apekatt Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 noen som vett kossen eg får diesel pumpa på min 91mod 524td å gi mere diesel,e ei sånn elektronisk pumpa.takker for svar
Tore Diesel Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Jeg har forstått det slik at du må chippe de med elektronisk pumpe, for å få mer effekt.
E36Cab1 Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Jeg har forstått det slik at du må chippe de med elektronisk pumpe, for å få mer effekt. Har du ikkje gasspjeld eller LMM går det ikkje.
hillmar Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Er det virkelig elektronisk pumpe på disse? Jeg mener å ha lest om mange som vrir eller skyver på telleverket eller hva det nå heter for å gi mere diesel jeg... Godt mulig jeg tar feil men.
E36Cab1 Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Eg er ikkje sikker,så her må tradstarter gi meir info om type pumpe det er først og fremst.
Tore Diesel Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 En 91 524 td skal man kunne chiptrimme! Gamletypen 524 td med mekanisk pumpe var vel meget enkel å justere manuellt ettersom jeg har forstått det. Mener den elektroniske kom rundt 1987.
hillmar Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Den kom soppas tidelig ja. Det var den mekaniske jeg tenkte på...
E36Cab1 Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Ser ut til at det er fordelerpumpe(er det Bosch?) på den på realoem. Kan ikkje sjå at denne har gasswire-arm,er dette en TBW pumpe(throttle by wire)? Da kan den chippes(eller manipuleres er vel rette ordet ) Er det mekanisk forbindelse(gasswire på pumpas lev.arm) kan den ikkje chippes. Eneste elektroniske på desse er dysesensor,veivsensor,tenningsforskyver og gasspotmeter på lev.arm isåfall. Har ingen mapsensor annet enn vakuum/trykkslange til røykbegrenser isåfall(positiv dreiemomentkontroll),og manipulerer du den får du kun meir diesel før turbotrykk,samme under.
E36Cab1 Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Er det virkelig elektronisk pumpe på disse? Jeg mener å ha lest om mange som vrir eller skyver på telleverket eller hva det nå heter for å gi mere diesel jeg... Godt mulig jeg tar feil men. De mekaniske rekkepumpene kan du justere posisjonen til reg.tannstanga som regulerer mengden diesel(vrir pumpestempela,forandrer posisjonen på trykkavløpskanalene). Er en skrue i bakkant som regel som skrues på,må av med bakre deksel som regel. Fordelerpumpene har (noen av de) en just.skrue oppe i forkant av pumpa som justerer posisjonen til armen som regulerer hylsa som går aksialt på pumpeakslingen(har samme funksjon som beskrevet ovenfor mht trykkavløp). Dette gjelder de rene mekaniske pumpene,de med el.styring har ofte ikkje denne muligheten,kun de første utgavene. Kan manipulere,som eg nevnte i en tidligere post,posisjonen til røykavgrenseren(LDA) på turbobiler (Sugedieseler har negativ dreiemoments-kontroll,turbobiler har positiv).
hillmar Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 Er tydelig at det er mye jeg ikke kan om dieselbiler Glad TDS'en min går som en klokke med ny pumpe og får satse på at det fortsetter
apekatt Skrevet April 30, 2009 Forfatter Skrevet April 30, 2009 er ei sånn rotor pumpa fra bosch med elektronisk styring,d eg egentlig lure på om den går å manipulere på ett eller annet vis,feks med dioder eller noe sånt. skal montere ic og justere opp turbotrykket vist eg får mer diesel...tror d e omentrent samme pumpa som på 525 tds takker for svar
E36Cab1 Skrevet April 30, 2009 Skrevet April 30, 2009 Er en fordelerpumpe du har,mest sannsynlig en aksialpumpe(VE xxx). Som eg nevnte tidligere,har du elektronisk styring(EDC) alså uten lev.arm kan denne chippes/manipuleres ved hjelp av varierende motstand på reg. til mengdehylsa på pumpeakslingen. Finnes kansje noen piggy-back system til desse årgangene,noen er også justerbare. Ville ha gått for desse uten å ville anbefale noen i det hele tatt,kan bli nykkete gange av mangen..
apekatt Skrevet Mai 1, 2009 Forfatter Skrevet Mai 1, 2009 kunne tengt meg litt mere informasjon hvist du har d om hvordan eg gjør d...
apekatt Skrevet Mai 1, 2009 Forfatter Skrevet Mai 1, 2009 er foresten ei sånn ve pumpa uten leverings arm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå