Peet Skrevet April 4, 2009 Skrevet April 4, 2009 Hallo... Muttern sin E46 e begynt å bruke mye vann no... kan ikkje se at d lekker noen steder.. verken vannpumpe eller kobling bak toppen eller noe sånn... men den røyker ikkje noe hvitt.. og så ikkje ut som d va noe vann i oljen heller.. Men den driver å koker på en måte.. temp. måler viser normalt.. men når eeg åpner radiator lokket så bobler d kraftig over... toppakning gåen?? eller termostat kanskje?? eller vannpumpen som ikkje fungerer eller ka tror dere??
Fliid Skrevet April 4, 2009 Skrevet April 4, 2009 Om du åpner, så bobler det. Det er ikke rart i det hele tatt. Står advarsel på lokket. Du skal ikke åpne når vannet er varmt! Vann under trykk koker ved mye høyere grader, enn vann uten trykk. Når du åpner kjøleanlegget når det er varmt, så mister systemet trykket, og det koker! Se etter lekkasjer, på slanger, en gang til. Om temp viser ok, om varmen i apparatet er der hele tiden. Så se etter lekasjer, utvendige.
zH- Skrevet April 4, 2009 Skrevet April 4, 2009 kan vel være en mulighet for at det går eksos i vannet? Så blir trykket ekstremt høyt og den lekker fra en lufteventil eller noe. Bare en teori, jeg er langt fra en ekspert
Simpel Skrevet April 4, 2009 Skrevet April 4, 2009 Ser ikke noe annet problem enn at den bruker vann. Og det kan jo være gale nok. Ingen lekkasje i varmeapparat? Hvor mye vann må du fylle på?
Joe Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Om du åpner, så bobler det. Det er ikke rart i det hele tatt. Står advarsel på lokket. Du skal ikke åpne når vannet er varmt! Vann under trykk koker ved mye høyere grader, enn vann uten trykk. Når du åpner kjøleanlegget når det er varmt, så mister systemet trykket, og det koker! Se etter lekkasjer, på slanger, en gang til. Om temp viser ok, om varmen i apparatet er der hele tiden. Så se etter lekasjer, utvendige. .. trodde alle visste dette her. Dette er jo pensum i naturfag i syvende.
Simpel Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Om du åpner, så bobler det. Det er ikke rart i det hele tatt. Står advarsel på lokket. Du skal ikke åpne når vannet er varmt! Vann under trykk koker ved mye høyere grader, enn vann uten trykk. Når du åpner kjøleanlegget når det er varmt, så mister systemet trykket, og det koker! Se etter lekkasjer, på slanger, en gang til. Om temp viser ok, om varmen i apparatet er der hele tiden. Så se etter lekasjer, utvendige. .. trodde alle visste dette her. Dette er jo pensum i naturfag i syvende. Når du driver med fjellklatring i Himalaya må du vite at vannet koker allerede på 90 grader ved det lave lufttrykket på 5 og 6tusen meter og deromkring. Så vannet må koke lenger for å kverke alle bakteriene
Simpel Skrevet April 5, 2009 Skrevet April 5, 2009 Og vannforbruket er vel ikke forårsaket av at det renner over når du skrur opp lokket er det vel? Kjølevæske skal fylles til KALT merket, ca midt på ekspansjonstanken. Ved kald motor.
Peet Skrevet April 6, 2009 Forfatter Skrevet April 6, 2009 jada jada.. jizz men uansett nei den bruker vann selvom lokket e skrudd på og.. altså ved kjøring.. og varmen i apparatet forsvinner tilslutt ja når d begynner å gå tomt for vann.. så e noe som e gale.. men dere mener at d må være en lekkasje.. og ikke toppakningen...
Turbo-Tommy Skrevet April 6, 2009 Skrevet April 6, 2009 Er nok antageligvis en lekkasje. Hadde samme greien på min M50B25. Brukte vann som faen, men ingen lekkasjer å se, og mistenkte toppakning. Til det en dag ble for stort hull, og sto en liten stråle ut ved termostathuset. Etter at jeg ordnet det, så sluttet den så godt som å bruke kjølevæske. Tror jeg har en miniatyrlekkasje en annen plass. Har også byttet topp og toppakning, og motoren er helt lik nå som den var før Etter at du har fylt vann og luftet etc, så kan du sjekke øvre radiatorslange om den er hard når den er skikkelig varm(altså motstand i, men at du greier å knipe den litt sammen, eller om den er omtrent som stål).
Simpel Skrevet April 6, 2009 Skrevet April 6, 2009 Vil tro det er vanskelig å se en lekkasje, fx fra termostathuset. Hvis det renner på motoren fordamper det fort vekk og blir dermed usynlig. Jeg tror ikke det er topp-pakning siden den ikke viser noen andre tegn på topp-pakningslekkasje. Men det er fryktelig vanskelig å overbevise seg selv om at det ikke er det hvis du først har fått det for deg, det vet jeg alt om
Bimmerlars Skrevet April 7, 2009 Skrevet April 7, 2009 Sjekk all plast NØYE. E46 kan f. eks lekke på ekspansjonstanken på venstre side da det ligger noen slanger der som gnager hull på plasten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå