Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk meg en overraskelse da jeg peilet oljen igår etter at oljekanne-symbolet lyste litt etter at jeg hadde stoppet:

59qvmffcf2nwa6vw1azk_thumb.jpgj7ebm8pw9qu6e72ckv1e_thumb.jpg

:shock:

Tenkte det sikkert er noen her som har sette dette før og kan opplyse, forhåpentligvis også berolige, meg?

Det er en slags slimete, litt seig guffe. Skal jo IKKE være sånn i hvert fall?? Er det kondens etter vinteren? Er det farlig? Regner med at jeg bør få byttet olje og filter asap nå, er det noen som kan anbefale et seriøst og rimelig verksted i oslo?

Jeg byttet olje og filter sist hos NAF i august '08...

Takk for tips! HÅPER det ikke er noe alvorlig! [-o<

(PS Tilfeldig at dette var bilde nummer DSC05666 på kameraet? Neppe! :evil: DS)

Skrevet

Kan ikke si 100 % at de ikke gjorde det, men det tror jeg ikke. Det var en garantiutløpstest, hvor de skiftet olje samtidig, kan ikke huske å ha lest noe om utført motorrens/innvendig rens...

Jeg har ikke altfor mye kunnskap om bil, og dette har jeg ikke hørt om at man gjør:P Når er det vanlig å gjennomføre en rens? Er det omfattende/kostbart?

Tusen takk for raske svar!

Skrevet

Takk for svar stroker!

Har ikke hatt så mye småkjøring, kjører stort sett til og fra jobb (tot 3 mil) med noe smått imellom av og til.

Men jeg vil tro det er kondensdannelse ja, høres sannsynlig ut siden dette har oppstått i vinter en gang.

Da blir det vel å bestille time da, noen som har anbefalinger til verksted?

Også får jeg kanskje forhøre meg om denne 'innvendige motorrensen' også...

Vil bare ikke stille opp på et verksted og være altfor grønn, i fare for å oppleve en useriøs som tar masse unødvendig betalt og sier alt er galt... (ref. mekanikeren i Pondus, Reidar:P )

Kanskje jeg like gjerne skal stille opp på nytt hos NAF, kan jo satse på at de får dårlig samvittighet for hvordan det har gått i vinter...

Skrevet

Bytt olje og filter og ta en komp. test. Komp. testen kan du ta hos ett verksted eller kjøpe en komp. tester på biltema (koster ikke mye)

Dette kan være kondens i olja pga mye småkjøring i vinter eller det kan være toppakningen som er gåen.

Skrevet

Hvis det er ingen andre symptomer på havarert toppakning, så kan nå ingen skrike toppakning her i tråden da. verden fungerer ikke slik at det alltid er toppakning når slike oppdagelser blir gjort. En klassiker er ; Bilen koker. Ja, det er toppakningene!

Som regel er det kun lufting av kjølesystemet som må til.

Husk, nivået for olje har sunket, ikke steget. ved lekkasje vil nivå selvfølgelig stige. Hvis bilen ikke lider av ett enormt oljeforbruk.

Og hva med kjølevæske nivået. Noe skjer der og om toppakningen havarer.

Man kan konstantere vann i olje ved og skru ut tappeplugg, for så å tappe litt av oljen.

Vann legger seg nederst og kommer dermed ut først.

Skrevet

Tyder på tett oljefilter og feil temp på motorens kjølesystem,blir motoren veldig seint eller fort varm så skift thermostat,skift olje og filter fort som F ellers kan det bli dyrt ,kjør 100 mil og skift olje og filter igjen så du får ut mer rester av gugga.

Skrevet

Slik som dette ser det ut hvær dag jeg trekker opp peilepinner på jobben, avleiringer som setter seg på og i peilepinne røret er helt vanlig syn ,bytt olje dette er ikke noe toppakningsproblem på gang. Det er også svært sjelden problemer med toppakning på disse N42 motorene.

Skrevet

Som Bonden sa er det svært skjelden problemer med toppakningen på N42 motorene, så det tror jeg vi kan legge helt fra oss :)

Litt guffe på peilepinnen er normalt på N42 motorene (pga. designen på veivhusventilasjonen).

Dette trenger ikke være værre enn at NAF kanskje har brukt en olje som er mer ømfintelig for fuktighet enn oljen BMW anbefaler.

Veivhusventilasjonen din kan også være årsaken. Men hvis du ikke har mye småkjøring i kaldt vær, bør ikke dette være noe problem.

Tips: Kjør Castrol SLX LL04 0W-30 på denne motoren.

Jeg har N42 selv, og tør ikke kjøre annen olje pga. Valvetronic systemet :)

Skrevet

TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR, TOPPERS!

Må si at haka begynte å synke når jeg leste om alle problemene motoren min har i de første postene... Etter å ha lest noen flere svar får jeg kanskje et inntrykk av at det er mange her som er vant til langt større problemer enn mitt...hehe :oops: Men jeg er da glad det sannsynligvis er småtteri, og ikke større ting som jeg ser for meg det fort blir på en eldre bil som E23, E30 osv. :)

Instrudah: Tusen takk for kjennskap til N42 og valvetronic! Etter å ha peilet igjen igår, da med mye mindre guffe, ser det ikke ut som det bygger seg opp mer:)

Så da bestiller jeg olje (Castrol SLX LL04 0W-30) og nytt filter, som bjalle også sier. Synes motoren blir like fort varm som den alltid har blitt, virker ikke som det er noe unormalt der...

Som Fliid sier kan jeg også prøve å se etter pluggen, og tappe bittelitt, hvis jeg finner ut hvor det er:) Takk for utførlig svar Fliid!

Også blir det å etterspørre sjekk og rens veivhusventilasjonen, som ///MoePower m.fl. foreslår.

Og kompresjonstest, som Bimmerchris sier...

Dette blir mye, må lage liste nå! hehe

Satser på at problemet har oppstått som følge av type olje jeg fikk hos NAF, kanskje i kombinasjon med litt småkjøring, selvom jeg ser det som noe usannsynlig.

Og TAKK for alle svar IGJEN!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...