Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har anskaffet ny bærearm for bilen, så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med bytte av bærearma?

Hva trenger man av verktøy?

Hvilket moment skal det strammes til med?

Hva må man passe på?

Skrevet

For å være sikker; du mener bakre nedre arm med kule, i forstillingen?

Jeg skiftet det venstre igår (etter først å ha skiftet bakre nedre kule i bakstillingen, fordi NAF skrev upresist på EU-kontrollskjemaet - grrrr). Måtte kjøpe skikkelig kingsize avdrager hos Wurth før jeg fikk kula løs. Skru av mutteren på kulebolten først (22mm). Skru så ut bolten på indre festet (16 og 18mm), og trekk armen løs. Jeg var litt redd det stod i spenn, men det gjorde det ikke. Så kan kula/konen løses. Den satt som h.....

Sett på ny arm, med ny mutter på kula (jeg juksa, satte på den gamle). Den skal ha 80 Nm. Ikke trekk til indre festet før bilen står på hjula igjen. Den bolten skal ha 110 Nm. Momenter/prosedyre er hentet fra Bentleymanualen.

Verktøy: Wurth varenummer 07145231 (dyrt, men perfekt for jobben).

http://www.wuerth.no/produkterogtjenester

Skrevet

Noen med erfaring slår løs slike koniske boltfester med et par hammere, og hjelper kanskje til med varme. Men det tør ikke jeg. For det første bommer jeg alltid på det jeg sikter på, og for det andre har E39 stort sett aluminiumsdeler. Egner seg ikke å slå på.

Så jeg vil si nei; du klarer deg ikke uten avdrager. Men det finns sikkert billigere varianter enn Wurth sin som vil fungere. Det er mulig du får på en standard toarmet avdrager. Jeg prøvde ikke det.

Skrevet
Noen med erfaring slår løs slike koniske boltfester med et par hammere, og hjelper kanskje til med varme. Men det tør ikke jeg. For det første bommer jeg alltid på det jeg sikter på, og for det andre har E39 stort sett aluminiumsdeler. Egner seg ikke å slå på.

Så jeg vil si nei; du klarer deg ikke uten avdrager. Men det finns sikkert billigere varianter enn Wurth sin som vil fungere. Det er mulig du får på en standard toarmet avdrager. Jeg prøvde ikke det.

Lurer på om jeg tar meg en tur på biltema :D Men så det var umbraco spor på tobben av skruven på den nye. Man kan sikkert sette noe i det å banke. Skal klare å unngå å treffe noe vitalt da vertfall..

Har du bentley manualen på ebook eller?

Skrevet

Unbrakoen er for å holde igjen bolten når mutteren skal strammes. Glemte det istad.

Har Bentley på papir, liker det best. Kan anbefales. Ikke perfekt, men mye bedre enn Haynes.

Når du drar på handletur; se etter avdrager som griper over ca. 70 mm. Det var problemet med alle kuleboltavdragerne jeg prøvde eller så i butikkene, de var ikke store nok i kjeften.

Skrevet
Unbrakoen er for å holde igjen bolten når mutteren skal strammes. Glemte det istad.

Har Bentley på papir, liker det best. Kan anbefales. Ikke perfekt, men mye bedre enn Haynes.

Når du drar på handletur; se etter avdrager som griper over ca. 70 mm. Det var problemet med alle kuleboltavdragerne jeg prøvde eller så i butikkene, de var ikke store nok i kjeften.

Hvordan var det å smette den nye på plass?

Skrevet

Barneskirenn! :wink:

Det er forresten litt køddent å få strammet den indre bolten iom. at bilen må ned på hjulene først. Løftebukk er gull da.

Skrevet
Barneskirenn! :wink:

Det er forresten litt køddent å få strammet den indre bolten iom. at bilen må ned på hjulene først. Løftebukk er gull da.

mja.. tenke det hadde vert kjekt me bukk ja. men blir dårligt med det. må vell få det til på et vis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...