Gå til innhold

Tilbakestille 'tripteller' på olje? - E34 (problem løst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Har byttet motorolje på min 520i E34 sedan. Hvordan tilbakestiller jeg telleren som er rett under km-standen. Den som vises hver gang motoren starter ?

:D

Skrevet

Koble en ledning mellom 7 og 19 i diagnose kontakten.

Skru på tenningen og vent til alle lyser grønt.

Ferdig

Ca 5 sekunder for Olje, ca 10 for Inspeksjon.

krmvelzqwm3xwia1b6wf.gif

Skrevet

Slik gjør du det enkelt selv:

Resetledningen består av:

30cm ledning på 1,5mm2 eller liknende. Ikke bruk for tynn ledning

1 Klo som kan feste seg på karosserideler

1 Kobberspiker eller liknende på ca. 3mm diameter og 2cm lang

Etter at denne ledningsgreia er lagd er du egentlig klar.

Spissen som er på 3mm diameter skal plugges i Pin nummer 7 i Data Connectoren og Klo'en på jord/karosseri.

For BMW med 15 Pins Data Connector:

Plugg på Klo'en på Jord/Karosseri og spissen i Pin 7 i Data Connectoren. Sett tenningen på posisjon 2(på den posisjonen hvor motoren ikke starter, men alt det elektriske er på)

Hold denne posisjonen i 3 sekunder for å resette olje intervallet

Eller hold denne posisjonen i 12 sekunder for service intervallet.

Du må sitte inni bilen å se på at service lampene resetter seg for du må sette tenningen på posisjon 0 etter at hver enkelt har resettet seg.

Du må sette tenningen på posisjon 0 etter hver enkelt intervallreset ellers vil intervallene komme feil i fremtiden. Vær mest mulig presis med å sette tenningen på posisjon 0 etter at du har sett at intervallet har resettet seg.

Her er tidene:

3 sekunder for Oljeintervallet

12 sekunder for Serviceintervallet

For BMW med 20 Pins Data Connector:

Her resettes intervallet når du fjerner spissen fra Pin 7 i Data Connectoren. Så her må du inn og ut med spissen etter gitt tid for å resette intervallene.

Du setter tenningen på posisjon 2 og så setter du Klo'en på Jord/Karosseri og spissen i Pin 7 i f.eks 3-4 sek for oljeintervallet og så tar du den ut. Så setter du tenningen på posisjon 0 igjen. Hvis du vil ta serviceintervallet så kan du gjøre det etterpå. Men ha allti tenningen på posisjon 0 mellom hver. På BMW'er med 20 Pins Data Connector er det ikke så farlig om du ikke er helt presis på sekundet.

Her er tidene:

3-4(3,25) sekunder for Oljeintervallet

11 sekunder for Serviceintervallet

Skrevet
Er det ikke fra 7 til jord da?

Pin 19 er jord.

Har selv tatt mellom 7 og 19 flere ganger og har det har funket hver gang.

Skrevet

Eg og har brukt ein ledning imellom 7 og 19 fleire ganger. Eg har ein ledning på ca 5cm der eg har avisolert begge endene.

Tenning skal selfølgeligt væra av når du kobler til. So går du inn i bilen og skrur på tenningen til det siste hakket før start. (der alle instrumentlampene lyser) So er det berre å vente. Du ser når det blir nullstilt

Skrevet
Eg og har brukt ein ledning imellom 7 og 19 fleire ganger. Eg har ein ledning på ca 5cm der eg har avisolert begge endene.

Tenning skal selfølgeligt væra av når du kobler til. So går du inn i bilen og skrur på tenningen til det siste hakket før start. (der alle instrumentlampene lyser) So er det berre å vente. Du ser når det blir nullstilt

Gjorde som du beskrev, men jeg får ennå ikke til. :? Har ei ledning (avisolert begge endene) nede i 7 og 19.

Skrevet

Jeg har et spm ang noe av det samme. Hadde diagnose på bilen min ( e30 318) For en stund siden, og da bad jeg han verkstedmannen om å resette den oljeservice intervall greia. Han gjorde det, men siden da, har det enda ikke kommet noen av de grønne lysa tilbake, som på en måte teller oppover til gult/rødt.

Han putta no greier i en eller annen pin, men ellers var det ikke likt som dere beskriver det her. Noen som vet hva han kan ha gjort med kjerra mi? :P

Skrevet

Da fikk jeg løst problemet. Følgte denne oppskriften:

Lagde en kabel med klo i ene enden og en pinne i andre enden, satte tenningen i 2, også tok jeg kloen og satte på karosseriet (jord) og andre enden i pin 7 i ca 4sek, så tok jeg den vekk igjen. Så skrudde jeg av tenningen, og når jeg slo den på igjen da så var den i orden.

Takk til vetu03 :wink:

• 3 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...