Gjest Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Heisann, prøver å gjøre meg forstått på litt lover og regler mht. as men er ikke alt det går an å bli klok på. Driver i dag ST-Import som et NUF, men har tenkt å starte et AS også (bilsalg og bilutleie). Jeg må stille med minst 100.000,- i aksjekapital, noen som vet litt om når jeg må betale inn de som aksjekapital (når firmaet blir etablert?)og eventuelt om det går an å handle varer for de feks? Eller må de stå fryst på en konto? Håper det er noen med god peiling på akkurat dette:) Mvh Stig
Deep Dish Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Står alt du trenger å vite her: (mye lesing, men ett must skal du drive ett AS) http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=106662
D.C.V Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Du kan si at ett as er ike lov å drive før aksjekspitalen er innbetalt, og i per i dag (kontra ett nuff) så er det krav tl revisor.. Du må ha ett styre på minst 3stk hvis kapitalen er høyere enn 3mill det er mye du må ta høyde for før du starter ett as, www.bedin.no og www.adekvat.no anbefales sammen med "bedrifts abc" lykke til
Highway61 Skrevet Mars 9, 2009 Skrevet Mars 9, 2009 Tiden for innbetaling av aksjekapitalen skal angis i stiftelsesdokumentet, jfr. aksjeloven § 2-3 nr 4. Fristen må ikke overskride tre måneder regnet fra stiftelsestidspunktet, siden selskapet må være registrert innen denne fristen, jfr aksjeloven § 2-11 og § 2-18. Selskapets revisor må innen da ha avgitt en erklæring om at aksjekapitalen er fullt innbetalt, enten i penger eller i form av andre verdier. Aksjeselskap skal til en hver tid "ha en egenkapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved omfanget av virksomheten i selskapet", jfr. aksjeloven § 3-4. Den bundne egenkapitalen er som du sier minst 100 000... Anbefaler boka: Lov og rett for næringslivet (Sverre Faafeng Langfeldt, Tore Bråthen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå