Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Gjør det selv måten er å fylle olje på venstre side ,den pluggen som er rett over bunnpanne flensen til det renner ut igjen.

Kjør den varm først, ha driftstemp på motor .

Skrevet

Du må finne ut hvordan kasse det er. Hvis det er zf kasse så må du koble den til diagnose så du kan lese av oljetempen. Så åpner du påfyllingspluggen mens bilen går (men oljetempen må ikke være no mer enn 30 grader).

Deretter lar du den stå å gå med aircondition på i park til tempen er 37 graderog det burde da begynne å renne ut olje. Hvis det gjør det så skrur du igjen pluggen og alt er fint. Hvis ikke må du fylle på til det renner over. Dette må du gjøre før tempen går over 40...

Men som sagt, dette er for zf kasser. Har du gm kasse kan det hende det er litt andre temeraturer men jeg vil tro fremgangsmåten er den samme.

Skrevet

Høres greit ut det bortsett fra temp, ifølge Haynes skal være 30-80 grader.

Eg bytta olje og filter på GM kassa mi i dag, tappa av ca 6liter, bytta filter, pakning monterte bunnpanne fekk kun på ca 3liter etter å ha ca 30 grader og gjekk gjennom gira.

Så da kjørte eg den varm(på bukken) mens eg gjekk gjennom gira og fekk på siste ca 3literene.

Eg prøver ikkje å være kranglette, eg er ingen ekspert men eg følte meg litt tryggere når eg fekk fylt på omtrent det eg tappet av og da måtte eg opp i temperatur, kan være tilfeldigheter ikkje veit eg.

Det var mer frustrerende med oljetypene eg ble råda til å bruke kom til 4 forsjellige typer må sjekke det nærmere mandag men eit tips er å vaske ren bunnpanna så står bmw nr på olja der på grønn lapp.

Skrevet

åssen olje brukte du?

Skal igjennom denne operasjonen på min bil nå snart.

Regner med at Castrol har noe som passer :D:D

Skrevet

Ble anbefalt Castrol av Motortechnik, og kjøpte den hos dem, husker ikke eksakt NR på olja da det er et års tid siden. Fikk på 7 liter. Bunnpanna mi var helt tom når jeg tok den ned, ikke helt bra akkurat. Anbefales og ta ned bunnpanna på kassen og gjør den rein, samt bytte filteret i samme slengen.

Skrevet

Skal ikke krangle jeg heller. Som sagt var det jeg skrev med tanke på zf kasser.

At du fikk fylt på mere olje når den ble varm er ikke fordi oljen ble varmere. For når oljen blir varmere så utvider den seg og du vil altså egentlig få på mindre. Men kan være at det tok litt tid å få fylt opp kassa di så det var derfor du fikk på mer ettervert. I tillegg kan du ikke sammenligne hvor mye olje du tar ut og hvor mye du putter på av samme grunn, jo varmere olja er jo "mer olje" blir det. så med mindre det du tar ut og det du putter på har nøyaktig samme temp. blir det feil.

Skrevet

Angående olje MÅ det fylles NØYAKTIG riktig/samme som orginalt olje på kassa hvis du ikke flusher hele dritten(bytter all olje)!

Hvilken olje dette er kan de forhåpentligvis hjelpe deg med hos BMW, men de kunne ikke svare meg så jeg måtte finne ut selv...

Skrevet

Eg brukte esso lifetime/lifelong olja på min gm kasse men eg veit ikkje om det er riktig ,for eg fant eit nr på¨bunnpanna som ikkje stemmer med verken anbefalinger fra gs eller biltreff(lokal bmw) , eg tappa av en brun olje, anbefalingen fra bmw var rød olje (har type nr) dexron men den har feil type nr i følge bunnpanna mi, så eg ba om esso oljen ,om dette betyr noe veit eg ikkje men dette må eg sjekke på mandag.

Kan være eg har blanda og bør flushe og få dette riktig , kan jo være forrige eigere har bomma på olja, og denne skal ha den røde dexron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...