Gå til innhold

Montering av ny kondensator


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk nylig tak i en kondensator på 1 farad :)

Spørsmålet mitt er hvordan jeg gjør dette.

Kan jeg bare koble den til og begynne å bruke den med en gang, eller må den lades opp først?

Jeg har hørt at man kan ødelegge batteriet om dette ikke blir gjort riktig, så jeg hadde vært takknemlig for noen svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heidu, du kobler til strøm og jorder den, så tar du den lyspæra, eller den motstanden som følger med, setter denne oppå polene til kondensatoren, da lades kondesatoren, hold den der til det begynner å lyse fra pæra...

Bare koble den rett på batteriet da?

Jeg fikk ikke med noen lyspære :?

Hva kan jeg bruke da? :)

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke at du greier å knekke batteriet om du kobler kondensatoren rett inn.

Poenget med en kondensator er stabilisere spenningen som går til forsterkeren din. Det er hvor mye effekt du drar ut av forsterkeren, hvor lange powerkabler du har, hvor bra de er terminert og hvor godt batteri/ladekrets du har i bilen som avgjør om du har bruk for en kondensator. Klarer bilen å levere 12V stabilt hele tiden til anlegget ditt, så har du ikke bruk for en kondensator. Merker du at spenning i bilen din dropper når du spiller høyt, da kan en kondensator hjelpe. Jo større kondensator, jo bedre kan den bidra til å stabilisere spenningen i bilen din. På en gammel forsterker med en dårlig PSU, så kan en kondensator gjøre underverker, mens på en ny klasse D forsterker, så er effekten mindre eller ubetydelig. Det kommer helt an på forsterkeren din...

Forvirret? :-) Det du trenger å gjøre med kondensatoren din er å lade den opp til spenningen er lik spenningen i bilen din, dvs 12V. Det er enklest å gjøre dette der du skal bruke kondensatoren, nemlig i bilen din. Monter kondensatoren så nær forsterkeren du kan, innen rimelighetens grenser, dvs 10cm-30cm kabel fra kondensator til forsterker. Jo kortere og tykkere kabler, jo bedre. Koble til minuspolen - polen som normalt til jord og sett en lampe eller en motstand i serie med den kabelen som går til batteriet og kondensator. Du vil da bremse opp den strømmen som går til kondensatoren for opplading. En motstand på 5-10 ohm er tilstrekkelig, du vil da få en ladestrøm på ca 10-20W. Du må med andre ord ha en effekt motstand eller en lyspære for bilbruk. Etter at kondensatoren er oppladet, fjerner du motstanden eller pæra, skrur pluss kabelen rett på kondensatoren ( kondensatoren holder ladningen en god stund ). Det skal ikke være noen gninster når du kobler dette opp, da er ikke kondensatoren fullt oppladet.

Etter dette vil kondensatoren alltid være koblet til 12V i bilen, så du trenger ikke å lade den opp igjen, med mindre du skifter batteri eller på annen måte kobler det ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke at du greier å knekke batteriet om du kobler kondensatoren rett inn.

Poenget med en kondensator er stabilisere spenningen som går til forsterkeren din. Det er hvor mye effekt du drar ut av forsterkeren, hvor lange powerkabler du har, hvor bra de er terminert og hvor godt batteri/ladekrets du har i bilen som avgjør om du har bruk for en kondensator. Klarer bilen å levere 12V stabilt hele tiden til anlegget ditt, så har du ikke bruk for en kondensator. Merker du at spenning i bilen din dropper når du spiller høyt, da kan en kondensator hjelpe. Jo større kondensator, jo bedre kan den bidra til å stabilisere spenningen i bilen din. På en gammel forsterker med en dårlig PSU, så kan en kondensator gjøre underverker, mens på en ny klasse D forsterker, så er effekten mindre eller ubetydelig. Det kommer helt an på forsterkeren din...

