Gå til innhold

Hjelp abs og antispinn lampa lyser på min e-39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er det noen som kan hjelpe meg? Abs og antispinn lampen lyser nesten hele tiden på min e-39 540 98 mod.hva kan det være ? Den begyner og lyse ettervært da den ikke lyser og jeg bremser så bråker det som f...fra absen eller antiskrensen og så tennes lysene og da fungerer bremsene i gjen .Er det noen kyndige her på forumet som kan fortelle meg hva dette kan være .kan ikke ringe Alf lie nå hehe.Blir sikker svine dyrt detta huff

mvh Frustrert eier

Skrevet

Generella typfel på E39:

Strulande ABS-givare är ett vanligt fel på E39. Givarna är känsliga för vägsalt vilket gör att de lägger av med tiden. Trasiga ABS-givare resulterar i att ABS lampan tänds och systemet sätts ur funktion. Ett sensorbyte kostar ca 1800 kr.

Styrenheten till ABS & ASC/DSC (beroende på utrustning) kan gå sönder på årsmodell -99 och -00. Detta resulterar i att ABS och ASC/DCS-lampan tänds och systemen sätts ur funktion. Diagnosdatorn läser av felet som fel på ABS-givare. Kvarstår felet efter byte är det styrenheten som behöver bytas. En ny styrenhet kostar 5.990:- och måste kodas om av BMW innan den börjar fungera igen.

Tatt fra http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E39/

Skrevet

Takk for utfylende svar Rogern ser ur som påske ferien blir noen kr dyrere enn budgetert men men , Tipp topp bimmer må man ha .

Skrevet

Få tatt diagnose for å finne ut hvilken sensor det er (forhåpentligvis er det sensor, og ikke hjernen!), og så stikker du på Biltema og kjøper ny til 480kr, og bytter den selv. Sparer deg for noen lapper det ja! :)

Skrevet

Som de andre her nevner - Ta diagnose, så bytter du sensoren og sletter feilkoder. Kommer lampa opp igjen da er sjansen stor for at det er abs-hjernen som har tatt kvelden.

Sensor bytter du selv. Veldig enkelt. To umbrakoskruer. Sensoren sitter på baksida inn mot hjullageret.

Hvis det er hjernen som er gåen kan du sende den til ett selskap i USA som reparerer den for 300$. Mye billigere enn ny og du får 5 års garanti.

Sjekk: http://www.modulemaster.com/en/BMW/5-series_info.php

Skrevet

Byttet akkurat alle 4 sensorene på min E39, forann er det veldig greit og enkelt bak litt mer kronglete å få ut de gammle. Jeg gikk for biltema denne gangen og betalte 450 kr per stk mot 1000 + andre steder.

Skrevet

Dette problemet finst det allerede 543563 trådar om her på forumet, kan lønne seg å søke litt ;)

Uansett, som allerede nevnt, er det vanlegvis ein sensor som er kaputt. Enklaste måten å finne ut kven er å ta diagnose. Men du kan også avsløre feilen ved å ohme sensorane med eit vanleg multimeter, meiner dei skal ligge rundt 1 kOhm. Sensorar som avviker mykje frå desse (vanlegvis fleire MOhm) er kaputt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...