Gå til innhold

Demontering av kalipper (E39)


tigern1984
 Share

Anbefalte innlegg

Skal skifte fjær forran da den er knukket. Holder på med demonteringsarbeid, og i Haynes manualen står det at kalipperen skal taes av for å droppe ned hjulopphenget (av hensyn til bremseslangen). Så blar jeg litt i boken og finner ut at klossene må løsnes før jeg får kalipperen av? Alt er på svensk, så er ikke så lett å lese det. (vanskeligere å skjønne enn engelsk faktisk?!?)

Men stemmer dette? Må klosser av, før kalipperen kan fjernes? Er midt i demonteringen, så hurtige svar hadde vært kanon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uansett ikke noe problem å demontere kalipperen. Fjern de 2 plastproppene som står i gummiføringene til gliderne og skru ut disse 2. (Unbrako 6 mm.) Bend klossene fra skiven ca 2-4 mm., og trekk ut varsleren for klosseslitasje. Fjern hovedkalipper. Skru løs holderen fra kalipperen. (18 mm sekskant) Når du monterer gliderne rengjør du disse slik at de blir blanke. Ikke rip de opp med smergel ol. Sjekk oringene som gliderne glir i. Påfør kobberpaststa eller spesialfett for bremseglidere.

Sjekk at bremsestemplene og gliderne går lett frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...I følge Haynes skal visst endel flere ting av. :roll:

Hadde Gamlingen her, og han mente alle bolter burde av. Han er finmekaniker på hysteriske palmer, så han har sikkert en annen skikk på det enn en bilmekaniker har. :P Ser ut som hele prosjektet blir endel dyrere enn planlagt.

I følge Gamlingen, så må skivene skiftes. Hadde nettopp bilen inne på eu-sjekk hos Snap-Drive, og han mente de burde vært meldt til biltilsynet for å ha oversett at skivene burde byttes. :shock:

Skal prøve å løsne det plastdekselet og droppe hele greien ned. Forhåpentligvis, så klarer jeg å få av og på ny fjær, sånn at bilen kan flyttes i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...