sladjan Skrevet Mars 2, 2009 Skrevet Mars 2, 2009 Hei, har bestilt meg noe styling fra tyskland som ble sendt via dhl. Har nå fått en kvitering på 1500kr på varene som kostet 3800kr. er dette mulig ? har sendt dem en mail angående dette og fikk dette : På faktura 3614752 er det 3 poster. Første post er importfortolling som er kostnadene ved å fortolle gods inn i Norge. Dette blir alltid fakturert mottager av godset når leveringsvilkår er DDU (se handelsfaktura fra avsender). Andre post på faktura 3614752 er moms inn i Norge og den er på 25% av vareverdien. Tredje post på faktura 3614752 er ett gebyr til DHL fordi vi legger ut momsen for alle kunder slik at gods ikke blir liggende på tollager. Jeg forstår ikke helt selv, har bestilt fra utlandet før og måtte betale akkurat 25% av det jeg betalte. Noen som har erfart noe sånt? Takker for alle svar
Jay-O Skrevet Mars 2, 2009 Skrevet Mars 2, 2009 Renter, avgifter? Mest sannsynlig så skal DHL ha "Handling fee" for å ha tatt den ut fra tollen - hadde det vært meg hadde jeg bedt de om å dra seg til pokker i vold, med mindre du har bedt om dette... Betal momsen, og kanskje fakturaavgiften, men ikke mer...
sladjan Skrevet Mars 2, 2009 Forfatter Skrevet Mars 2, 2009 har bare sendt mail til de og spurt om det der. virka idiotisk. De skal til og med ha 227 i eksp.gebyr toll/moms står det der. er ikke det 100kr det kosta? Merkelige greier, kan noen svare meg på det siste her? må skrive en mail til de og avslutte det her. Det var foresten 1650kr jeg skulle betale det jeg jo nesten halvparten av det jeg betalte for varene. Har foresten fått xenon via de også, der ble det akkurat 25% av prisen jeg betalte plus 100kr
BreitBau Skrevet Mars 2, 2009 Skrevet Mars 2, 2009 Det er korrekt det der.. Det kan gjøres på en annen måte, nemlig at tollvesenet sender regning direkte til deg.. Da slipper du "Handling fee" til transportøren, MEN du kan banne på at de kommer til å sende deg ett gebyr på en MYE høyere sum som de kaller for "Terminalleie" siden varen din på oppbevares på deres lager inntil tollvesenet har mottatt summen.. Regn med 100 kroner dagen. Tar to dager før du får regningen og ytterligere 2 dager før tollvesenet har mottatt pengene og slipper pakken videre.. Hvis du i tillegg er uheldig og får en helg inni dette midt oppi det hele blir det hvertfall dyrt.. Det er ikke noe uvanlig det her ved større pakker der fortolling er inne i bildet.. Sender d med posten får du varen i postoppkrav, mens med fraktfirma får du det som faktura.. Gebyret tollvesenet skal ha for fortolling får du uansett, og det kommer du heller ikke unna. Verken det eller momsen..
sladjan Skrevet Mars 2, 2009 Forfatter Skrevet Mars 2, 2009 ja men uansett så er dette helt sjukt. Jeg har motatt pakken den 13.02. Den ble faktisk feil utlevert til en person i oslo først. også ble det hele en politi sak der jeg ble ringt opp og spurt om det var noe svindel på gang. jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? :S Skal jeg virkeli betale 1650kr på noe jeg betalte 3800 for?
BreitBau Skrevet Mars 2, 2009 Skrevet Mars 2, 2009 Renter, avgifter? Mest sannsynlig så skal DHL ha "Handling fee" for å ha tatt den ut fra tollen - hadde det vært meg hadde jeg bedt de om å dra seg til pokker i vold, med mindre du har bedt om dette... Betal momsen, og kanskje fakturaavgiften, men ikke mer... Jada, be de dra pokker i vold.. Det det ender med da er at pakken blir levert tilbake, og du får refundert 70% av ordrens verdi - fraktomkostninger til produsent;) Ved retur av varen pleier produsenter ta 30% av ordrens verdi som "straffegebyr"
BreitBau Skrevet Mars 2, 2009 Skrevet Mars 2, 2009 ja men uansett så er dette helt sjukt. Jeg har motatt pakken den 13.02. Den ble faktisk feil utlevert til en person i oslo først. også ble det hele en politi sak der jeg ble ringt opp og spurt om det var noe svindel på gang. jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? :S Skal jeg virkeli betale 1650kr på noe jeg betalte 3800 for? Hehe.. Det klart at du skulle jo betalt 25% av ordrens verdi i moms uansett.. I tillegg til dette har det da kommet 700kr i gebyrer, så jeg forstår jo den.. Tollvesenet har jo sine standardsatser, og fraktfirmaet skal ha for å legge ut penger for deg så ting går kjapt.. Men det kan virke urettferdig, det kan det.. Du kan jo si du syns det har tatt lang tid og kreve rabatt pga feil utleveringen, men når alt kommer til alt er du hjelpesløs.. De krever penger, ellers det innkasso..
sladjan Skrevet Mars 2, 2009 Forfatter Skrevet Mars 2, 2009 Så eneste jeg har igjen er å betale det ? Ingen lov på min side her? Jeg regner med jeg ikke er den første som bestiller fra utlandet da. hehe
Rayman Skrevet Mars 2, 2009 Skrevet Mars 2, 2009 Skal jeg virkeli betale 1650kr på noe jeg betalte 3800 for? Jeg hadde noe lunde samme opplegget når jeg bestillte en vare fra usa, jeg fikk pakken samt å betale momsen for å få ut pakken da var momsen akuratt 50% av verdien på pakka. Jeg nekta og betale og kontakta firmaet som jeg kjøpte av, de sjekket dette opp og kom til grunn at det var skjedd en feil i forsendelsen (feil verdi på pakka eller noe..) Det ordna seg iallefall at jeg betalte og fikk ut pakken samt at de overførte penger til meg som utgjorde de 25% som var for mye. Vet ikke om det er det samme i ditt tillfelle, men det eneste som nytter er å mase og mase, tok vel 20 mailer og en uke før det ordna seg for meg. Håper det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå