Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

Jeg byttet nettopp svinghjul og clutch på min E39 M5 og har nå litt problemer med vibrasjon. CNS Racing sier at clutch'n må kjøres inn 500-1000 miles) slik at pressplata og svinghjulet kjøres til og ligger rett på selve clutchen.

Jeg har merket at vibrasjonene har gått vesentlig ned men er ikke helt fornøyd nå som jeg snart passerer 800km. Selve vibrasjonene er konstante over hele turtallet, noe som ikke kan relateres til ubalanse da vibrasjonen skal øke med turtallet. I helgen skal jeg bytte eksossen feste, girkasse feste og ta en titt på flexi disken mellom girkassen og akslingen for å se om problemet kan ligge her. Hvis ikke dette hjelper må jeg ned med kassen igjen for å se om noe kan være galt her. Eneste som kan vært galt er at metal beltene er bøyd pga girkasseakslingen har truffet dem på vei inn men dette tviler jeg på fordi vibrasjonene øker ikke når jeg trykker inn clutchen.

Hvis det viser at ingenting er galt vil jeg demontere svinghjulet, pressplata og clutchen å sende den til en balanseringsjekk. Problemet er at clutchen ble kjøpt i USA hos CNS Racing og jeg orker ikke dyr frakt frem og tilbake pluss problemer med toll (har altid det når det gjelder garantisaker) og ikke minst, lang vente tid. Jeg hadde håper å kun fått sjekket den i Norge en eller annen plass.

Prøvde å søke på teknisk men ingen nevnte om noen som drev med dette, eneste jeg vant var sarpsborg maskinering et eller annet men selv bor jeg i stavanger å lurte på om det var noen i området?

André

Skrevet

Det kan sjølsagt være litt ubalanse i trykkplata og/eller lamellen,men sjekk som du sier ytre ting som hardyskive,opphengslager og motor/gir/diff innfestninger.

Minuset med å balansere svinghjul med clutch&trykkplate er at den bør balanserest på nytt når clutchen engang skal skiftes igjen...

Skrevet

Takker for svar. Regner med at denne clutchen kommer til å vare ut bilens levetid så jeg trenger ikke å være redd for det. Pluss er den den alerede balansert med pressplate/clutch og svinghjulet samlet. Skal først sjekke det lette/ytre før jeg går løs på girkassen igjen. Hvis vibrasjonene reduserer enda litt etter disse komponetnene blir byttet regner jeg med at resterende vibrasjoner kommer av at clutchen må kjøres inn.

Men, vet noen om et firma som balanserer svinghjul?

Skrevet

Autoteknikk her i kr.sand gjør, søk på google.

jeg flytter hjem 9 mai, kan ta det med tilbake da, hvis du får sendt det ned og de får balansert det før den tid! :)

mvh.

Skrevet

Takk Hylle, for høre med dem.

Men fikk et nytt problem idag med girspaken. Før har jeg hatt en vis vibrasjon under akselerasjon i tredje og litt i fjerde gir. Men idag så begynte både første, andre og tredje vibrere noe helt sykt under akselerasjon!

Girspaken vandrer 4-5 cm under akselerasjonen og lager en metal til metal lyd. Dette vibrasjonen oppstår kun under akselerasjon, ikke under normal kjøring uansett hvilket turtall jeg har den i. Under akselerasjonne så vibrerer ikke selve bilen, bare selve girspaken. Jeg har ikke noen rare lyder ifra selve girkassen og den er lett å få i gir (må ikke bruke kraft)

Jeg har sett under og alt er på plass. Jeg tok også av alt av deksler på girspaken slik at jeg ser rett ned på drivakslingen og ser/merker at hele armen som girspaken sitter i viberer. Men ja, på lett pedal merker jeg intenting, verker på høyt turtall eller lavt turtall.

Noen som nå har litt peiling? Kan det være noe inni som er røket?

Skrevet

Må bare spørre, du tappa ikke olja av kassa før du tok den ned og har glemt å fylle på igjen?

Vibrasjoner i girstanga kommer ofte fra en defekt girkasse, da den er direkte koblet til kassa via en tapp som stikker ut av kassa.

Giroverøføringa subber ikke i mellomakselen?

De fleste motorverksteder skal kunne balansere svinghjul/clutch.

Skrevet

På en del biler ligger giroverføringen veldig nært hardykoplingen/flexidisken så hvis den er slitt vil den dunke borti giroverføringen når du belaster motor/drivverk (f.eks ved pådrag)

Hvis hardykoplingen er slitt vil dette føre til vibrasjoner i drivverket under pådrag og vil etterhvert bare bli verre og verre jo mer hardykoplingen revner opp. Har selv opplevd en dårlig hardykopling, da både tok det i girspaken min og ristet i drivverk/understell. Byttet hardykoplingen og alt var i sin skjønneste orden, men trenger selvfølgelig ikke være dette som er problemet ditt. Ville uansett undersøkt hardykoplingen og kryssene på mellomakslingen (som også vil føre til vibrasjoner hvis det er slakk i de) først, hvis ikke det er problemet så ville jeg nok tatt ned girkassen og undersøkt litt. Eventuelt så har du et motorfeste eller et girkassefeste som er ødelagt så motor og girkasse driver på å vrir på seg.

Skrevet

Har fylt på olje :) Jeg tror ikke kassen er defekt siden jeg klarer å bytte gir uten problem og jeg har ingen vibrasjoner ifra girkassen under kjøring uansett turtall, bare under pådrap i høy turtall på lave gir.

Men jeg ///MoePower er inne på noe. Jeg har installert en DSSR (double selector shifter rod) og dette hadde ikke store klaringen til selve hardikoblingen samenlignet med den gamle. Jeg skal prøve å sette på den gamle igjen å se om det hjelper. Kan være at under pådrag så er det så store krefter at girkassen/motoren vrir seg slik at den beveger seg 4-5 millimeter å dette er nok til at den subber borti DSSR'n.

Jeg har sett under bilen og hardikoblingen ser fin ut, ser ikke ut som at det er noen sprekker i den, men kan denne bli slitt iform av gimmien blir myk? Girkassefestene ser også ok ut men skal bytte dem i neste uke sammen med endel andre oppheng. Håper bare ikke motorfestene er slitte selv om de ikke ser slitte ut.

Skrevet

Det var DSSR'n som rubba mot flex disken. Når jeg så under med litt sterkt lys kunne jeg se 4 forsjellige slite merker på flex disken.

Takker for svar, rart jeg ikke så det men ja, avogtil er man bare rett å slett blind :) Et problem mindre. Nå fant jeg ut at rear sealen lekker på girkassen. Denne kan vel byttes uten å måtte ta ned kassen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...