Gå til innhold

hva spiller inn på hvor tidlig man får ladetrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre faktorer enn turbo størrelse som avgjør når ladetrykk kommer?

jeg har en liten turbo men får ikke trykk før ca 4k omdreingnger

Skrevet

jeg hadde også fullt trykk rundt 4k, så synes det er rart om du har så seint ladetrykk. Enda bilen min gikk med veldig fet blanding.

Skrevet

Hva med motorvolumet på motoren, hvis vi tenker at en m50b20 og en m50b25 har nøyaktig samme turbosystem, vil da 2,5L få tidligere trykk?

Jeg bare lurer, har null peil på turbo.

Skrevet

Trådstarter, Gi oss litt info om ditt turbooppsett. Turbostr, grenrørsløsning, tenningsstyring, så kan du kanskje får mer spesifikse svar.

Lian Li: Jo, normalt sett stemmer det. Eksos og varmeutviklingen er jo det som får eksosturbinen til å spinne. Men hvis man derimot har en totalt feilkonstruert grenrør kan det fungere som en flaskehals og strupe ned den faktiske effekten, øke eksostempen, øke baktrykket, og senke virkningsgraden på turbo..

Skrevet

Ikke mye til hjelp, men min har fullt trykk på 3200-3300 sånn ca. Og begynner å lade godt allerede ved 2000-2200.

Har helstøpt manifoil, men der stopper infoen fra meg, da jeg ikke har bygd noe som helst på denne bilen.

Skrevet
Trådstarter, Gi oss litt info om ditt turbooppsett. Turbostr, grenrørsløsning, tenningsstyring, så kan du kanskje får mer spesifikse svar.

Lian Li: Jo, normalt sett stemmer det. Eksos og varmeutviklingen er jo det som får eksosturbinen til å spinne. Men hvis man derimot har en totalt feilkonstruert grenrør kan det fungere som en flaskehals og strupe ned den faktiske effekten, øke eksostempen, øke baktrykket, og senke virkningsgraden på turbo..

Jeg har orginal motor,

2,5 tom eksos fra turbo og ut (dog med frieksos) som skal fikses, kan det ha noe å si?

ellers er det orginalt bensin\tenning\motor

kina kitt.

Skrevet

Hele oppsettet har innvirkning på spool-upen på turboen. Komp, tenning, AFR, utforming på innsug/grenrør/ topp, tempratur, turbo, trykkrør, ladetrykksstyring osv.

Skrevet

fult trykk på 4000 er 1000 rpm for seint for meg. alt avhenger av komp, tenning, spesielt kam profiler!, og seff str på eksos hus/propellen.

kan ta ett eksempel.

jeg hadde en 2.0l Coswort motor med kkk27 turbo, denne fikk 1,2 bar på 4800 rpm. og en kkk27 turbo ha ca AR 1.00 i eksos. en annen bekjent av meg hadde samme type motor, bare med andre kammer. samme komp, portet topp, annet innsug og annet grenrør+ turbonetics turbo med AR 1.00 eksos hus, denne motoren fikk 2 bar i ladetrykk på 4000. og ytet 600hk. ifra 4000 til 7500 rpm.

Skrevet

det er forskjell på fullt trykk og ikke noe trykk før 4k. hehe... tittet i papirene mine å for å være nøyaktig har jeg full pinne fra 3600, mer enn godt nok for meg, og registeret er meget fint:)

"dessverre" er m20 konstruert med ketchupeffekt fra 4200 ca så den blir man ikke kvitt, men moro!

når det gjelder bilen til trådstarter er det mye som spiller inn her.

men jeg tror tenning/tuning er en stor faktor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...