Gå til innhold

Får ikke av framhjula.. 318i / e36!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil: BMW 318i e36 1992

Bra dumt spm nå..

Jeg skal ha av framhjula, men de sitter bom fast. Har fjernet 5x bolter. I senter (under støvkappa) sitter det en 46mm mutter, men denne er vel for hjullageret, eller må jeg løsne denne også for å ta av framhjula?

Forøvrig skal jeg også skifte stabstag. Det er ikke av den korte typen, men lang type, artikkelnr: 08-6048 hos Mekonomen. Noen som vet om Biltema fører dette stabstaget?

hilsen fezzic

Skrevet

Skal bare skru ut de 5 boltene ja.. Kan sette seg godt, men spark litt i kanten på dekket, og snurr litt på det liksom, skal gå av da..

Stab.staget dit er festet til fjærbenet da, ikke til bærearmen?

Skrevet

er nok å fjerne 5 X bolter . ikke rør den i midten!

spray på rikelig med CRC rustløser,og la det stå å trekke litt, så "jokker" du litt på dekket.

jeg hadde samme problem på 2 av bilene jeg har lagt om til sommerdekk på også.er på grunn av veisaltet.

om overnevnte ikke funker, tar du en 2x4 bjelke å slår på dekket fra under bilen, slik at det blir slått utover og forhåpentligvis faller av

Skrevet

Du skal ikke løsne på navmutteren nei.. Men det hender hjula sitter godt, så prøv å spark de av eller ta i litt, så kommer det nok av..

Ikke noe vits å kjøpe hos biltema om de har, koster jo ikke stort på bmw, koed eller mekonomen.

Skrevet

Ikke ukjent problem at felgen sitter fast nei,

Sett på ALLE boltene slik at de sitter litt løst, kjør deg en liten stripe IKKE FORT ELLER LANGT, sving litt høyre og venstre, så kan du jekke opp bilen og vips så er hjulet løst.

Skrevet

Hei!

Sliter fra tid til annen med å få av hjula på min e34. pleier da å ta en plankebit (1 m med 2"4) å slå på baksiden av hjulet slår ett par ganger før jeg roterer hjulet. Du kan og ta en bordbit som du holder inntil hjulet mens du slår med en stor hammer,baksiden av en øks/slegge. etterhvert har det gitt seg litt og litt og til slutt har det løsnet helt

Lykke til :D

Mvh

-GV-

Skrevet

Takk for raske svar! Det var avklarende..

Prøvde å banke/kjøre litt med løse bolter uten hell idag, men skal prøve med 2x4'' imorra. Sitter som !#¤%!#¤&..

Stabstag sitter i fjærbenet ja (ikke bærearm, kort type).

fezzic

Skrevet
Takk for raske svar! Det var avklarende..

Prøvde å banke/kjøre litt med løse bolter uten hell idag, men skal prøve med 2x4'' imorra. Sitter som !#¤%!#¤&..

Stabstag sitter i fjærbenet ja (ikke bærearm, kort type).

fezzic

Sett på ALLE boltene slik at de sitter litt løst, kjør deg en liten stripe IKKE FORT ELLER LANGT, sving litt høyre og venstre, så kan du jekke opp bilen og vips så er hjulet løst uten at du har slått i filler felg, veltet bil av jekk osv.

5 meter frem sving litt 5 meter tilbake sving og brems hardt, problem løst uten masse helvetes sure miner osv.....

Skrevet

Bimmerfører: Prøvde faktisk dette, med alle bolter litt løse. Kjørte kanskje 10-15m, sakte, svinging og litt brå bremsing, men det sitter like !#¤%! Lurer på hva som skal til for å få de av..

Skrevet

Jeg måtte bruke en to meter lang jernstang mellom felgen og fjæreinet mener jeg på, også måtte vi være to mann som nøkket til. da kom den til slutt.

Skrevet

Pass på å ikke puss skjevt med vinkelsliper! Jeg brukte vanlig pusseduk og pussa av gammel rust, og så smurte jeg innerringen på navet med SKF high-grade lagerfett. Tåler litt juling det fettet. NB! Pass på å erstatte evt. senterringer om de blir ødelagte/skadde i strabasene!

For å få av hjulet sprayet jeg på en halv boks med WD-40, lot det virke en halvtime og varmet på navet med en turbo-torch. Da kom det til slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...