Jump to content

e46 ødelegger kjølevifta

Trono
 Share

Recommended Posts

Har en '98 e46 320i som spiser kjølevifter :)

Akkurat nå i forrige uke åpna jeg panseret og fant ut at alle bladene på kjølevifta for tredje gang på under ett år hadde forsvunnet ut i intet. Den ene gangen tok vannpumpa kvelden sammen med vifta, så både pumpe og vifte ble byttet i høst på Motortechnik i Skien.

Men nå har altså tredje vifta tatt kvelden. Er det noen som har noen gode forslag på hva som forårsaker dette?

Jeg har sjekket av vannpumpa sitter godt og prøvd å ta ruse og dra i motoren for å se etter dårlige motorfester, men virker ikke som det er noe slakk her. Det rare er at siste vifta nå har holdt i 3-4 måneder med mye kjøring før plutselig alle bladene var borte.

Ser det er merker i isolasjonen under panseret som fikk meg til å mistenke motorfestene, men regner også med at disse kan være fra når bladene har flydd av. Plastikkdekslet som sitter på radiatoren og rundt vifta gikk i fillebiter første ganga, så den har jeg bare tatt ut.

Begynner å bli dyrt :P

Så et sidespørsmål, slår også den elektriske vifta i front inn for å kjøle eller er denne til airconditionen?

Kjenner du ujamn motstand i viskosen på kjølevifta? Tenker da på at innkoblinga skjer konstant og ikkje støtvis.

Er reimhjulet på vannpumpa skikkelig sentrert/festa,alså uten kast? Ser sikkert dette best med vifta påmontert.

Ingen merker i radiator etter vifta eller andre obstruksjoner?

Vifta i front er for å kjøle AC ja.

Tror ikke det er noe kast noe sted nei, men når du nevner det så har jeg vel registert at viskosen virker til å være littegranne tyngre å dra rundt på halve runda. Tror du det kan være nok?

Kan dobbeltsjekke dette etter jobb.

På radiatoren er det et par-tre steinsprut-ish hakk, men ingen tegn til at vifta har subbet etter noe slikt. Det er god klaring mellom radiator og vifta og merkene er i toppen av radiatoren. For meg virker det som de merkene er fra plastikkbiter når bladene løsnet..

Trodde det bare var amerikanere og gamle ford'er som hadde vifte montert på vannpumpa.

Vifta på min E46 ble eksportert ut gjennom bunndekslet etter at vannpumpa uten forsvarsel bråbestemte seg for å havarere. Bilen hadde gått ca.105000km når dette skjedde.