkoder fra motorstyringen med Carsoft, men ingen relevante feil ble funnet (det lå en feil nr 15 "Voltage supply DDE control-unit", men denne kom ikke tilbake etter sletting). Så sjekket jeg litt rundt, og fant ut at bilen (og originalmotoren) er produsert i 1994, og har en dieselpumpe med tilleggsinfo DDE2/68mm. Den nye(gamle) motoren er fra 91, og har en DDE2/50mm-pumpe (ifølge ETK, nummeret på selve pumpen er uleselig). Hva som da er forskjellen vet jeg ikke, men kanskje noen her vet? Det som også står i ETK er at motorstyringen til den eldste pumpen skal ha versjon 5M5, mens til den originale skal det være 5E5. Ifølge Carsoft er det versjon 5E4 som står i bilen. På dette tidspunktet så antok jeg bare at årsaken til dieselbankingen var at motorstyringen er inkompatibel med pumpen, og at det derfor blir for mye diesel. Så skjer følgende: Etter tips fra en erfaren mekaniker om at innsugsmanifolden kan være nedsotet (og dermed blir det for lite luft kontra diesel), blir innsugsmanifolden fra den originale motoren flyttet over på motoren som står i bilen. Bilen startes, og jammen går den ikke helt fint uten dieselbank, og nesten helt uten tomgangsjaging. Lykken er stor, men etter noen minutter (temperaturnålen har begynt å krype litt opp) så begynner den brått å banke igjen. Jeg var ikke til stede, men han hadde visst prøvd å ruse den litt forsiktig i forkant av dette. Jeg har lite erfaring med disse motorene (eller diesel generelt), men for meg høres det egentlig ut som om dette kan være en elektrisk feil (vakkelkontakt), og at det som har skjedd er at i manifoldbyttet så er det blitt midlertidig kontakt igjen. Problemet er at det egentlig bare er to kabler/følere som kan påvirkes av manifoldbyttet, og det er tempsensoren i selve manifolden, og kabelen til den dysa som har sensor i seg. Jeg har vondt for å tro at temperatursensoren vil gi så store utslag, men hva med kabelen til den dysa? Hvordan/til hva bruker egentlig motorstyringen signalet fra dysa? Andre gode forslag til hva dette kan være? Tips mottas med stor takk! P.S: Slangen fra intercooleren ble også tatt av for å se om turboen blåser olje, men det gjorde den visstnok ikke. mvh -Øyvind Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå