Gå til innhold

HJELP! 86 320i motor-88 mod bil, 3 ledninger fra styrenheten


bmwe30deler
 Share

Anbefalte innlegg

Har satt en 86 320i motor med fordeleren i blokka i en 88 mod 320 touring altså facelift. Der satt det jo en gang i tiden en motor med fordeleren på kammen.

Problemet er at i Haynes bøkene finner jeg ikke hvor de 3 ledningene i tillegg til styrenhetkoblingstykket skal. På bilens ledningsnett er det klippet litt her å der dessverre.

Har fått bilen til å gå ved å koble den grønne av de 3 ledningene (de andre er gul og en brun blå tror jeg) inn på en tjukk grønn ledning som går inn i skjøtestykket til motorledningsnettet. Den grønne av de 3 ledningene gir da tydelighvis strøm til bensinpumpereleet.

Men turteller og tempføler virker ikke. De 2 resterende ledningene må jo ha noe med det å gjøre, men jeg vet ikke hvor jeg skal koble dem til.

Sikkert noen andre som har gjort tilsvarende ombygging.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluggen du refererer til skal i utgangspunktet kobles sammen med en plugg som normalt sett ligger sammen med styreenheten (men på bil ledningsnett siden) Hanskerommet. Forbruk og turtall.

Du har Touring, så turtall samt forbruks måler ligge i motorkontakten på din bil. Turtall ligger påpinne nummer 9 (sort kabel) .

Tacho meter, (forbruk) er Svart/hvit og ligger på pin 14 i motorkontakt.

Temp føler ligger også i motorkontakten, men denne skal du igrunn ha koblet allerede. Brun /fiolett. Problemer med føler , eller kontakten på føler er ikke uvanlig. Skjekk den brune pluggen på termostathus.

Den blå skal gå til styreenhet. Om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Men jeg har ingen blå ledning. Er 3 ledninger, en grønn (allerede koblet til) og en gul og en brun og fiolett som du nevner.

Så jeg må koble meg inn på pinne 9 og 14 i motorledningsnettet for å få turtall og forbruksmåler til å fungere? Hvilken av ledningene skal jeg koble inn på disse den gule? Altså den gule inn på både 9 og 14?

Den brune og fiolette skal altså inn på tempføler, hvilket pinne nr har den?

Jeg har nemlig en kamerat som har gjort dette for 2 år siden, men han husker ikke hva han gjorde, men mener at han koblet 2 av ledningene inn på det ene stikket til instrumentet og jordet en ledning i sikringsboksen.....???

Hvor kommer ledningene til instrumentet fra forresten?

Igjen på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det så mye at jeg datt helt av lasset..

Du må skille en ting. Du har satt i en noe man kaller " preface" motor i en "face" bil. Da gjør du plutselig dette med farger vanskeligere. Men plassering av pinnen skal i utgangspunktet være på samme plassen. Du skal overhodet ikek jorde og kødde det til i sikringsboks. La dette være. Motor skal gå fint i bil uten feilsymptomer, uten og leke petter smart!!

Nå tar jeg kun de aktuelle pluggene;

På din motorkontakt, bil side! Så har du tre pinenr du er interissert i å finne.

Temperatur; Brun/hvit (kan og væreBrun/ Fiolett). Pinne nummer 4.

Turtall; Svart. Pinne nummer 9.

Forbruk; Svart/hvit. Pinne nummer 14.

For å være sikker så må jeg presisere at fargen før "/" er den fargen som representerer mest av kabelens diameter.

Nå over til motoren din:

Temperatur: Brun/fiolett. Pinne nummer 4.

Så hanskeromskontakt kabelen som du må flytte!

Turtall; Hvit.

Forbruk; Grønn.

Nå vet du hvor alt av kabeler skal og du har nå fungerende turtall og forbruk.

Kanskje temperatur og, men utrolig om du ikke allerede har koblet denne!

Ledningne til instrument kommer ifra overalt. Du har jo ikek bare ett signal inn på instrument. Du har forbruk, turtall, temp, besin, hastighet, oljetrykk,lading. Osv Så det kommer fra, overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for svar.

Problemet er at på bil siden er det bare rør da noen har klippet og tullet.

Det jeg ikke helt skjønner med bil og motor side som du mener er jo det faktum at bil og motor side her er det samme. Altså hele ledningsnettet fra motoren er fra preface.

Så den store kontakten til styrenheten som også er fra preface er jo kun koblet til motoren på en måte....

Men de 3 ledningene som er i et lite kontaktstykke som går ut fra rett ved ledningsnettet til det storekontaktstykke til styrenheten som da er problemet mitt. For det er jo kun disse 3 som kobler meg inn på bilens ledningsnett, skjønner du hva jeg mener?

Derfor skjønner jeg ikke hvordan det kan hjelpe at jeg skal koble disse inn på motorkontakten?

Mulig jeg tenker feil her nå....

Og jeg skjønner at det blir vanskelig med farger, men uansett så er det altså 3 ledninger som skal et sted, den ene har jeg jo da klart å koble til som var grønn og den gir nå strøm til bensinpumperelet.

Men de 2 andre skal da kobles inn på pinner til motorkontakten uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for svar.

Problemet er at på bil siden er det bare rør da noen har klippet og tullet.

Det jeg ikke helt skjønner med bil og motor side som du mener er jo det faktum at bil og motor side her er det samme. Altså hele ledningsnettet fra motoren er fra preface.

Så den store kontakten til styrenheten som også er fra preface er jo kun koblet til motoren på en måte....

Men de 3 ledningene som er i et lite kontaktstykke som går ut fra rett ved ledningsnettet til det storekontaktstykke til styrenheten som da er problemet mitt. For det er jo kun disse 3 som kobler meg inn på bilens ledningsnett, skjønner du hva jeg mener?

Derfor skjønner jeg ikke hvordan det kan hjelpe at jeg skal koble disse inn på motorkontakten?

Mulig jeg tenker feil her nå....

Og jeg skjønner at det blir vanskelig med farger, men uansett så er det altså 3 ledninger som skal et sted, den ene har jeg jo da klart å koble til som var grønn og den gir nå strøm til bensinpumperelet.

Men de 2 andre skal da kobles inn på pinner til motorkontakten uansett?

Ok. Jeg prøver igjen ; ) hehe. Skjønenr at det kan være vanskelig å forstå..

Here it goes.

På en standard E30, 2, firedørs og cab, der har du en kontakt i hanskerommet, liten sak, 3 polet. det er den du snakker om som du har, som du ikke forstår hvor du skal koble til.

Men på Touring og M3, så har ikke disse bilene den lille kontakten der. De kabelene er rett å slett flyttet til motorkontakt. Så du må klippe vekk ledningene på denne lille pluggen som kommer sammen med den store pluggen til styreenheten, for så og dra kabelene helt til motorkontakt. Derifra har jeg gitt deg pinne plassering og fargekode. Støter du på enda flere problemer, så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...