bmw mæn Skrevet April 7, 2009 Skrevet April 7, 2009 hei skal bytte girkassa på bmw`n men har ikke gjort det før hva er det viktig og huske på?? noen som har no linker til evt. bilder el no sånt skriv gjerne vis du har noe og legge til..
Bimmerlars Skrevet April 7, 2009 Skrevet April 7, 2009 Løftebukk er kjekt. Mye slit uten, men det går. Husk å sjekk om clutch og utløserlager er i orden da det er samme jobb om igjen. Eksospakninger til frontrør kan være lurt å ha. Husk olje på nye girkassa. Du trenger torxpiper (kopper)
tangorev Skrevet April 7, 2009 Skrevet April 7, 2009 Har gjort dette en del ganger på bukker og det er litt knot. Lang forlenger med ledd i enden er kjekt å ha. Føre inn bak girkassa på de du ikke kommer til under. Skru av mellomaksel og giroppheng før dette og press kassa til siden så du får plass til å skru:) Finnes sikkert flere løsninger på dette men lykke til
Fixfax Skrevet April 7, 2009 Skrevet April 7, 2009 jeg gjorde dette på støttebukker i garasjen, veldig knotete og få ut de gjennomgående skruene på startern, verre og få de på sikkert, løsne motorfester og girkasse fester, heng opp motor og løft den opp i framkant så du får bikka girkassa nedover. uten og påstå noe som helst vil jeg tro det er enklere og føfte ut hele motoren med kassa på, var litt knotete vet ikke hvordan det er med løftebukker, da er det kansje litt lettere. skal du ha bilen litt, ville jeg byttet clutch, for og ha gjort det rett og slett, om den ikke er usedvanlig bra da
Bimmerlars Skrevet April 7, 2009 Skrevet April 7, 2009 Trenger ikke løsne motoren. Bare skru ned girkassetraversen så kassa henger ned. Da kommer du til skruene på topp. Øverste skruen på starteren er knotete. Du trenger ikke den for at alt skal virke, så er den helt jææævlig å få på igjen er det ikke krise å droppe den.
bmw mæn Skrevet April 8, 2009 Forfatter Skrevet April 8, 2009 takker for bra svar, bimmers er genialt
bjsyse Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 siden tråden er her kunne jeg tenkt å spørre om. Hvor lang tid du bruker ca. på å ta ned hele greien, eventuelt bytte clutch/svinghjul for å så få det på når bilen er bare heist opp med bukker så man ligger under å kaver ? + veier girkassen mye, slik at den ikke bare smeller i bakken når man skal ha den vekk fra jekken ?
Fixfax Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Trenger ikke løsne motoren. Bare skru ned girkassetraversen så kassa henger ned. Da kommer du til skruene på topp. Øverste skruen på starteren er knotete. Du trenger ikke den for at alt skal virke, så er den helt jææævlig å få på igjen er det ikke krise å droppe den. ? sier du man ikke trenger starter? tenkt og trille i gang bilen du eller? eller misforstod jeg? stemmer man må vel ikke løsne motorfestene, men man sparer seg sevl for mye plunder synes jeg da.
Fixfax Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 siden tråden er her kunne jeg tenkt å spørre om.Hvor lang tid du bruker ca. på å ta ned hele greien, eventuelt bytte clutch/svinghjul for å så få det på når bilen er bare heist opp med bukker så man ligger under å kaver ? + veier girkassen mye, slik at den ikke bare smeller i bakken når man skal ha den vekk fra jekken ? hvor lang tid du bruker kommer helt ann på, det er inviduelt og i tilleg kan du støte på problemer. Girkassa er overhode ikke tung, du klarer lett og ta den ned uten jekk, om ikke getdrag 260 kassa er sinnsykt mye tyngre enn 240 kassa da, no jeg tviler på
bjsyse Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 hehe.. støte på problemer... er lei av problemer etter 1.5 år med å få godkjent ombygning korte versionen, saken er at slavesyldinder pinnen poppa av pga jeg var så flink å bomme etter hva mekanikerne sa ( 1 av 1000 gang skjer dette ). så fikk jo fiska ut pinnen, tak i nytt slavesylinder, monterte å det lå enda noe igjen inni der, og det låste seg jo selvfølgelig.. så alt som skjedde etter det er at clutchen vil ikke koble ordentlig. dvs.. når jeg slipper clutchn helt ut så er det som å kjøre på sluring... tro meg det luktet svidd for å få bilen hjem! 30 km/t med nødblinken på, hehe. så har til mandag å bestemme meg om å leie en garsaje eller bare ta den til verksted da bilen skal også eu godkjennes den her mnd.
Fliid Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 Fixfax, bimmerlars mente ikke det nei. Starter er festet med to bolter, en øvre og en nedre. Den øvre er vanskeligere enn den nedre, for den ligger mellom starter og blokk, så den kan man droppe om man ikke får det til. Kun ha den nedre bolten. Såfremt festebrakett i bakkant av starter og den ene bolter er i, så går det fint og starter har ikke muligheter for og flytte seg. Clutch og svinghjuls bytte tar man på en kveld, på løftebukk, med erfaring. Men støttebukker er knotete, jeg ville påregnet lenger tid. Eksos må ned, mellomaksel må løsnes fra hardy på gir og opphengslager må løsnes, så mellomaksel henger og dingler, kun festet i diff. Må løsne midtre mutter på mellomaksel for at man skal få klemt sammen mellomaksel. Gir travers må løsnes, gir overføring må løsnes. Slavesyl må skrues ut. Boltene til kasen må ut (må ikke glemme 6 mm bolten som er på avskjermingsblekket, på eksos side. Så kan man starte med og dra ut gir og bytte cluth, sentrere opp clutch og skru alt sammen igjen. Det er endel jobb.
JulianS Skrevet April 8, 2009 Skrevet April 8, 2009 jeg har tatt begge boltene til starteren ovenfra og tatt resten nedenfra når bil har vært jekket opp på den ene sida, og kasse ut-inn på ca 2.5 timer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå