Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nye regler som kom 01.01.2008 eller noe slikt. Motorbytte som forårsaker at du må fjerne et sete blir ikke godkjent.

Har en privat person bygd om bilen, så er det nytteløst å vise disse papirene til BT, du må få et merkeverksted til å gå over bilen for å sjekke at delene er rette og ting er i stand ( dette går på timepris og tar tid ), og hør på forhånd med BT om de går med på dette. De gjorde det for meg.

Dokumentasjon om delebilen er vognkortet godt nok, var nå det for meg hvertfall.

Jeg fikk jo da også at nåværende karroseriet må være det samme som blir brukt til den motoren jeg ville ha i bilen. Dette er bare å sjekke ut karroseri dele nummeret på gsbildeler omgså, og sammenligne din med M5 sitt. Tho, du må få det dokumentert fra et verksted kjenner jeg BT rett :P

Noe du lurer på kan du egentlig spørre, har vært igjennom hele prosessen med BT, i tillegg til at motoren jeg satt i var fra utlandet.. så ble enda mer arbeid å få det godkjent da.

Men du skal nok få til dette :-D tar bare tid å vente på BT hele tiden :(

• 1 month later...
  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Update:

-Har fått sporet opp motor-papirene.

-Har fått tak i papirer fra Artec ang. felgene da de er en tomme større en hva som er orginalt til M5.

-Har fått utskrift fra GS om at alle e34 sedan 518 -> M5 3.8 rammer har samme delenummer med stempel og underskrift.

Så da, sammen med vognkort til orginal-bil, papir på deler som skal byttes fra BMW, godkjent kontroll på BMW Autozentrum av denne (med stempel og kvittering), og en liste over paragrafer i Kjøretøyforskriften som hinter til at det er lov å sette ned antall sitteplasser (just in case), sitter jeg å venter på at motoren skal inn i bilen igjen.

Skjer dette når jeg tror, reiser jeg på godkjenning på onsdag, EU-kontroll samme dag eller dagen etter (om det går bra, noe det burde!) og henter skilt innen helga:D Så får vi se når det blir lakkering!

• 2 months later...
Skrevet
nye regler som kom 01.01.2008 eller noe slikt. Motorbytte som forårsaker at du må fjerne et sete blir ikke godkjent.

Har en privat person bygd om bilen, så er det nytteløst å vise disse papirene til BT, du må få et merkeverksted til å gå over bilen for å sjekke at delene er rette og ting er i stand ( dette går på timepris og tar tid ), og hør på forhånd med BT om de går med på dette. De gjorde det for meg.

Dokumentasjon om delebilen er vognkortet godt nok, var nå det for meg hvertfall.

Jeg fikk jo da også at nåværende karroseriet må være det samme som blir brukt til den motoren jeg ville ha i bilen. Dette er bare å sjekke ut karroseri dele nummeret på gsbildeler omgså, og sammenligne din med M5 sitt. Tho, du må få det dokumentert fra et verksted kjenner jeg BT rett :P

Noe du lurer på kan du egentlig spørre, har vært igjennom hele prosessen med BT, i tillegg til at motoren jeg satt i var fra utlandet.. så ble enda mer arbeid å få det godkjent da.

Men du skal nok få til dette :-D tar bare tid å vente på BT hele tiden :(

Ikke for å ødelegge noe her, eller knuse noen drømmer, men har hatt en god dialog med biltilsynet i Trondheim ang ombygging av min 520 -> M5..

De nye reglene fra 01.01.09 er: Du får ikke lenger ofre seteplass for kompensering av økt totaltvekt ved ombygging.

Og ved ombygging må man heretter KUN forholde seg til totaltvekta på bilen du skal ha delene på. (Altså, den "M5'en" du skal ha ferdig på 520-karosseriet, kan ikke veie med enn en 520 når du er ferdig!

Og ved litt nærmere undersøkelser, så må jeg "lette" min 520 med ca 70 kg på bare framakselen.. og da gadd jeg ikke regne ut bak engang... for om noen her inne klarer å lette 70 kg foran uten å ta vekk noe nødvendig, så si ifra... :roll:

Jeg fikk deretter beskjed om å få tak i et større karosseri, så jeg har nå fått tak i en 88.mod 530i (M30) Der fikk jeg klarsignal!

Men lykke til om du skulle få dette til likevel.. :)

MVH

Ronny

• 1 year later...
Skrevet

Bare for å følge opp med tidenes tregeste forumsvar:P

Da jeg prata med de som hadde kontrollen min sa de;

Om jeg kommer med bilen, og den har samme, eller mindre vekt den det som står i vognkortet på 520'n blir det skilt.

De sa også at siden jeg hadde 2+2 interiør, altså kun sitteplass til 4, kunne de "slå av" 75 kg på den overvekten jeg hadde.

Men når jeg er 185 kg over på totalvekt, eller 110 da (185-75), er det forsatt en del som må fikses. Prosjektet står å hviler på meg nå, da jeg rett å slett har vært for lat til å begynne å ribbe den.

Jeg har jo det tyngste interiøret i denne, med elektrisk alt som kan være elektrisk, jeg har en 525 delebil stående der det er det motsatte, så tenkte å kastbytte interiør for anledningen. Selve "boksen" med kupevifter osv må jeg bytte så den kan jeg ta ut, AC også kanskje? Har jo også mulighet til å begynne å fjerne lydisolering osv. men sitter fortsatt på gjerdet her da jeg rett å slett ikke orker å begynne å rive alt fra hverandre... Må nok rett å slett se om jeg får en stor boks arbeidslyst til jul(eller en assistent)^^

Skrevet

Som du ser av svaret mitt over her, som jeg skrev for over ETT ÅR siden,

så var det jo akkurat dette jeg sa.. :roll:

520 er ikke lenger et egnet karosseri å benytte til ombygging til M5, selv om det er blitt godkjent før!

Nye regler, talentløst men sant.. :evil:

Høres tvilsomt ut at du klarer å fjerne SÅ mye vekt at du faktisk klarer å få den "M5'en"

til å veie like lite som en 520..

Var jeg deg så ville jeg prøvd å få tak i et nytt karosseri.

Og de E34'ene du kan få innenfor vektkravet, uten vesentlige problemer ifølge BT, er:

525 TDS

530i M30 (Det jeg bygger om på, sånn for å ha nevnt det.. :) )

530i M60 (V8)

535i M30

540i M60 (V8)

Håper du tar dette kontruktivt! :)

MVH

Skrevet

Jepp, den samtalen jeg hadde med dem var også på den tiden, tenkte bare jeg ville runde litt av her:)

Jeg får se, har mine tvil selv på at jeg klarer den vekten, men skal jeg være helt ærlig er jeg mer

interresert i å prøve å se hva jeg ender opp på enn å flytte alt over i et nytt karosseri, da tror jeg heller

det bli salg... Tar det konstruktvit, også får vi se! "time vill shove" :)

Skrevet

Vil ihvertfall ønske deg lykke til med prosjektet ditt. med tanke på at jeg driver og bygger om akkurat det samme selv, altså til M5! ;)

Ikke gi opp ihvertfall, det er mulig det blir litt mer jobb på deg enn ventet, men jammen er det verdt det oxo! ;)

MVH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...