Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor mye olje som skal på en automatkasse til en 525tds, når både konvørteren og oljekjøleren er tom. står i autodata at det skal 3 liter men står ingenting om me eller uten konvørter/oljekjøle?

noen som har litt mer peiling på sånt?

Skrevet

oppgitt mengde skal være på tom kasse, dvs helt tom, med tom converter og tom kjøler, fyll på og peil når den har blitt varm

Skrevet

ok, da er det bare og fylle på da, synes egentlig det er små mengder med olje på BMW kassene, tilsvarende biler har jo dobbelt så mye nesten

Skrevet

3 liter er ca. mål når du utfører et vanlig oljeskift, altså uten converter!

Er ikke helt sikker men mener det skal gå ca. 8-9liter på den kassa.

Og det er ikke riktig som Tom-K sier at det er "bare å fylle". det er en spesiell prosess for å fylle riktig mengde... Vet ikke hvordan du fyller kassa fra helt tom tilstand da, men regner med at den "siste toppingen" er lik.

Skrevet
Det er ca. 9.6 liter, men du må være nøye for at olje må ha riktig temperatur mens du fyller på.

w50publws15lm1tcvjdy.jpg

Fant ikke E39 528 -97 på lista (sto bare fra 00). Vet du eller noen andre hvilken automatolje som skal på denne?

Skrevet

Jeg skiftet nettop olje pa automatkassen steptronic kassen min. Nar jeg snakket med bavaria fortalte de meg at oljen i den aldri skulle byttes siden det var lifetime olje i bade den og diffen pa bilen. Jeg spurte ham da hvor lenge den lifetime oljen varte da i km? og svaret ble etter en lang tlf. samtale med en annen bavaria forhandler drumroll.......100.000km!

Jeg bare lo av mannen som nesten var i sjokk selv:-)

Etter pa spurte jeg ham det samme som du lurer pa. Hvor mange liter olje er det pa kassen?

og da svarte han 3.5 liter og at det kunne han fikse for meg samt et filterbytte pa kassen.

Heldigvis reiste jeg inn til ove hos gs bildeler her pa sirevag (meget grei kar forresten) og skulle kjope olje og filter hos ham for a bytte olja selv. Der opplyste ove meg at girkassen min med gronn plugg i bunnen brukte en spesiell olje og at det gikk 18 liter i kassen ,rorene ,kjoler og konvorteren.

Olja kostet rett over 100 lappen for literen sa totalen om pa 2300kr for olje og filter.

Jeg leverte bilen min til en lokal girkassespesialist og han tok 3500kr for oljeskift med filter og full diagnose av kassen.

Anbefaler deg a gjore det samme da det er en onfattende prosess a bytte hele oljen i vare kasser.

Skrevet

Det stemmer ikke at det går 18 liter på kassen, men når du bytter olje på den omstendelige måten går det med så mye olje siden du flusher igjennom kassa til all gammel skitte olje ut av kassa og da går det med en del ny olje til det.

Skrevet

Fikk opplyst fra Koed at d var ca 10,5l på min kasse, merkelig om d skulle gå 18 på din?... Tenkte å bytte olje på diffen i samme slengen, men dette er vel en annen olje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...