Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en e36 coupe med M50 B20 motor. Problemet er at enkelte ganger er den tregstartet (5-10 sek.) og gørrlat. Det vil si at når jeg ruser den opp, er den ganske treg, og det blir pott-smell/ettertenning. Enkelte ganger reagerer den ikke i det hele tatt når jeg gir gass, bare durer på tomgang.

Men så pluttselig, når den har stått en stund, starter den tvert, og går som normalt. Dette forundrer meg, og jeg har spekulert på diverse følere.

Jeg har gått inn med diagnosetester, og fikk opp feilkode på innsugsluft temperatur-føler. Byttet føleren, men er fremdeles likens. Mistenkte også gasspjeldstillings-føleren men den viser riktige verdier i henhold til Autodata. Har også mistenkt luftmengdemåler, men synes det er rart den går som normalt bare jeg lar den stå litt og starter den igjen?

Er det noen som har vert borti dette problemet før?

Skrevet

Kan være mye som er i veien her, så ikke godt å si. Etter du tok diagnose og byttet føleren, resatte du feilmeldingen da? (resatte ECU)??

Var veldig plaga ei stund med min Luftmengdemåler.....slo seg vrang, bilen var tungstartet, dårlig effek, høyt forbrukt o.l. Den ene dagen var den slik, men når jeg f.eks starta dagen etterpå var den frisk og rask. Bytta LMM, resatte ECU og alt var i orden. Er verdt å skjekke hvertfall.

Få noen til å slå av motor/tenning på bilen mens du ser inn på glødetrådene i LMM, de skal gløde et par sekunder etter av tenning er slått av, gjør de ikke det er LMM mest sannsynlig årsaken.

Skrevet

Takker for svar!

Slettet alle feilkoder etter at jeg byttet den føleren ja. Har ikke fått opp noen feilmeldinger på LMM, men det kan være den.

Noen som vet av en brukt lmm, ikke for dyr, som er firepolet? Jeg skulle prøve fra en kamerat, men det viste seg den var 6-polet. Kan det ha noen sammenheng med vanos/ikke vanos forresten? For vet ikke noen andre forskjeller enn det mellom min og hans.

Skrevet

Skjekk delenummer på Realmoem.com, vil ikke fungere med en LMM som har forskjellig delenummer. Jeg har LMM til 325, men kan ikke svare på om den går an å bruke på din bil.

Ta å skjekk om trådene i din LMM gløder før du går til innkjøp av en ny LMM :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Hei igjen, lenge siden sist, her er en liten oppdatering.

Sjekket om trådene glødet, det gjorde de ikke, så jeg fikk kjøpt en brukt LMM til en her inne på forumet. Monterte den i dag, men det ble likedan når jeg skulle starte den.Noen som har tips om andre komponenter som kan gi like symptomer?

Må også si at jeg ikke slettet feilkoder etterpå, men det skal vel ikke ha noe å si når det ikke har kommet opp feilkode på LMM?

Skrevet

Resett ECU. Min var også like ille etter jeg hadde bytta LMM. Etter at ECU ble resatt så forsvant problemet.

Har du dobbeltskjekka at glødetrådene gløder opp på den nye LMM da??

• 2 months later...
Skrevet

Tar opp en gammel tråd i stedet for å starte en ny en..

Bilen har fungert som normalt helt siden jeg bytta luftmengdemåler nå, men i dag var den pinadø likens igjen. Mistenker at det kan ha en sammenheng med at det var meget fuktig vær i hele går og i hele dag..

Starta opp og den fjuska som et rent helvette, dvs. ingen reaksjon når jeg trødde inn gasspedalen, bare litt grommere lyd og noen ettertenninger. Tok av batteri i 2 minutter og den var like fin igjen.

Noen som har flere teorier om hva det kan være? har byttet temp føler og LMM så langt, så de skal være i orden. Kan det være kam-føleren som er gåen? høres jo ut som den får nok bensin, men..

Skrevet

hadde samme problemet på min 325i.... har du power filter?? isåfall kan du prøve å sette på original luftfilterboks.... det hjalp på min. eg var inn på diagnose med bilen min og der fikk eg feil på lambdasonden, men det trodde de at var pga at luftmassemåleren var defekt....

ps.. prøv å ta av kontakten på LMM`en din, går den reinere da er det jo ingen tvil. viss det er det, kan du prøve å skru den av åsså spruter du den full me elektroclener så tar du å rister av den det meste åsså lar du den lufttørke, det kan hjelpe :):)

Skrevet

Har original luftfilterboks..

Det skjer ingenting om jeg tar av kontakter til forskjellige sensorer, den forblir i "dvale-modus" :P

Skeptisk til å spraye forskjellige stoffer på trådene, de er jo ganske følsomme for fettbelegg osv. Den er jo også nylig byttet så tviler på det er den.

Fikk et tips om at det kunne være bensinpumpa som fjusker, men tviler på at der er den, for det høres ut som den får mer enn nok bensin, for det smeller skikkelig i eksosanlegget med fjøla i bunn en stund :P Dette beviser jo også at gasspjeldssensoren er ok, da den regulerer bensinmengden etter hvor mye gass jeg gir.

• 1 year later...
Skrevet

jeg konkluderte i at jeg ikke gadd noe mer, så nå står det en b25 i bilen ;-)

Men mest trolig, kamvinkelsensor eller motortempføler... Dra til noen som har en skikkelig tester, og få lest av feilkoder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...