Forvirret? :-) Det du trenger å gjøre med kondensatoren din er å lade den opp til spenningen er lik spenningen i bilen din, dvs 12V. Det er enklest å gjøre dette der du skal bruke kondensatoren, nemlig i bilen din. Monter kondensatoren så nær forsterkeren du kan, innen rimelighetens grenser, dvs 10cm-30cm kabel fra kondensator til forsterker. Jo kortere og tykkere kabler, jo bedre. Koble til minuspolen - polen som normalt til jord og sett en lampe eller en motstand i serie med den kabelen som går til batteriet og kondensator. Du vil da bremse opp den strømmen som går til kondensatoren for opplading. En motstand på 5-10 ohm er tilstrekkelig, du vil da få en ladestrøm på ca 10-20W. Du må med andre ord ha en effekt motstand eller en lyspære for bilbruk. Etter at kondensatoren er oppladet, fjerner du motstanden eller pæra, skrur pluss kabelen rett på kondensatoren ( kondensatoren holder ladningen en god stund ). Det skal ikke være noen gninster når du kobler dette opp, da er ikke kondensatoren fullt oppladet.

Etter dette vil kondensatoren alltid være koblet til 12V i bilen, så du trenger ikke å lade den opp igjen, med mindre du skifter batteri eller på annen måte kobler det ifra.

Takk for en flott forklaring :)

Så jeg trenger kun å koble til minus for å lade opp?

Da bare kobler jeg en lyspære, f.eks parklyspære, i serie med minus til kondensator fra batteriet? Hvordan vet jeg når kondensatoren er oppladet?

Meget takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Du legger opp kablene slik kondensatoren skal kobles opp, men du kobler bare opp minus polen foreløpig. I mellom pluss kabelen fra batteriet og plusspolen på kondensatoren kobler du lyspæra. Den har som oppgave å begrense den strømmen som skal lade opp kondensatoren. Kondensatoren er fullt oppladet når spenningen mellom polene på den er den samme som på polene på batteriet. Da fjerner du pæra og kobler pluss kabelen fra batteriet rett inn på kondensatoren.

Som en annen sa her, du kan nok koble deg rett innpå uten en oppladings session først, men det har ikke kondensatoren godt av. En kondensator er oppbygget av en to lange sammenrullede metallfolier med et lag fuktet papir i mellom. Ved store start strømmer, som opplading uten pæra, så kan du skade dette papiret og metallet og vips har du en kondensator som er ubrukelig. Pass også på dette med polaritet, bytter du om på pluss og minus har du en håndgranat, så sjekk og dobbelsjekk alt før du setter strøm på.

Sjekk linken:

http://www.caraudiohelp.com/car_audio_c ... lation.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Du legger opp kablene slik kondensatoren skal kobles opp, men du kobler bare opp minus polen foreløpig. I mellom pluss kabelen fra batteriet og plusspolen på kondensatoren kobler du lyspæra. Den har som oppgave å begrense den strømmen som skal lade opp kondensatoren. Kondensatoren er fullt oppladet når spenningen mellom polene på den er den samme som på polene på batteriet. Da fjerner du pæra og kobler pluss kabelen fra batteriet rett inn på kondensatoren.

Som en annen sa her, du kan nok koble deg rett innpå uten en oppladings session først, men det har ikke kondensatoren godt av. En kondensator er oppbygget av en to lange sammenrullede metallfolier med et lag fuktet papir i mellom. Ved store start strømmer, som opplading uten pæra, så kan du skade dette papiret og metallet og vips har du en kondensator som er ubrukelig. Pass også på dette med polaritet, bytter du om på pluss og minus har du en håndgranat, så sjekk og dobbelsjekk alt før du setter strøm på.

Sjekk linken:

http://www.caraudiohelp.com/car_audio_c ... lation.htm

Takk takk :)

Så da er det bare å bruke en vanlig parklyspære eller annen bilpære? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefalle deg å kjøpe styreelektronikk til kondensatoren hvis det ikke er på kondensator fra før, så slipper den å trekke strøm hele tiden, spesielt på vinteren når det er kaldt ute vil den lades fort ut og vil da hele tiden prøve å lade seg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...