camxer Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Ting ble slik at bilen måtte stå ute om vinteren uten å bli brukt i ca. 2 måneder. Eneste jeg gjor var å koble av batteriet. Tanken var nesten helt tom (kun reserve igjen) så jeg fyllet på ti liter bensin jeg hadde liggende i garasjen og litt kondensfjerner før jeg fyrte opp bilen idag for å så kjøre den varm etter lufting av kjølesystemet (den hadde en liten lekkasje som ble fikset). Motoren gikk pent til den ble varm og ble skrudd av etter ca 10 min totalt. Jeg glemte ut at jeg egentlig måtte flytte bilen så jeg gikk ut etter en halvtime for å så flytte bilen. Problemet er at motoren starter opp helt fint, men etter ca et halvt minutt på tomgang begynner den å vibrere slik som om den gikk ikke på alle sylindere (kraftig pulserende vibrasjon). Ved pådrag begynte det nesten med en gang etter motorstart. Det var ingen olje i vannet, men det var litt krem under oljepåfyllingslokket. Alt fungerte feilfritt før bilen ble stående to måneder i kulden. Kan det være kondens? Bilen ble tross alt ganske så fuktig pga mye variasjon i utetemp (snø/frost og så regn og omvendt hele tiden). Sikkert lurt å sjekke pluggene, men har klart å rote vekk nøkkelen så jeg må nok ta turen ut og kjøpe ny imorgen. Har ikke prøvd å la motoren gå og se om det går vekk. Er litt skeptisk for å så gjøre det...
camxer Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Skrevet Februar 23, 2009 Fuck, kom nettopp på at jeg fyllet på ca en halv liter konsentrert blå frostvæske og det er grønn fylt på fra før! Har jeg virkelig dritet meg ut nå? Er litt lenge siden sist skifte og der og da trodde jeg at det var blå siden den andre bilen bruker det. Sjekket reserveflasken jeg hadde liggende i bagasjerommet nå og fant ut at det var grønn frostvæske...
Simpel Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Grønn og blå går bra å blande. Har ikke hørt noe klager fra kjølesystemet mitt hvertfall
Ballder Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Sikkert ikke til mye hjelp, men e39'n min har oppført seg slik to ganger i vinter etter at den har stått ubrukt en ukes tid. Går kun på 4-5 sylindre nå den endelig startet (måtte kinne leeenge den ene gangen), men den gikk seg til etter noe få min. Har ikke akkurat bruk for bilen, så jeg gidder ikke finne ut av det ennå, men finner du ut av det, så kom med løsningen på problemet i tråden her da. Tenkte tanken på kam/veiv sensor da den ikke ville starte med en gang, og muligens den ble dynket med bensin og gikk ræva i begynnelsen av den grunn. Kan forsåvidt være coiler som begynner og kødde også. Mange muligheter, men i hodet mitt, så er det en coil som sliter med tanke på at den ikke går på alle. Har du tatt en liten tur for og se om det "går seg til" eller?
birken85 Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 ville prøvd og fylt tanken full samt og bruke kondens fjerner om bilen har stått parkert med lite drivstoff:)
montrealblue Skrevet Februar 23, 2009 Skrevet Februar 23, 2009 Hm, må få høre om du finner ut noe. Har samme problem med min, misstenker en coil. virker som den ikke tenner av og til. og det blir vibrasjoner. i tilleg nøkker det litt når jeg kjører med lite pådrag.
camxer Skrevet Februar 23, 2009 Forfatter Skrevet Februar 23, 2009 Fikk faren min som har jobbet en del med biler (kit cars) til å se på det og det han gjor var å ruse motoren litt forsiktig i ett min eller to og så forsvant hele ristingen og motoren er god som gull igjen. Ser ut som det enten var en del kondens eller såpass lite bensin at det kom litt luft til motoren. Skal ta en lengre kjøretur imorgen og se om det kommer ikke tilbake for å så være helt sikker. Så langt ser det ut som jeg har vært heldig Edit: For å så beskrive "problemet" litt bedre så var det slik at motoren startet helt fint og gikk pent i kort tid for å så vibrere såpass at bilen beveget seg opp og ned sidelengs.
camxer Skrevet Mai 2, 2009 Forfatter Skrevet Mai 2, 2009 Oh, glemte å skrive løsningen av problemet mitt. Det som jeg skrev tidligere hjalp ikke noe særlig og den gikk ikke på alle sylindere igjen... Skiftet plugger og det ble litt bedre, men langt ifra normalt. Det som fikk motoren min til å gå som den skulle var nye coiler. Heldigvis har jeg en m60 liggende som jeg kunne låne coiler fra. Har ikke blitt plaget av det "problemet" siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå