alpha78 Skrevet Mars 20, 2009 Share Skrevet Mars 20, 2009 Har en BMW E46 som fjusker og stopper nesten helt opp ved anledninger når jeg gir mye gass. Spesielt når motoren er kald er det nesten umulig, som tvinger meg til å vente 4-5 minutt med bilen på tomgang før jeg kan kjøre. Det vil også smelle litt i eksosen om jeg gir mye gass i starten. I den siste har bilen fjusket når jeg gir mye gass på varm motor også, og kan stoppe helt opp med mindre jeg gir mindre gass. Har brukt feilsøkingsverktøy og funnet frem til feilkoden 171 "error with fuel supply" Har søkt litt i forumet og funnet at det ofte kan være feil med LMM eller Lamdasonden, men finner ikke noe konkret svar på problemet. Kan noen her som har hatt samme problemet, eller vet hva det kan være, skrive hva jeg må gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SIG Skrevet Mars 20, 2009 Share Skrevet Mars 20, 2009 Tror nok "error with fuel supply" er hintet her. Dette er lite sannsynlig LMM feil. Bensinpumpe eller tett bensinfilter kanskje ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2009 Ok. Noen som vet hva et bensinfilter koster og om det er lett å skifte selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3KK15 Skrevet Mars 20, 2009 Share Skrevet Mars 20, 2009 litt over 100 kroner på biltema, vet ikke om e46 er så vanskligere enn en e34 men der var det lettere enn å bytte luftfilter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet Mars 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2009 Ok ikke så værst=) For håpe det er det som er feilen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 hvis dette er den "gamle" m43 motoren tror jeg feilen er lekkasje i veivhus ventilasjons slangen eller filteret til veiv hus ventilasjonen. dette er en vanlig feil på disse motorene. kan sjekke dette ved å åpne oljepåfyllingslokket med motoren på tomgang, skal da få en merkbar forskjell i gange og turtall, hvis ikke er det falskluft fra ovennevnte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet Mars 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2009 Ok skal sjekke dette imorgen. Er det en dyr sak å skifte ut? Kan også tilføye at det kommer enorme mengder med eksos ut av bilen når den fjusker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 nei, bytt slange og filter samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 hvis dette er den "gamle" m43 motoren tror jeg feilen er lekkasje i veivhus ventilasjons slangen eller filteret til veiv hus ventilasjonen. dette er en vanlig feil på disse motorene. kan sjekke dette ved å åpne oljepåfyllingslokket med motoren på tomgang, skal da få en merkbar forskjell i gange og turtall, hvis ikke er det falskluft fra ovennevnte Fikk en merkbar forskjell når jeg åpnet lokket, så det er vel ikke der feilen ligger? Da er det vel mest sannsynlig i bensinfilteret, lamdasonden eller bensinpumpen feilen ligger? Lyden av fjuskingen indikerer for meg at det er for mye oksygen i bensinen ( Mager blanding ? ) Kommer til å kjøpe nytt bensinfilter i morgen, men kan jeg bruke filter fra Biltema på en E46? Orginalfilteret har jo et helt annet utseende og er vesentlig større en filteret på Biltema! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Fikk fikset problemet idag Var luftmassemåleren som var defekt så fikk kjøpt en brukt for 800 kroner. En meget lett montering som tar ca 1 minutt. Jeg trengte heller ikke justere på diverse måleverdier på min 2000 modell. Om andre har tilsvarende problemer kan dere bare ta ut kontakten på luftmassemåleren og bilen vil fungere fint. Motoren vil da slå på et nødprogram som du kan kjøre med til du har skaffet ny LMM. Med en defekt luftmassemåler vil motoren tro den ikke får nok luft gjennom luftfilteret som fører til minket effekt, og fjusking i motor. Dette er en vanlig feil på E46 fra 1998 og opp til 2000. Om dere med tilsvarende problemer tar en datasjekk vil apparatet som regel vise feil på lambdasonde eller brenselsystemet, men dette er en følgefeil av en defekt luftmassemåler. Lambdasonden har derfor ingen feil, og det kan derfor være vanskelig for mekanikere som ikke har spesialtisert seg på BMW og skjønne at feilen ligger på LMM og ikke lambdasonden. Om du ikke vet hvor LMM befinner seg, så kan jeg opplyse om at det er den delen med kontakt som er koblet på luftfilteret i motoren. Du ser den med engang du åpner panseret. Mye jeg fikk lært av en gammel mekaniker idag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå