E61530DAT Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Håper at noen kunne svare på noen få spørsmål om kjølesystemet på E60 hvis det er noen som har erfaring med dette. Ved termostatbytte (hovedtermostaten) må jeg skru av vifte eller radiator for å komme til? Det er trangt, men det ser ut som om det går greit å komme til hvis jeg fjerner en luftkanal som går over termostathuset. Hva slags glykol kan jeg bruke? Jeg har sjekket den som er i nå og den er blå og har søtlig smak slik som all standard glykol. Det eneste som står i brukerhåndboka er at den skal være uten nitrit. Biltemas blå er fri for nitrit og billig. Ok å bruke den? Er det noen spesielle hensyn ved lufting av systemet. Eller er det bare å sette varmen på fullt og vifta på 1 og helle på til det renner fra luftenippelen. Grunnen til termostatbyttet er at motoren ikke oppnår riktig temperatur. I den skjulte OBC menyen har jeg fått frem motortemp på bilen og den var først maks 62-67 grader. Etter å ha byttet EGR termostaten (som var gåen for det gikk å blåse luft tvers igjennnom den) har tempen bedret seg til 76-80 grader. Men den oppnår aldri 88 grader og blir sent varm, så jeg antar at hovedtermostaten står åpen i en viss grad hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw530d99 Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Er ikke sikker at termostaten din er defekt, men du må nok ut med denne for å teste den. Har du sjekket webasto? Jeg vil tro at du har webasto, siden disse motorene har problemer med å få opp temeraturen i vinterkulda uten tilleggsvarmer. Som glycol kan du bruke Castrol Antifreeze SF / Antifreeze NF /Antifreeze Egenskapene til biltema vet jeg ikke, men Castrol er anbefalt. Da kan du også ha 48 mnd skiftintervall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E61530DAT Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2009 Takk for svar! Jeg tror at jeg har en "kjørevarmer" som de sa på BMW verkstedet, men om det er Webasto eller elektrisk vet jeg ikke. Jeg ble fortalt av BMW verksmester for en tid tilbake at den hjelper motoren opp til 70 grader. Motoren oppnår nå 80 grader ved langkjøring. Termostaten skal åpne ved 88 grader, så jeg lurer på om den åpner for tidlig. Eller er det normalt at den ikke blir varmere enn 80 grader? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw530d99 Skrevet Februar 23, 2009 Share Skrevet Februar 23, 2009 Noen modeller ble levert med webasto, men det er elektrisk som er standard. Dersom det er Webasto i din bil vil du finne det i menyen på i-drive skjermen. Da har du mulighet til å sette en timer for motor/kupevarme. Litt usikker her, da det er avhengig av utstyrsnivå på din bil. Jeg ville kjørt innom en bmw forhandler for en diagnose, før jeg begynte å rive ut termostat etc. Hos bmw vil de kunne gi deg en pekepinn på om det er den elektriske varmeren som ikke virker. Evenetuelt om driftstempen din er for lav Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E61530DAT Skrevet Februar 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2009 Har byttet hovedtermostaten. Nå får jeg stabil motortemperatur på 91 grader ved kjøring på motorvei. . . Både EGR termostat og hovedtermostat fra altså gåen på en 2004 E61. Luer på om mange kjører rundt med riktig motortemperatur på disse bilene? BMW har jo fjernet temperaturmåleren og man har jo kun noen skraveringer ved rødmerkingen som indikasjon. Man må jo taste seg inni en skult ODC meny for å få opp temperaturen.Jeg har ringt flere BMW verksteder og fått bekreftet at de bytter mange termostater på disse bilene. Resultatet av fjernet tempmåler er at mange E60/61 eier kjører rundt med alt for høyt forbruk og øket motorslitasje! Markeringen ved rødmerkingen endret seg faktisk ikke noe ved å få øket stabil motortemp fra 78 til 91 grader. Når jeg først skiftet EGR og fikk øket fra 62 til 78 fikk jeg noen færre markeringer når motoren var varm. Så denne måten å måle temp på er en høyst usikker indikasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bhagberg Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Hvordan får man frem odc menyen for å kunne lesa av motortemeraturen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå