Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jaja, har lenge gått og tenkt at det er dårlig batteri på BMWen min, må lades nesten hver gang før den starter, men det jeg tenker det kan være er kanskje sliten dynamo, gikk ut og startet bilen, slo på fullt lys, musikken, også slo jeg av og på vifta, når jeg gjorde det var det som om lyset "dimmet" ned og ble svakere, er dette for dynamoen er i ferd med og bli utslitt ? går det og kjøbe kit og reparere disse, eller er det bare og kjøpe ny med engang ?

Skrevet

At du får den "dimminga" er ikkje ensbetydende for dårlig lading,kan være batt er dårligt av andre grunner.

Sjekk at syrevekta er lik på cellene,om den er lav så lad opp batteriet. Når dette er fullada kan du måle ladespenninga fra batteriet,samt om det eventuelt er spenningsfall mellom batt. og B+ og jord forbindelser.

Skrevet

problemet er at dette er et såkallt "vedlikeholdsfritt batteri" men får se, har liksom målt og da målte den 13,8 inn når den sto på tomgang fra dynamo, så holder egentlig en knapp på batteriet...

Skrevet
13,8v på tomgang er bra. prøv å kjør motoren på litt høyere turtall, og mål då.

Poenget med regulator er at spenningen ikke skal variere med turtall. Så logikken forstår jeg ikke.. 13.8 er ikke bra.

Problemet her drar heller i retning av ett batteri som ikke vil holde på ladingen den blir tilført. Ett batteri kan gå dukken av for liten eller for variabel ladespenning. Så kanskje vi i samme slengen har funnet årsaken til batteri havariet.

Om 13.8 er bra, så er 14,5 som jeg har på min E30 fra 86, eksepsjonelt bra og ikke til og tro på. ; )

Skrevet

13,8v på TOMGANG er bra. Dynamo trenger litt turtall for å jobbe skikkelig,(ca 1000+rpm) regulatoren sørger for at spenningen ikke blir for høy. 14.5v er eksepsjonelt bra på tomgang, Hva lader den da under belastning? kan sprenge batteriet ved for høy ladespenning. Men at en bil lader 14,4v under litt belastning er å sies for normalt. Tipper ladeanlegget er ok, batteriet er gone..

Skrevet
13,8v på TOMGANG er bra. Dynamo trenger litt turtall for å jobbe skikkelig,(ca 1000+rpm) regulatoren sørger for at spenningen ikke blir for høy. 14.5v er eksepsjonelt bra på tomgang, Hva lader den da under belastning? kan sprenge batteriet ved for høy ladespenning. Men at en bil lader 14,4v under litt belastning er å sies for normalt.

Høres ut som du beskriver en dynamo som er på vei til og havarere den ene kabelen til viklingen. Kjent syndrom på eldre Opel Diesel dynamoer. Ruser opp og den klarer og holde ordentlig ladespenning. Plutselig går det ikke lenger, blir bare værre og værre, må ruse opp til 2000 for og få lampen til å slutte å lyse. Plutselig er det brent opp og man må sende dynamo til rep (lodding eller omvikling) : )

Tja, si det, aldri målt. Og tror ikke jeg har behovet heller, for her er alle ting i sin skjønneste orden og slik har det nå vært i mitt eie, begynner vel og bli ett par år. ; ) Blir en regulator tilført for lite, så kan den ikke regulere til idèll for forholdet er ikke det som prdusent i utgangspunktet forutsatte. Ergo, slitte børster. Hoho

Skrevet

vi snakker om en turtallsforskjell på ca 200 o/min her .. og hvis det er en lampe som lyser så er eg enig med deg. Men her er jo ikkje d et tema. Eg hadde skifta batteri og du hadde sikkert bytta børster sånn e d berre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...