Gå til innhold

Kan batteriet plutselig slutte og ta i mot strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller går det over tid, bare lurer på om jeg skal prøve med annet batteri eller bytte dynamo med en gang

Skrevet

om det har vært helt tomt er det ikke umulig at det er ødelagt. hadde dette problemet på en tidligere bil, byttet en par dynamoer før jeg fant ut at batteriet var gåent..

kan jo sjekke ladinga på dynamoen. skal være rundtom 14,4V.

derimot, om du har et kraftig gelébatteri, kan det hende at du må ha en kraftigere lader for å få liv i det igjen.

Skrevet

vist batteriet er dålig dvs nedtappet noen ganger eller er så nedtappet at spenningen er så lav vil batteriet ikke ta i mot ladding!

mål batteri spenning

kontroler ladding fra dynamo!

er det lenge siden batteri er byttet er det bare og bytte!

Skrevet

hvis det er helt utladet tror jeg kanskje du klarer å sparke liv i det igjen hvis du har en litt stor lader...

Hadde samme problemet en gang jeg hadde fantastisk nok glemt tenningen på. da ville det ikke ta imot lading med vanlig lader og siden jeg har automat kunne jeg heller ikke dra bilen i gang. så jeg fikk lånt meg ett monster av en lader med 140amp starthjelp fikk startet bilen å kjørte den i en times tid. etter det var alt som normalt igjen.

Skrevet

Om to celler har klappet sammen i batteriet, så vil det plutselig ikk "ta imot lading". Tar imot, men klarer ikke å holde på det, i den forstand at når du skal trekke strøm av det, så kolapser batteriet vær gang og det virker da som om det ikke ha tatt imot ladingen. Man kan få testet batteri hos leverandører av batterier. (utsalgssteder) Kapasitets test.

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen,

Men har vel funnet ut av det nå, lampen begynte å lyse så fikk jeg kjørt ca 15 mil før den var så tom at den måtte parkeres, satte i at annet batteri nå og fikk kjørt bilen hjem men batterilampa lyste fortsatt, så prøver å få fatt i dynamo i morgen

Skrevet

Kjøp en sånn batterisyretester, det koster 30 kroner eller noe sånt. Da får du svar på om batteriet ditt er OK eller ikke. Sjekk alle cellene ;)

Skrevet

hei

fikk ikke med meg om du hadde målt lade-spenning fra dynamo?

før du går til innkjøp av ny dynamo ville jeg ha sjekket dynamoens "børste". denne kan kjøpes seperat til en mye billigere penge en en ny komplett dynamo

børsta er ofte festet på en resistans/regulator, og er festet med to skruer på dynamoen, (på noen dynamoer er den rund i stede for firkantet) når du skrur den av vil det være 2/3 kullstifter som er fjærbelastet som skal vær i kontakt med rotor i dynamo, når denne er slitt vil dynamo slutte å gi fra seg skikkelig ladding, du vil i noen tilfelle få målt laddestrøm på 13-14,5 V men i andre er laddestrømmen borte (12V).

legger ved et "støttebilde" børsten skal være lett å ta av selv ved dynamo montert i mange tilfeller...

xpiclw6ggsa9flcs03wc.jpg

Skrevet

Takk for gode opplysninger og lerdom, Men jeg kom egentlig frem til at køpe brukt dynamo på GS ble samme pris som å kjøpe ny regulator.

Skrevet

hmm, regulator på e-34 (bosch dynamo) kostet 150 kroner...

motorola dynamo sin regulator ligger på 400,- tror jeg...

er ikke alle dynamoer som har børste, noen har sleperinger, og da blir det straks verre, veit ikke hvilke type som er på e-39 da jeg aldri har vært under panseret på de bilene :oops:

å kjøpe en brukt dynamo er som å være #2 på ei nypult hore :lol:

Skrevet

Jeg har kjøpt slike bytte dynamoer før, og ALDRI hatt problem med de. De er nyoverhalte, leveres med garanti. Har hatt det på 3 av de siste bilene mine, uten problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...