Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig elektronisk pumpe på disse? Jeg mener å ha lest om mange som vrir eller skyver på telleverket eller hva det nå heter for å gi mere diesel jeg... Godt mulig jeg tar feil men.

Skrevet

En 91 524 td skal man kunne chiptrimme!

Gamletypen 524 td med mekanisk pumpe var vel meget enkel å justere manuellt ettersom jeg har forstått det.

Mener den elektroniske kom rundt 1987.

Skrevet

Ser ut til at det er fordelerpumpe(er det Bosch?) på den på realoem.

Kan ikkje sjå at denne har gasswire-arm,er dette en TBW pumpe(throttle by wire)?

Da kan den chippes(eller manipuleres er vel rette ordet ) ;)

Er det mekanisk forbindelse(gasswire på pumpas lev.arm) kan den ikkje chippes.

Eneste elektroniske på desse er dysesensor,veivsensor,tenningsforskyver og gasspotmeter på lev.arm isåfall. Har ingen mapsensor annet enn vakuum/trykkslange til røykbegrenser isåfall(positiv dreiemomentkontroll),og manipulerer du den får du kun meir diesel før turbotrykk,samme under.

Skrevet
Er det virkelig elektronisk pumpe på disse? Jeg mener å ha lest om mange som vrir eller skyver på telleverket eller hva det nå heter for å gi mere diesel jeg... Godt mulig jeg tar feil men.

De mekaniske rekkepumpene kan du justere posisjonen til reg.tannstanga som regulerer mengden diesel(vrir pumpestempela,forandrer posisjonen på trykkavløpskanalene).

Er en skrue i bakkant som regel som skrues på,må av med bakre deksel som regel.

Fordelerpumpene har (noen av de) en just.skrue oppe i forkant av pumpa som justerer posisjonen til armen som regulerer hylsa som går aksialt på pumpeakslingen(har samme funksjon som beskrevet ovenfor mht trykkavløp).

Dette gjelder de rene mekaniske pumpene,de med el.styring har ofte ikkje denne muligheten,kun de første utgavene.

Kan manipulere,som eg nevnte i en tidligere post,posisjonen til røykavgrenseren(LDA) på turbobiler (Sugedieseler har negativ dreiemoments-kontroll,turbobiler har positiv).

Skrevet

er ei sånn rotor pumpa fra bosch med elektronisk styring,d eg egentlig lure på om den går å manipulere på ett eller annet vis,feks med dioder eller noe sånt. skal montere ic og justere opp turbotrykket vist eg får mer diesel...tror d e omentrent samme pumpa som på 525 tds takker for svar :)

Skrevet

Er en fordelerpumpe du har,mest sannsynlig en aksialpumpe(VE xxx).

Som eg nevnte tidligere,har du elektronisk styring(EDC) alså uten lev.arm kan denne chippes/manipuleres ved hjelp av varierende motstand på reg. til mengdehylsa på pumpeakslingen.

Finnes kansje noen piggy-back system til desse årgangene,noen er også justerbare. Ville ha gått for desse uten å ville anbefale noen i det hele tatt,kan bli nykkete gange av mangen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...