artofdesign Skrevet April 17, 2009 Share Skrevet April 17, 2009 Har hatt en radio/kasett modul (1 del) i min E39. Den har jeg nå klart å demontere... For å skulle sette inn en cd + radio modul (2 delt). Den store kontaktpluggen fra bilen setter jeg rett inn i cd modulen. I den nye radiomodulen (som også forsterkeren sitter i) er det en plugg med 5 ledninger i som er blitt klipt av. Skulle disse ha vært koblet inn i cd modulen, eller gått rett til ledningsnettet i bilen? Sender bilde av kontakten som satt i radio/cd modulen som er blitt klipt av, som jeg lurer på hvor skal gå... til ledningsnett eller cd modul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet April 18, 2009 Share Skrevet April 18, 2009 Ledningen som er klippet må vel skjøtes igjen. Deretter må du bestille en MID-adapterkabel fra BMW (ca 300kr) Be om å få med monteringsanvisning. Litt krøkkete jobb å montere, men det går En tråd om dette på atopower.se: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=72806&sida=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 19, 2009 Forfatter Share Skrevet April 19, 2009 Slik jeg forstår det må jeg kjøpe en slik: http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 0&type=new hvor skal den kobles? Men de 5 ledningene som går ut av MIDen skal fremdeles kobles på ledningsnettet ett eller annet sted i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet April 19, 2009 Share Skrevet April 19, 2009 Riktig kabel virker det som Leste ikke forklaringen din godt nok. MID-kabelen du kjøper har 3 ender. Den ene enden skal kobles inn i stedet for den klippede ledningen. En skal til sikringsboksen over hanskerommet og kobles mot to sikringer. Den tredje er den mest kødne og skal kobles i elsentralen i nærheten av sikringsboksen en plass. Det står forklart hvis du får med installasjonsveiledning. Jeg klarte imidlertid ikke å finne "elsentralen" men koplet heller de tre siste ledningene inn på tilsvarende fargede ledninger som går til den store pluggen bak på stereoen. Funket fint det også (Obs 1 til jord) OBS Hvis du bytter fra det lille IRIS-displayet til det større MID-displayet kan det hende du må til BMW for omprogramering for å få sakene til å virke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 19, 2009 Forfatter Share Skrevet April 19, 2009 Huff da... dette ble hakket mer en jeg tror jeg fikser. Jeg er ingen mekaniker eller elektriker. Har klart å montere ut hele nedre del av dashbordet/hanskerom, og gruer meg alt til å finne rette skruer til rette hull. Hva tar evnt ett sereokar/firma for å fikse noe sånt? Dashbordet er jo mer eller mindre demontert alt. Tror det er lurest av meg å sende cd spilleren tilbake, og bare bruke en uorginal spiller med ISO adapter. Det er jo mer eller mindre plug and play i forhold, og uorginal cd spiller har jeg fra forrige bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 21, 2009 Forfatter Share Skrevet April 21, 2009 Da er delene mottat. Er en ledning/plugg som går rett inn i MID-modulen. Så er det 3 ledninger som skal ett sted, og 2 som skal ett annet sted. (Den brune er vel jording?) Fulgte ikke med koblingsskjema. Noen som vet hvor det kan skaffes? Så er det 2 sikringer på hver sin styrke, en på 3 og en på 7,5. Og fulgte også 2 metall/plastgreier som ser ut til å koble 2 ledninger sammen med en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 De tre ledningene er de som skal til elsentralen eller Fan connector som jeg ser det står i monteringsveiledningen. Den brune av disse er jord, de to andre kan kobles til ledninger som går på hovedpluggen med tilsvarende farge. Dette kan du bruke de sorte metall/plastgreiene til. De to andre ledningene skal til sikringsboksen. Send meg en pm med mailadresse så sender jeg en liten beskrivelse pluss monteringsveiledning og pinout-skjema for stereoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 21, 2009 Forfatter Share Skrevet April 21, 2009 PM sendt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 21, 2009 Forfatter Share Skrevet April 21, 2009 Har sjekket sikringskartet nå. Multifunksjonslenkrad med sikringsnr 44 er ledig. Multiinformationsdisplay med sikringnr 25 + 44 er ledig. Er det bare å dytte ledningene inn i sikringsboksen bakenifra så fester de seg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvammis Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 På mange biler det er en eksta låsing i sikringsboksen. Skal ikke si noe sikkert på E39 men sånn hvis du ikke får presset de inn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BRIO Skrevet April 21, 2009 Share Skrevet April 21, 2009 Har sendt deg mail nå (men den har du vel allerede sett når du leser dette ) Det var tungt å dytte ledningene inn i sikringsboksklemmene da jeg gjorde det, fikk dem kanskje ikke helt inn men de satt som f. og holder fortsatt etter mer en ett år Kan det være låsene som kvammis nevner som gjorde at jeg slet med det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 21, 2009 Forfatter Share Skrevet April 21, 2009 Skal se på det i morgen. Printer ut tegningene og er god i gang alt egenlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 22, 2009 Forfatter Share Skrevet April 22, 2009 Da er sikringsbokseledningene på plass, elsentralen som du ikke fant er ikke vits å finne. Da må man mer eller mindre demontere hele dashbordet. Så jeg koblet det rett på ledningsnettet til cd spiller, som du har gjort. Sikringene har en slags skinne som jeg dyttet ut, da var det bare å putte ledningene forsiktig inn der, og sette på rette sikringer i forhold til sikringskartet. Det var plass nr 25 + 44 som ble fylt opp ja. Jordingen, kan jeg koble den rett på en annen jordingskabel, som for eksempel den som går inn i cd spilleren? Evnt fungerer de 2 stålrammene inni dashbordet som jording? Har i alle fall festet den halvgodt der. Alt fungerer, MEN da jeg setter på plass dashbordet med cd spilleren "dør" anlegget. Da jeg tar det ut igjen virker det. Noen tanker om hva det kan være? Ledninger i klem, eller jording? Noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
artofdesign Skrevet April 23, 2009 Forfatter Share Skrevet April 23, 2009 Skal til Tyskland i dag med jobben, så får ikke montert ferdig før etter helgen. Men svar på jordingskablen håper jeg på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvammis Skrevet April 24, 2009 Share Skrevet April 24, 2009 Sikringene har en slags skinne som jeg dyttet ut, da var det bare å putte ledningene forsiktig inn der, og sette på rette sikringer i forhold til sikringskartet. Det var plass nr 25 + 44 som ble fylt opp ja. Der har du "låsingen" jeg snakket om Men til problemet nå, jeg husker ikke helt hvordan det er i dashbordet på E39. Men hvis den metall rammen ikke er festet til metall helt til karroseriet er det ikke noe spesiellt bra jordingspunkt. Jeg liker best å f.eks ta på en kabelsko og koble meg på et originalt jordingspunkt. Der vet man at man har god jording.. Men skal nok funke fint å koble deg på en annen kabel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå