Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg byttet varmeventilen på min 735ia. Jeg tappet da ned hele kjølesystemet. Da jeg helte på ny, satte jeg den i en oppoverbakke mens den var kald, skrudde opp den lufteskruen som sitter på motoren (nei, er ingen lufteskrue på radiatoren på denne, og ekspansjonstanken sitter oppe ved vinduet) og helte på til det kom ut væske ut av luftehullet. Så når jeg har kjørt den god og varm, begynner det å komme vann ut av overløpsslangen på ekspansjonstanken. Dette skjer hver gang jeg kjører (må helle på vann igjen når den har blitt kaldere). Hva kan dette være for noe? Har jeg ikke fått ut all lufta?

Skrevet
du har en lufteskrue på termostathuset på m30 motorene..

Ja, jeg vet det. Har prøvd å lufte den der, men ser ikke ut som jeg klarer å få ut alt. Noen andre lure tips for å få ut den siste lufta som er igjen?

Skrevet

Forslag til lufteprosedyre: hentet fra denne tråden http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=94547&highlight=

1. kald motor.

2. åpne skruen på termostathuset (trenger ikke stå i bakke)

3. fyll på veske til det pipler fint ut av skruen og steng.

4. start bilen med temperaturvelgerene på varmeapp. på max (vifta trenger ikke gå for fullt)

5. følg med på nivået i tanken å fyll etter etterhvert.

6. La bilen få normaltemp og luft på skruen på termostathuset

7. Gjør det flere ganger.

Følg med å se om det kommer vann inn i ekspansjonstanken fra returslangen - den tynne som går innpå.

Jeg har også bare hatt på tenning og temperaturbryter på varmeapp på fullt når jeg har fyllt på første gangen.

Skrevet

Nå har jeg prøvd akkurat som du sa. Får det fortsatt ikke til. Det bobler fortsatt opp i ekspansjonstanken og renner over. Jeg sjekket også at returslangen ikke var tett. Skjønner ikke hva som kan være galt jeg. Prøvde å la den stå å gå mens jeg hadde lufteskruen oppe og lokket på ekspansjonstanken oppe. Kommer masse luft og litt vann, men bobler noen ganger over i ekspansjonstanken og vannet minker aldri. Sto der sikkert i 30min uten at jeg fikk fylt på noe. Men luft kommer det... Så jeg skjønner det bare ikke.

Like før jeg sender den på verksted...

Skrevet
toppakning? sprekk i topp? :?

et verksted kan nok finne ut om det er eksos i vannet og ta komptest

Nei, er garantert ikke det. Fordi den var helt i orden før jeg skulle bytte varmeventilen. Jeg tappet da ned all kjølevæska. Etter jeg satte på igjen alt og helte på ny kjølevæske at alle problemene kom. Trodde først jeg hadde koblet slangene ved varmeventilen og sirkulasjonspumpa feil, men det hadde jeg ikke.

Skrevet

Prøv BRATT bakke! Får du varme i varmeregister? Får du ikke d åpne på retur sussen til varmeregister og luft der, pleier komme da.

Har samme motor jeg, og jeg har aldri lufta, bare startet opp og etterfylt en gang alt ok.. får du det ikke til bør du måle etter avgasser i eks tanken

Skrevet
Prøv BRATT bakke! Får du varme i varmeregister? Får du ikke d åpne på retur sussen til varmeregister og luft der, pleier komme da.

Har samme motor jeg, og jeg har aldri lufta, bare startet opp og etterfylt en gang alt ok.. får du det ikke til bør du måle etter avgasser i eks tanken

Ja, det blåser varme, så det er ikke noe problem. Eneste er at noen ganger når jeg lar bilen stå å gå til den blir varm, så blåser den ikke varmt, men med en gang jeg gir på litt, så kommer den seg og blåser varmt hele tiden.

Kan jo prøve å lufte i en sinnsykt bratt bakke...

Skrevet

Nå har jeg prøvd å lufte i en veldig bratt bakke. Fryktelig bratt også... Virka som det hjalp på litt, men det renner fortsatt over på overløpsslangen på ekspansjonstanken. Så er tydelig at det fortsatt er noe galt. Kan det være termostaten, vannpumpa eller sirkulasjonspumpa som fucker?

Skrevet

Kan det være trykklokket ditt som ikke holder igjen?

du sier det renner over i overløpsslangen?

Har du har helt på like mye som du tappet av, er det ikke mere luft

Skrevet
Kan det være trykklokket ditt som ikke holder igjen?

du sier det renner over i overløpsslangen?

Har du har helt på like mye som du tappet av, er det ikke mere luft

Jeg kan jo prøve å bytte det, og se om det hjelper.

Skrevet

Da var den i orden. Byttet trykklokket, men vet ikke om det var det som hjalp. Enten var det det, eller så var det fordi jeg klarte endelig å få ut all lufta. Uansett, så er den i hvertfall fikset nå :)

Skrevet
Da var den i orden. Byttet trykklokket, men vet ikke om det var det som hjalp. Enten var det det, eller så var det fordi jeg klarte endelig å få ut all lufta. Uansett, så er den i hvertfall fikset nå :)

Trykklokket :wink:

• 2 weeks later...
Skrevet

Bilen er dessverre ikke fikset alikevel. Begynte å renne over igjen i dag. Og temperaturen økte... Har jo ikke akkurat brukt bilen noe særlig heller, så mulig det var i orden en liten stund bare.

Det trykklokket jeg satte på var jo brukt, så er jo en liten mulighet for at det ikke var helt i orden. Kan jo prøve å bytte til et nytt et.

Andre forslag til hva jeg bør prøve?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...