Gå til innhold

OLJE skift på automat


ice69
 Share

Anbefalte innlegg

Hei noen som har en god beskrivelse på olje skift / etter fylling på automat (5hp18) 523 96 mod....
vist du har den girkassen med vanlige bolter på avtapping/påfylling så kan du bruke både manuel og automat olje,har du den kassen med umbrako bolter så må du bruke automat olje.vet ikke hvorfor,men det var en bmw mekanikker som sa det til meg.heis opp bilen,skru opp avtapping bolt,og løsne påfyllings bolt,la det renne og dryppe ut i 15 min.skru inn avtappings bolten,og fyll på ny olje.skru godt til igjen :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen som har en god beskrivelse på olje skift / etter fylling på automat (5hp18) 523 96 mod....
vist du har den girkassen med vanlige bolter på avtapping/påfylling så kan du bruke både manuel og automat olje,har du den kassen med umbrako bolter så må du bruke automat olje.vet ikke hvorfor,men det var en bmw mekanikker som sa det til meg.heis opp bilen,skru opp avtapping bolt,og løsne påfyllings bolt,la det renne og dryppe ut i 15 min.skru inn avtappings bolten,og fyll på ny olje.skru godt til igjen :D

mmmm... skeptisk. ifølge bmw TIS skal 5HP18 / A5S310Z ENTEN ha ATF dexron 3 (svart deksel over nivå/fylleplugg) ELLER ESSO LT 71141 (grønt deksel over nivå/fylleplugg. VIKTIG: disse oljene går ikke om hverandre! Du skader sikkert ikke kassa ved å bruke ESSO olja, men det vil du ikke. Den koster 230 kr/l! men IKKE fyll dexron 3 hvis du skal bruke ESSO!

Standard ATF (dexron) spiser opp clutchene i gearkassa.

ESSO olja blir også solgt under et annet merke: FEBI/BILSTEIN 71141, som de har på GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel blir dexron 3 anbefalt ja.og du får jo dexron til både automat og manuel da :)

Joda :) Dexron kan man bruke til mye (gearkasser, servostyring og annet) MEN:

BMW har sammen med ZF/GM funnet opp en "evighetsgearkasse" som er garantert 5 år/100.000 km. På denne gearkassen har de fyllt en spesialolje som heter ESSO LT 71141 (BMW del nr 83229407807)

Disse gearkassene er identifisert med et GRØNT deksel over nivå/fyllepluggen.

På gearkassene som IKKE er av "evighetstypen" skal man bruke ATF DEXRON 3. Disse gearkassene er identifisert med et SVART deksel over nivå/fyllepluggen

Det er her selvfølgelig snakk om AUTOMATGEARKASSER hele veien! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg skulle identifisere oljen ved å bruke fargen over pluggen :)... Men spørsmålet mitt var ikke olje typen :)...

Men takker så mye for god respons :)

Har skifta kasse. selvfølgelig tom/lite olje.. så i stede for å leie henger å dra 20 mil tur-retur... så må jeg prøve å skifte olje og filter sjøl :( Derfor lurte jeg, men har fått oppskriften fra: www.autopower.se/mekartips.asp?dokid=166

Bra side med mye nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...