Gå til innhold

E-39 530D Trimming, hva tåler Motor/kasse


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt meg en 530D, lurer på litt cip trimming til denne, men er usikker på hva motor/kasse tåler.

Er steptronic.

Noen som vet hvor mange Nm disse kassene tåler?

Evt tips om bra trimming på denne mottas....... :D

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvilken kasse er det sankk om? Steptronic kassen fra GM er brukt pga. at ZF ikke hadde noen passende kasse som tålte momentet til disse motorene (390 Nm). GM kassene brukes også i Cadillac, og de er vel ikke beregnet for stort mer enn 400 Nm. Selv vil jeg ikke ta ut flere Nm enn den var levert med orginalt, nettopp pga kassen. Det er også lite å hente på dette med tanke på forbruk. Dersom du har en manuell kasse er det vel ikke noe problem å hente ut 500 Nm og 245 HK... Tenker da på et Alpina oppsett. Med vanlig chip/tuning blir det vel 450 Nm og 218 HK, litt etter som du ønsker.

Leste vel litt feil her.. Syntes jeg så en D bak 530... Beklager

Skrevet
Hvilken kasse er det sankk om? Steptronic kassen fra GM er brukt pga. at ZF ikke hadde noen passende kasse som tålte momentet til disse motorene (390 Nm). GM kassene brukes også i Cadillac, og de er vel ikke beregnet for stort mer enn 400 Nm. Selv vil jeg ikke ta ut flere Nm enn den var levert med orginalt, nettopp pga kassen. Det er også lite å hente på dette med tanke på forbruk. Dersom du har en manuell kasse er det vel ikke noe problem å hente ut 500 Nm og 245 HK... Tenker da på et Alpina oppsett. Med vanlig chip/tuning blir det vel 450 Nm og 218 HK, litt etter som du ønsker.

Leste vel litt feil her.. Syntes jeg så en D bak 530... Beklager

Leste helt riktig, selv om jeg hadde glemt å skrive det....

Det er Diesel, med steptronic automat

Skrevet

Joda, he he. Leste det jo i tema. Dette med at disse kassene er kjent for å havarere kommer jo litt av kjørestil også. Naboen min har en chippet 530D som yter 480 Nm /220 Hk og som det ikke har vært noe tull med kassen. Men Den bilen kjøres av "vettige" folk som ikke river løs i hvert lyskryss.

En annen jeg kjenner havarerte kassen da han hadde slått av ASC+T og spant rundt på glatt sneføre. Da begge bakhjulene fikk feste på tørr asfalt røk kassen... til en pris av 36000,-

Skrevet

En annen jeg kjenner havarerte kassen da han hadde slått av ASC+T og spant rundt på glatt sneføre. Da begge bakhjulene fikk feste på tørr asfalt røk kassen... til en pris av 36000,-

Det hørtes faktisk mistenkelig "billig" ut. Hvordan fikk han til det!?

Skrevet

Hiver meg på denne tråden. Lurer på å gjøre det samme...

Edit:

Vi kan gjøre en avtale:

Jeg monterer chip i min bil og så ser vi hvordan det går. Dersom jeg ikke havarerer innen det er gått et år, monterer du også chip, men hvis jeg havarerer spleiser vi på reparasjon av kasse.

-Deal?!? :whistle:

Skrevet

Edit:

Vi kan gjøre en avtale:

Jeg monterer chip i min bil og så ser vi hvordan det går. Dersom jeg ikke havarerer innen det er gått et år, monterer du også chip, men hvis jeg havarerer spleiser vi på reparasjon av kasse.

-Deal?!? :whistle:

Tror ikke det nei.

Lagde denne tråden for å høre om andres erfaringer, slik at jeg ikke gjør de dumme tingene, bare de smarte :lol::D

Skrevet

Dersom du er veldig missfornøyd med draget i denne bilen, (hvilket jeg tviler på) kan du jo hive inn en chip og ta risken på å havarere kassen. Det er jo store sjanser for at det går bra, dersom du bruker den med fornuft. Og, det finnes jo eksempler på havarerte kasser uten at det er hentet ut extra Nm.

Selv koser jeg med å vite at motor er i topp orginal stand, og at det kun er et fåtall biler som har mer krefter å vise til... Er litt morro når 325i /328i og 530i ikke klare å holde følge med en gammel diesel :P

Jeg merker ingen forskjell når jeg kjører naboens bil som er chippet, i forhold til min. Det eneste er at den bruker litt mer diesel...

Skrevet

Jeg merker ingen forskjell når jeg kjører naboens bil som er chippet, i forhold til min. Det eneste er at den bruker litt mer diesel...

Da har ikke naboen din vært spesielt heldig med chippinga vil jeg påstå.

For man SKAL kjenne god forskjell på en vellykka trimmet 530D. :wink:

Og ikke skal den bruke mer diesel dersom den blir chippa, heller motsatt.

Hvis det var det du mente da, at den som var trimma brukte mer diesel?

Skrevet

Er det faktisk ingen som har chippa sin 530Da her på forumet??

Lest om flere i England som har chippa og kjørt over 300 000 km helt uten problemer etterpå, men der er det jo et noe mildere klima og mindre kupert terreng enn her, ergo sikkert mindre slitasje på drivverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...