Johnna Skrevet Mai 9, 2009 Skrevet Mai 9, 2009 Noen som har peiling på om hvordan i svarte det kommer luft i kjølevæska? Det blir trykk i radiatoren slik at vannet blir pressa ut av expansjonstanken. Gjennom trykkventilen i lokket. Der er ikke vann i oljen, ikke olje i vannet, lukter ikke exos av luft i radiatoren. Har ny vannpumpe, ny topp og da selvfølgelig toppakning. Kan ikke finne noen lekkasjer noen steder. HJELP............ Kan noen gi et trinn for trinn oppskrift på hvordan man lufter radiatorer? Det finnes to lufteskruer.
bjalle Skrevet Mai 9, 2009 Skrevet Mai 9, 2009 Fyll på kjølevæske til riktig nivå når motor er kald,kjør bilen skikkelig varm og luft først på skruen ved påfyllingen,kjør en halv times tid og luft på den andre skruen til ingen ting kommer ut,etterfyll gjerne litt frostvæske i luftehullet til det renner over.kjør enda en halv time og luft forsiktig på begge lufteskruer så skal all luft være ute av systemet.forsiktig når du skrur til skruene fordi de blir fort sprøe med alderen.Jeg gjorde dette når jeg byttet ut all frostvæska på bilen og allt ble 100%,det er også viktig å bruke frostvæske og ikke vann når man etterfyller ellers blir det aldri bra.
stoffer Skrevet Mai 9, 2009 Skrevet Mai 9, 2009 Har du hatt ut all kjølevesken så kan det jo ligge luft mange steder. Sett varmeapparatet på varmt, ellers pleier jeg å blåse ned i ekspansjonstanken til det slutter å komme luft fra de 2 lufteskruene, så etterfyller jeg en gang etter noen mil, har ikke merket noe problem.
Johnna Skrevet Mai 9, 2009 Forfatter Skrevet Mai 9, 2009 Ja men problemet er jo at når bilen blir god og varm så presses vannet ut av trykket gjennom lokket...
stoffer Skrevet Mai 9, 2009 Skrevet Mai 9, 2009 Ja men problemet er jo at når bilen blir god og varm så presses vannet ut av trykket gjennom lokket... da har du enten eksepsjonelt mye luft i systemet eller sa har du en feil på kjolesystemet, toppakning muligens.
Bjørner Skrevet Mai 9, 2009 Skrevet Mai 9, 2009 Du har nok sikkert ikke fått lufta skikkelig. Det som Bjalle beskriver e ikje heilt etter 'boka' , motoren skal ikke bli varm under lufting. Sjekk denne tråden, det har meget fin diskusjon angående problemet ditt og som gir en grundig beskrivelse av hvordan man lufter E39. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105364&highlight=lufte+e39 Lykke til
Johnna Skrevet Mai 27, 2009 Forfatter Skrevet Mai 27, 2009 Tusen takk for gode tips. Det viste seg å være termostaten som ikke åpnet nok. Kokte den gamle og den nye side om side i en gryte og den gamle åpnet kun 1/3 av den nye. Å lufte denne motoren krever jammen tålmodighet. Fikk det til slutt. Tips til alle: Ikke åpne lufteskruer eller ekspansjonstanklokk før bilen er stein kald. Har forresten en ratiator til overs hvis noen trenger for en billig penge:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå