c-w203 Skrevet April 10, 2009 Skrevet April 10, 2009 X5 E53 3.0 DA (2005 modell): Nå i uka kjørte jeg ned en bratt svingete (snødekt grusvei), og jeg satte automat kassa i manuell og 2 gir. Da jeg lå automat over til Drive igjen, fikk jeg opp meldinga "transm safe mode" i displayet, og bilen ville ikke gire. Stoppet, og slo av bilen med en gang og ringte til BMW. Dem sa dem måtte ha bilen inn for og lese feilkoder, før dem kunne si hva det var, men dersom det ikke kom igjen så var det trygt og kjøre med bilen. Jeg startet opp igjen, og hadde ikke noe problemer etter dette (føler kanskje at den girer litt anderledes, men ikke godt og si...). Nå er jo jeg litt nyskjerrig på hva dette kan være. Er det andre som har opplevd noe lignende, hva har årsakene vært? Er det foresten en peilepin for automat olje? hvor ligger denne i så fall (fant ikke noe i instuksjonsboka om dette). Takker for svar:-)
runstra Skrevet April 11, 2009 Skrevet April 11, 2009 Ikke opplevd feilmelding som du, men opplevde et par ganger i vinter når det var skikkelig kaldt at jeg følte bilen sluret ved igangsetting i oppoverbakke. Ingen feilmelding ei heller problem som har oppstått siden. Får vel sjekke etterhvert, men forh sier at ZF kassene på X5 er bra og dersom ingen feilindikasjon Trans-safe mod etc så skal alt være ok. Jeg hadde GM kasse i min forrige uten å oppleve trøbbel.
Whistler Skrevet April 11, 2009 Skrevet April 11, 2009 Jeg ville tatt en diagnose og lest ut feilkoden (Det har blitt lagret en feil selv om lampa nå er borte). I tillegg ville jeg vurdert skifte av olje/filter, dersom dette ikke er gjort på en stund. Sannsynligvis så er det ikke noe farlig, men det er kjedelig med havari. Jeg fikk opp denne meldingen på bilen min to ganger, noen dager før reversen tok kvelden på kassa mi. Nå har ikke vi samme kasse, men det er vel ZF kasse i begge. Når det gjelder peiling av olje regner jeg med det er samme på din kasse som min. Ingen peilepinne. Olje må fylles til det det renner ut av pluggen i bunnpanna. Er litt styr.. Må holde riktig temperatur og gå igjennom gira osv. Holder du til i nærheten av Vestfold må du gjerne stikke innom så kan jeg ta en diagnose for deg og se om noe ligger lagret der..
HerrFlick Skrevet April 11, 2009 Skrevet April 11, 2009 Mye styr å skifte olje på automatkasse sier du? Må gjøre dette selv nå... Mye olje tar kassa?
Whistler Skrevet April 11, 2009 Skrevet April 11, 2009 Mye styr å skifte olje på automatkasse sier du? Må gjøre dette selv nå... Mye olje tar kassa? Er ikke noe vanskelig, men litt styr er det jo. Krever to mann, så det ene kan sitte og gå igjennom gira mens den andre fyller. Kassa tar myyye olje, men det er ikke så godt å få ut mye uten å ta ut kassa og tømme konverteren, så ved ett skifte i bilen blir det ikke så mye å bytte ut. Du bør ha ei påfyllingspumpe med slange for å fylle på. Google etter ZFxxxx (navn på kassa di) maintenance guide, så finner du en PDF fra ZF med instruksjoner for olje/filterskifte. Her beskrives hvordan du skal fylle og gå igjennom gira osv..
c-w203 Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 JHolder du til i nærheten av Vestfold må du gjerne stikke innom så kan jeg ta en diagnose for deg og se om noe ligger lagret der.. Takker for det, men jeg holder dessverre til i Bergens området. Tenker jeg tar bilen til Serveice, og får lest ut feilkoder der. Kan da også evt får byttet olje og filter på girkasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå