Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mye plaget med at bilen begynner å riste når jeg kommer over 70-80 kilometer i timen.. Rister mye på rattet, og kjennes ut som det rister bak.

Den sporer ikke. Bare risting.

Alle foringer bak er byttet, bærearmsforinger fremme er byttet, og felgene er avbalansert for en uke siden...

Ingen kast i de..

Dempere bak er dårlige.. Kan det være grunnen? Andre mulige grunner?

Setter stor pris på alle tips/erfaringer.

-Chris.

Skrevet

Hjelpesnekka?

Det sitter to plastforinger i hjelpesnekka, disse holder ikke evig. Det kan la seg gjøre å stramme etter snekka litt, men aller best er det å bytte foringene

Skrevet
Hjelpesnekka?

Det sitter to plastforinger i hjelpesnekka, disse holder ikke evig. Det kan la seg gjøre å stramme etter snekka litt, men aller best er det å bytte foringene

Det skal jeg sjekke ut.

Takk for gode tips så langt :)

Skrevet

er her noen eksempler på hva det kan være:

1. Det har samlet seg skitt eller gjørme inne i felgen, noe som påvirker avbalanseringen. Oppstår gjerne når bilen har blitt parkert etter å ha vært kjørt i regnvær på grusvei. Å få spylt vekk all skitten på innsiden av hjulet løser problemet.

2. Du kan ha fått en støtskade i en eller flere felger, slik at felgen har blitt deformert og gjør hjulet urundt eller at det kaster på seg sideveis. Dette kan skje om du treffer en fortauskant i for høy hastighet, kjører over et hull i veibanen eller på annen måte får et kraftig støt i hjulet. Jo lavere profil det er på dekket, jo større er sjansen for at slikt kan skje. I noen tilfeller kan felgen rettes ut, men dette er som regel ikke lønnsomt med mindre det er snakk om dyrere felger. Ny(e) felg(er) er som regel den eneste løsningen.

3. Du kan ha ubalanse i ett eller flere hjul. Dette kan skyldes enten at balansen i hjulet har forandret seg over tid, noe som ofte skjer i større eller mindre grad etter hvert som dekket slites. Eller at avbalanseringen av hjulet har vært for dårlig i utgangspunktet. Å avbalansere hjulene på nytt vil da løse problemet.

4. Du kan ha en såkalt separasjon i et eller flere dekk. Separasjon oppstår gjerne på dekk som er en del år gamle, eller som har blit utsatt for store påkjenninger pga. feil med bilens understell som forstilling, støtdempere osv. Eneste løsning i slike tilfeller er å bytte ut dekket.

5. Du kan ha dekk som ikke er helt runde fra fabrikk. Dette er mer vanlig på "billigdekk" enn på dekk fra anerkjente produsenter. I en del tilfeller kan man få innvilget reklamasjon på dekket pga. høydekast dersom dekket er ganske nytt og har slike symptomer. Før vi konstaterer at et dekk har en slik svakhet prøver vi å ta det av felgen, smøre ordentlig og legge det på nytt. Av og til kan dekket ikke ha glidd helt på plass på felgen.

Skrevet

Takker for gode tips :) Prøver først å sette på originalfelger da, og ser om det gir seg. Så vet jeg i det minste om feilen ligger der.. (burde prøvd det før jah...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...