Gå til innhold

Skifte Clutch E46 320d pre-facelift.

Anbefalte innlegg

Skrevet

vist ikke du veit ka du skal gjør når du skal skift clutch på E46 så lett du heller var. Meget spesielt system.

Må også ha samma utstyret når man skal skift Gearkasse på E46..... Er nok ikke bare å skift gearkasse å trur alt er bra etter på. :!:

Men sorry sånn har dem laget det.

Er nok ikka lik enkelt som det er på E30/e36/e34 osvosv. alle bmw med reduksjonsventil til clutchen har den her clutch systemet

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kjipt asså :o men den gripearmen som jeg ser på bildet, kan jeg vel på en eller annen måte lage?

Eller er jeg helt på villspor nå?

ånn som jeg forstår det så må den presses inn på midten og likt på sidene, det kan vel gjøres med endel tvinger?

Skrevet

Det har jeg aldri sett før. Er det ikke en konvensjonell clutch bare at clutchpumpa har en ventil som gjør at br. væska går tregere tilbake og stempelet i pumpa forsinkes litt?

Sitter det i hydraulikk i trykkplata eller hva?

Det det verktøyet gjør er vel å presse ned fjærene på trykkplata mens du strammer, slik at det holdes gjevnt trykk på alle fjærene mens man strammer, men hva er fordelene ved det og hva skal skje om man ikke gjør det slik?

Skrevet

Når man presser inn fjæran så skal man still tilbake stramming.

Vist man ikke gjør det så får man en kjæmpe tung clutch og kan få vibrasjoner i bilen.

Oftes når en E46 får vibrasjoner i drivverk underkjøring med manuel gearkasse så kan det var clutchen som gjør det. bytt den eller tilbake stilles clutchen.

Og for dere som har skiftet clutch på E28/E30/E32/E34/E36/ så er det ikke likens ikke i nærheten.

Det er nok flere på forumet her som har hatt bilen sin på verkstedet å fått kjæmpe tung clutch etter bytte. på grunn av man ikke har den utstyret man trenger på verkstedet. så husk altid å spør først at dem har tilbake still værktøyet til clutch. vist ikke dem veit ka du prater om så har dem ikke det.

Skrevet

Bare for å få ting klart:

Skal bytte clutch på min e46 320 med m52 motor. Hva trenger jeg av verktøy? og er det noe en må passe på når man skifter den? blir ikke klok av det som skrives her på tråden. risikerer jeg og ende opp med tung clutch som rister..?

Skrevet

Var på BMW i stad å tok en prat med teknisk leder ang clutch, Han mente det at hvis du byttet selve clutchen og trykkplata skulle den nye ( i hvertfall org bmw) være spennt opp sånn at du ikke skulle trenge spesverktøy. når utløserlageret presses mot fjærene klikkes det på plass, hvis du nå har gjort noe feil og må av med clutchen igjen må du ha et spenneverktøy for og få den på igjen! selve clutchen kunne du sentrere på øyemål. Hvis du derimot skulle bruke den gamle trykkplata må du ha et verktøy for og spenne opp trykkplata og et til selvstrammeren.

mulig jeg har skrevet noe feil her, i så tilfelle får dere rette meg.

Mvh Torstein. :wink:

Skrevet
Var på BMW i stad å tok en prat med teknisk leder ang clutch, Han mente det at hvis du byttet selve clutchen og trykkplata skulle den nye ( i hvertfall org bmw) være spennt opp sånn at du ikke skulle trenge spesverktøy. når utløserlageret presses mot fjærene klikkes det på plass, hvis du nå har gjort noe feil og må av med clutchen igjen må du ha et spenneverktøy for og få den på igjen! selve clutchen kunne du sentrere på øyemål. Hvis du derimot skulle bruke den gamle trykkplata må du ha et verktøy for og spenne opp trykkplata og et til selvstrammeren.

mulig jeg har skrevet noe feil her, i så tilfelle får dere rette meg.

Mvh Torstein. :wink:

Det var dette jeg også fikk høre når jeg snakket med en på Bavaria. Jeg har sett på trykkplaten og ser at den er spent opp orginalt, jeg skal ta et bilde av hvordan det ser ut og komme med en nærmere forklaring.

Skrevet

Har desverre ikke fått tatt bilde enda, men det Bmw mekanikeren skrev til deg "Tor e46" skal være så og si korrekt. Har du kjøpt ny clutch og trykkplate?

Skrevet

Blir ny clutch i juni, skal da bytte: komp clutch, giroverføring, girolje, hardykobling, bakre foring på diffen og finne ut hvor klakkelyden kommer fra. Mistenker at det er enten girkasse eller mellomaksling, Vil da vurdere om det blir byttet med noe brukt i god stand.

Blir litt jobb det her, men er viktig å ta vare på bilen sin spesielt når det dreier seg om en BMW! :)

Skrevet
Blir ny clutch i juni, skal da bytte: komp clutch, giroverføring, girolje, hardykobling, bakre foring på diffen og finne ut hvor klakkelyden kommer fra. Mistenker at det er enten girkasse eller mellomaksling, Vil da vurdere om det blir byttet med noe brukt i god stand.

Blir litt jobb det her, men er viktig å ta vare på bilen sin spesielt når det dreier seg om en BMW! :)

Goodshit! når du ser på trykkplaten som er ny, så ser du at den er strammet opp med noe som kan ligne en "ninjastjerne", vist du hadde hatt den nye trykkplata der,så hadde du forstått opplegget med den clutchen med en gang.

Den ninja stjernen skal ikke skrues av trykkplaten før alt er korrekt montert, for da vil den ligge med riktig spenn på clutchen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...