André78 Skrevet April 28, 2009 Skrevet April 28, 2009 I løpet av de siste dagene har bilen gått tom for strøm flere ganger. Jeg har sjekket at alt av lys osv slås av når jeg parkerer for dagen. Dagen etter, eller bare timer etter at den er parkert er det enten helt flatt batteri eller så lite at starteren såvidt surrer rundt. La merke til at den digitale klokka plutselig var nulla ut. Jeg har brukt startkabler for å få bilen i gang igjen og da starter den med en gang med full fres på starteren. Jeg har også lada den noen timer og da virker den helt fint. Jeg sjekka batteriet med batteritester og den gav utslag innenfor akseptabel verdi. Jeg har målt ladespenninga, og den viser fra 13,6 - 14,3V på tomgang Batterispenninga når bilen er avslått er 12,5V. (bortsett fra en gang i dag da jeg hadde latt bagasjeromsluka stå åpen et par timer og de to lysene der sto på, målte da batterispenninga til mellom 10 og 11V) Batteriet som står i er originalt BMW batteri. Kan dette ha stått i siden den var ny? Kan det være noen celler som er defekte, og som lager faenskap? Er det kanskje noe som har hengt seg opp og stjeler strøm? Dårlig kontakt? Jeg er helt amatør når det gjelder elektro, så håper det er noen som har noen tips. På forhånd takk!
stroker Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Har nok strømtjuver i bilen din Bør måles hvor mye strøm den stjeler når bilen står i ro, dvs at du trenger et amperemeter Etter ca halv time etter stopp skal det meste være avslått, og bilen skal da kun dra bittelite strøm (klokke, alarm, etc)
André78 Skrevet April 29, 2009 Forfatter Skrevet April 29, 2009 Hva er fremgangsmåten for å måle dette? Nå har bilen stått på lading over natta med en Ladac Handy-70 lader (skal være en bra sak) Og bilen er like tom for strøm. Så vidt starteren går rundt. Indikatoren på laderen viser at batteriet ikke har tatt i mot lading. Hadde ikke tid til å måle batterispenninga, måtte dra på jobb. Er vel bare å bytte batteri?
02 Touring Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Ja. Det sansynlig ei selle som har tatt kvelden.
JTS77 Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Hvis du har org bmw batteri må eg si at det i seg selv var litt imponernde. Men som andre har vært inne på er det nok ei celle ja. Kjøp nytt batteri.
André78 Skrevet April 29, 2009 Forfatter Skrevet April 29, 2009 Ja, det er imponerende. Prøver med nytt batteri så får vi se.
stroker Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 Har du ikke testet batteriet da, synes du skrev det var innenfor verdi... Selv om det står BMW på batteri så kan jo det bare bety at nytt er kjøpt orginalt. BMW-forhandler batteri merket som BMW Men uansett, ting tyder jo på at batteri ikke er helt bra da
mariusea Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 har akk det samme problemet i e34 min, å fikk målt amper, å den svarte ledningen som går fra + polet på batteriet stjal all strømmen, å den svarte ledningen går inn i bilens cupè, å til sikringer å releer.
André78 Skrevet April 29, 2009 Forfatter Skrevet April 29, 2009 Jo, batteriet er testet med en batteritester og det var innenfor akseptabel verdi. Men kanskje det er mulig at batteriet funket akkurat da, og andre ganger ikke? Jeg vet ikke.. Så man får BMW batteri om man går til BMW forhandler? Tror heller ikke at det er helt bra. Må prøve å eliminere bort feilkilder så batteriet skal byttes.
André78 Skrevet April 29, 2009 Forfatter Skrevet April 29, 2009 har akk det samme problemet i e34 min, å fikk målt amper, å den svarte ledningen som går fra + polet på batteriet stjal all strømmen, å den svarte ledningen går inn i bilens cupè, å til sikringer å releer. Hvordan løste du dette?
mariusea Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 har ikke fått løst prb helt enda, men skal flytte batteriet nå som je starter med turbo prosjekt, så da blir alt tatt ut å lagt på nytt. men bilen har stått i noen dager nå, å har ikke stjelt nesten noe strøm, så er noe som ikke er helt i orden, trolig dårlig kontakt nå som kabelskoen på den svarte kabelen er snart røki av.
Blyfri Skrevet April 29, 2009 Skrevet April 29, 2009 i min 525 hadde jeg et lignende problem, da var det hengslene på bagasjelokket som ikke var helt likt justert, så selv om den gjikk i lås og funket som den skulle, stod lyset i bagasjerommet på, på min var det 3 pærer som lyste der bak, om du har sedan kan du jo sjekke det? på min kunne jeg se det lyste såvidt det var på høyre baklys på kveldstid... kan jo være det?
André78 Skrevet April 29, 2009 Forfatter Skrevet April 29, 2009 har ikke fått løst prb helt enda, men skal flytte batteriet nå som je starter med turbo prosjekt, så da blir alt tatt ut å lagt på nytt. men bilen har stått i noen dager nå, å har ikke stjelt nesten noe strøm, så er noe som ikke er helt i orden, trolig dårlig kontakt nå som kabelskoen på den svarte kabelen er snart røki av. Aha.. Du får si ifra om du finner ut noe.
André78 Skrevet April 29, 2009 Forfatter Skrevet April 29, 2009 i min 525 hadde jeg et lignende problem, da var det hengslene på bagasjelokket som ikke var helt likt justert, så selv om den gjikk i lås og funket som den skulle, stod lyset i bagasjerommet på, på min var det 3 pærer som lyste der bak, om du har sedan kan du jo sjekke det? på min kunne jeg se det lyste såvidt det var på høyre baklys på kveldstid... kan jo være det? Ja, har faktisk tenkt på dette. Og har prøvd å se etter lys der på svarte natta, men så ingenting. Men i og med at den sto med lader over natta og ikke tok lading så regner jeg med/håper at det er batteriet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå