bmwbabe5er Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 hei... jeg har et lite problem... håper noen kan hjelpe meg litt... jeg har en 520 e39 98 mod... og bak bremsene forran, så sitter det sånne beskyttelses skjold... men de er jo konstruert på en skikkelig teit måte! det er ganske stor åpning på toppen også er det et lite mellomrom liksom helt nederst... problemet mitt er at det flyr på steiner mellom de skjoldet og bremseskivene hele tiden og da hyler og skriker det så stygt i bremsene... høres jo ut som at det er no alvorlig galt med bilen og folk snur seg for å se hva som er galt når jeg kommer... de steinene detter ut etter litt hard svinging og sånn... men det er så sinnsykt irriterende, for det flyr på steiner der hver gang jeg er ute å kjører... kan jeg rett og slett bare fjerne de? fant et bilde på nettet, vet ikke om dere ser det helt jeg... nå er riktig nok detta en e36 da, men det ser ut som at det er samme system på de
E46Johnny Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Bremseskjolla har flere misjoner, bla å hindre vann og søle sprut på bremseskivene, i tilleg vi di lede kjøle luft inn mot bremseskivene. Har ikke di samme problemene som deg på min bil men så kjører jeg da mest på asfalt. En mulighet er at disse steinene kommer inn gjennom kjølekanalene til bremssene som komer fra nedre del av støtfangeren og ender opp som et rektangukært hull i plast innerskjermen. En mulighet er da å sette opp et nett i denne kanalen som fanger opp disse steinene. På min bil er det ofte sand og grusrester i denne kanalen men det spyler jeg bare ut når jeg vasker bilen.
bmwbabe5er Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 ok... men jeg har ikke orginalfanger på så jeg har ikke sånne hull i innerskjermen, men det virker som at steinene hopper inn i felgen og blir med rundt også detter de nedi skjolla... men det hjelper kanskje litt når de får feia bort strøsanda etter vinteren på veiene... har prøvd å benne de litt og... sånn at de blir bedre plass nederst, men det hjalp ikke stort...
-Anders- Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Dette er rimelig kjent på tidligere E39. Er visst en konstruksjonsfeil. Har sett flere tråder ang dette her inne. Prøv å gjør deg opp et søk.
Bimmerlars Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Er E39 som har dette problemet ja. Jeg tetta igjen åpningene med silikon en gang, da forsvant problemet.
bmwbabe5er Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 jasså ja... jeg syntes det var en merklig måte å gjøre det på se... får prøve å finne på noe lurt der da...
Bimmerlars Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Helt fin måte det. Kommer ikke steinene inn, får de heller ikke laget lyd. Eller tenker du på stein mellom skiva og skjoldet? Er to problem på de. Det ene er skrikestein mellom skiva og skjoldet, det andre er masse småpukk inni skjoldet som rasler
bmwbabe5er Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 hmm nå ble jeg usikker gitt... for det høres ut som at steinene flyr i mellom skiva og skjoldet, også sitter de der og skraper og hyler litt også detter de ned etterhvert og lager et forferdelig bråk... høres nesten ut som at jeg skulle ha kastet det skjoldet i bakken... høres ut som at det detter av liksom...
jolly Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 IKKE tett de hullene. De har en misjon for kjøling , og den VIL du ikke miste ! Men som de andre her inne sier , så er dette et velkjent E39 problem. Det har kommet en liten modifisering på bremseskjoldene som har fjernet problemet på mine biler. Det er noe du kan kjøpe til og ettermontere. På de nyere modellene så er dette påmontert fra fabrikk. Problemet er at hvis du kjøper nye fra 2001 mod og oppover , så er det et styr å skifte. (du må av med hjullageret , noen sier det ikke er nødvendig , men det er det ! Hvis ikke så må du klippe i skjoldet) På bildet som ligger her , så er det del nr. 19. Det tetter det mellomrommet/glipet der "strøstein" detter nedimellom. Når du tar av dekk og bremseskive , så husk å gjøre godt rent. Bruk sepe og vann og en myk børste. Du ødelegger ingenting. Jeg har også kuttet en "V" i bunnen av skjoldet slik at dritten renner ut , og ikke samler seg i det "skålformede" hulrommet som er der , for den dritten blir etterhvert veldig hard og når den løsner , så må du være sikker på at den kiler seg mellom skive og skjold. Lykke til....
bmwbabe5er Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 ok... så dette er noe man får kjøpt på delelageret til bmw regner jeg med... er det vanskelig å få det på plass da? regner med at det er jeg som må sette det på, og da er det greit at det ikke er alt for vanskelig... (dårlig tålmodighet se) hehe
jolly Skrevet April 12, 2009 Skrevet April 12, 2009 Ta av dekket. Løs boltene (2 stk 18mm og kan sitte litt stramt)på baksiden av bremsekalipperen. Ta kalipperen av bremseskiva (sitter nok litt fast siden der er trykk). Finne skruen (unbrako 7 mm) på bremseskiva. Mothold må nok til for å låse bremseskiva når du løsner den. Ta av bremseskiva. Da er du inne på skjoldet. Hvis du ser på bildet , så skal del nr. 19 festes med skru nummer 16. Det er en tilsvarende skru i hullet ved siden av. Du skrur ut begge, setter på plass modifiseringen , og skrur inn igjen skruene. Da er det gjort. Gjør rent . Bruk en felg børste sammen med vann og gjerne litt sepe. Om du bruker kjemi , ikke få det på gummipakninger. De tåler det nok , men... Når du har gjort rent , så setter du sammen i motsatt rekkefølge. -Sett på bremseskive og skru fast. -"Lur"Kalipperen på plass over skiva. -Teit alle skruer. -Sett på dekk. Ferdig. Tipper du greier dette helt fint, men det kan sikkert være greit med litt "kompis" hjelp. Da har du selskap også
bmwbabe5er Skrevet April 12, 2009 Forfatter Skrevet April 12, 2009 ok tusen takk for hjelpen! virka jo helt kurrant det der... jeg får bare prøve og se om jeg får det til, hvis ikke så har jeg en nabo som kan skru...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå