RamstadTech Skrevet Mai 5, 2009 Skrevet Mai 5, 2009 Jeg kjøpte en E39 520i i vår og har nå opplevd to ganger at bilen spytter vann. Jeg kan ikke si at bilen koker, for tempmåleren viser normaltemperatur (i vert fall frem til det blir tomt for vann). Vannet blåses ut gjennom påfyllingslokket på ekspansjonstanken. Jeg aner ikke hvorfor dette skjer, men vurderer følgende punkter: -Systemet lekker vann, når nivået er tomt i ekspansjonstanken, suger motoren til seg luft gjennom bunn av ekspansjonstanken når motoren blir kald. -Systemet er ikke tett og drar inn luft andre plasser når motoren blir kald. -Toppakningen er defekt så trykk går over i vannet. Det er ikke groms i vannet og ikke vann i oljen, men vet det likevel kan blåse trykk fra en sylinder til en vannkanal. Dersom det ikke er sistnemnte punkt, må jeg skjønne systemet bedre for å vite hva jeg skal utbedre. Stemmer dette:? -Når motor er kald sirkuleres vannet i motoren, eventuell overflødigt vann (eller luft) renner gjennom øvre rør til radiatioren. Luft går over i ekspansjonstanken og dersom radiatoren er full av vann renner også overflødigt vann over til ekspansjonstanken. Vannet som kommer til ekspansjonstanken går inn mellom to o-ringer i lokket på ekspansjonstanken og renner invendig i lokket ned i ekpansjonstanken. -Når motoren er varm åpner termostaten tilførsel av vann fra bunn av radiator til motoren, vannmengden som går til motor presser vann fra motor og over til radiator. I og med at radiator tømmes fra vann og fylles med vann går dette i sirkulasjon. Men når vannet utvider seg pga oppvarming renner overflødig mengde over i ekspansjonstanken. -Når motoren kjøles krymper vannet og vann suges fra bunn av ekspansjonstanken til motoren. Dersom dette stemmer, hva stemmer av følgende:? -Lokket i ekspansjonstanken har en enveisventil som gjør at luft ikkje suges fra toppen av ekspansjonstank til radiator? -Hvis o-ringene på lokket ikke tetter, vil luft suges fra toppen av ekspansjonstank til radiator i stedet for vann fra bunn av ekspansjonstank? -Har lokket en enveisventil som tilfører luft til ekspansjonstanken for å ungå vakum i ekspansjonstank. Om man åpner lokket når motoren er varm vil det være atmosfæretrykk i tanken og bli vakum når motoren kjøles, som kan føre til at systemet drar inn luft fra eventuelle smålekasjer? Skjønner at dette kanskje er litt detaljerte spørsmål, så på forhånd takk til de som kan svare no noe av det.
RamstadTech Skrevet Mai 6, 2009 Forfatter Skrevet Mai 6, 2009 Bump, plus at jeg har noen spørsmål til Hvilke kriterier avgjør om pumpen til kupeen går? Er det en ventil også som avgjør om vann skal gå til kupeen, hvor sitter den?
RamstadTech Skrevet Mai 7, 2009 Forfatter Skrevet Mai 7, 2009 Er det ingen som kan forklare hvordan kjølesystemet skal fungere? Jeg får ikke ut all luften av systemet og ender opp med at luften presser ut vannet. Jeg har prøvd å lufte 10 ganger. Har søkt gjennom forumet, men finner ikke noen tråd eller referanser som forklarer hvoran komponentene skal fungere.
RamstadTech Skrevet Mai 8, 2009 Forfatter Skrevet Mai 8, 2009 Bump plus ennå et nytt spørsmål. Jeg har prøvd trikset med å sette bilen i en bratt bakke. Da får jeg varme i kupeen, i vert fall for en stund. Så merker jeg at varmen varierer, men også hastigheten på kupeviften varierer. Er der sensor i varmeregisteret som avgjør hvor fort viften skal gå? Dette skjer både på auto og manuell.
RamstadTech Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Skrevet Mai 12, 2009 Trenger ikke svar lenger. Hvis andre opplever at -temperatursensoren viser normaltemperatur -at varmeapparatet slutter å gi varme -kjølesystemet trykker vann ut av eksansjonstank-toppen -når instrumentet først viser at bilen koker, er den tom for vann. Da kan problemet være termostaten. Jeg byttet termostaten og ble kvitt problemet. Eneste måten jeg kan forstå hvordan termostaten kunne lage så mye problem er at vannet i blokken koker ut, temperatursensoren blir stående i luft og er uvitende om motortemperaturen. Luften blir pumpet innerst i systemet, utvider seg når temperaturen stig, noe som fører til at vannet blir trykt ut. Jeg følgte også tipset her fra: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/199986 om å bore hull i toppen av termostaten, slik at luften i slangen fra radiatoren til termostaten får luftes ut før motoren når driftstemperatur. Edit: Det var toppakningen likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå