Bimmers525 Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Moen som vet ca hvor lang tid jeg vil bruke per demper?
S.Hafsmo Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 det spørs hvor hardt ting sitter fast. men belager du deg på å bruke en liten dag skulle det gå greit.
Tsbusa Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Jeg er bilmekaniker. Har bukk osv, brukte ca 40 min per side forran da jeg skiftet på min E34 touring. (demont osv, skiftet til senkefjører, og mont igjen). Bak har jeg ikke skiftet på E34, så det skal jeg ikke si noe om..
S.Hafsmo Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 går fort som faen om du har gjort det før, har skikkelige fjærklemmer og ting ikke sitter fast. bak er rimelig grei skuring. ut med baksetet/hatthylle løsne bolter i tårnet klemme samme fjører løsne nedre bolt på demper dra ut hele greia gjøres på en halvtime/time pr. side om ingenting sitter fast.
Bimmers525 Skrevet April 1, 2009 Forfatter Skrevet April 1, 2009 Virker som grei skuring da. Bak skal det ikke være noe stress, og foran har tidligere eier byttet demere for 5-6mnd siden så skal nok ikke sitte noe særlig, så virker som en grei jobb.
Bimmers525 Skrevet April 1, 2009 Forfatter Skrevet April 1, 2009 Noe spesielt å tenke på ved bytte av fremre dempere
S.Hafsmo Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 vel, fremme må du nesten vurdere om du må ta av stabstaget samt slangen til bremskalipper, da det ikke er sikkert at du klarer å presse på ny demper med fjør om du ikke gjør dette. om jeg husker rett tok jeg ikke av noen av delene, og faen som jeg sleit med å holde demper sammenklemt mens jeg prøvde å treffe hullet oppi tårnet..
Bimmerlars Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 Det er veldig lett på E34. Foran tar du av bremseklaven med kalipperen montert på. Så skrur du av de tre skruene under fjærbeinet som holder endeledd og bærekuler. Så er det av med skruene som fester fjærbeinslageret til dempertårnet også er det bare å skifte. Husk å ha noen oljedråper nedi fjærbeinet før du monterer den nye demperen. Rørtang er fint for å løsne den mutteren som holder demperen.
S.Hafsmo Skrevet April 1, 2009 Skrevet April 1, 2009 på min satt de skruene så jævlig at jeg bytta uten å ta av bremskalipper, men skulle jeg gjort det på nytt kan det nok hende at jeg hadde lagt litt mere innsats i å få dem av.
kbpE30 Skrevet April 2, 2009 Skrevet April 2, 2009 brukte 2 timer jeg bak. og 3 timer fremme. da satt det som f.... men med rette verktøy går alt bedre
Bimmers525 Skrevet April 2, 2009 Forfatter Skrevet April 2, 2009 Da var alt byttet. Null stress fremme. Litt knoting med tårnet på den første, men fant ut at mutter trekker var saken, gikk fint som f. Brukte ca 1 liten time per side fremme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå