BMW E46 320 stv Skrevet Mai 10, 2009 Skrevet Mai 10, 2009 Hei Jeg går nå med tanker om å realisere drømmen om M5 i løpet av dette året. Synes det er litt dårlig utvalg av disse for salg nå da men, den blå på finn ser jo ikke så dum ut. Lurer på om det er noen her inne med disse eller noen som har god peiling på hva en skal se etter og passe seg for angående disse bilene. Noen spesielle årsmodeller, motorer som en bør styre unna etc..' Er det evt noen som bor i trøndelag som jeg kunne tatt en tur til for en demonstrasjon? Kjører fra Rørvik, N-trøndelag, til Trondheim neste fredag og kan stoppe innom for en titt og en prat på veien. Det beste hadde vært om det var noen i trondheim omegn, for da kan det evt tas på lørdagen, så slipper fruen å være med, da hun (desverre) er null int i bil.. Om noen kunne nevne litt om hva som er standard og det mest vanlige ekstra utstyr hadde det vært fint. Vet veldig lite om disse bilene da de fram til nå har kun vært en urealiserbar drøm.. Håper noen kan hjelpe med med litt god info!! Hans Erik
Arotished Skrevet Mai 10, 2009 Skrevet Mai 10, 2009 Heisan. Kan se om jeg kan få skrevet ned noen få ord til deg litt senere.
Erebus Skrevet Mai 11, 2009 Skrevet Mai 11, 2009 de første 1999 og 2000 modellene, mener det var til mars 2000, har det vært noen skrekkhistorier med....motoren ryker og det er ikke akkurat billig...dette ble fikset etter 03/2000, så få deg en sen 2000, helst 2001 modell. Som med alle andre biler gjelder tommelfingerregelen, desto nyere jo bedre...
BMW E46 320 stv Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Skrevet Mai 11, 2009 Er det noen måte å fysisk se dette på bilen? Kan man sjekke om det er byttet motor fra før evt? Noe spes man kan se etter?
BMW E46 320 stv Skrevet Mai 11, 2009 Forfatter Skrevet Mai 11, 2009 Hvorfor ryker motoren på disse modellene da? Hvis man vet hvorfor kan det jo evt rettes opp i før de ryker..
hillmar Skrevet Mai 11, 2009 Skrevet Mai 11, 2009 Her står det iallefall om høyt oljeforbruk pga. utetteoljeringer som ble utbedret i 2000: http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/ Står også noen andre tips om hva du burde sjekke på M5 og e39 generelt.
Arotished Skrevet Mai 11, 2009 Skrevet Mai 11, 2009 Har aldri hørt at motorene ryker i ny å ne på disse bilene. Det er sant at oljeforbruket er litt høyt på disse bilene (før mars 2000) men selv om de forstørra stempelringene så er det rapportert om forsatt høyt oljeforbruket på dem etter mars 2000. Min bruker rundt 1 liter pr 1000-1200 noe som er normalt på så å si alle M5 biler. Største problemet med disse bilene er clutchen, den ryker litt raskt hvis du kjører denne bilen slik den er ment å kjøres. Dette pga liten clutchplate 240mm. Har selv satt inn en CNS Racing Power clutch med letta svinghjul som skal vare livet ut. Litt dyrt men sparer penger på langsikt. Ellers så har man rust hvis man ikke passer på. Bakluka og nedre del av dørene. Så har man litt karbon oppbygging i sekundær luft systemet, ikke farlig og har ingen betydning for ytelse men du får feilmeling på det. Hvis ikke bilen for blåst ifra seg litt så har du karbon oppbygging på selve stemplene. Så har man VANOS enhetene. Disse ryker i ny å ned men 99% av gangene er det kun o-ringene på solenoidene som blir harde og sprøe over tid å begynner å lekke (systemet går på 100-200bar) Enken sak å bytte, skulle du være meget uheldig så er det noe galt med selve VANOS'n og da må dette byttes. (dyrt) Ellers har man litt diesel lyd ifra bilen, noe som stammer ifra litt stor klaring ifra girene inni VANOS enhetene, kan fikses men da må de demonteres så neppe noe ola nordman gjør. Siste ting er foringene på casterarmene som har en tendens å ryke over tid, men har man bruke X5 foringer som er mye sterkere. Oljeseperatorene må renses etter tid, merker at disse begynner å bli tette hvis den er ugjevn på turtall. Sealen som er pådekselet over sylinderhodene har en tendens å lekke hvis bilen er gammel/kjørt mye. Enkel sak å bytte. Ellers har man MAF, lambda og CPS (intak og eksos) som er litt slitedeler som må byttes på rundt 100 000. Disse kan være ting man bytter når man overtar bilen (noe jeg gjor men det ser du selv), samt å bytte oljen (så er man sikker). Hadde også byttet til en E60 545i short shift, noe som gjør bilen mer gøy å kjøre (koster 700kr på bavaria)
BMW E46 320 stv Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Skrevet Mai 12, 2009 Takk for masse nyttig info. Er så greit å vite en del spesifikk om en bil før man handler. No blir det uansett ikke før til høsten at jeg blir å handle noe, da jeg først må kvitte meg med minst en av bilene jeg har først. Sekundær luftsystem? Det var et fancy ord, vil det si vakum?
Arotished Skrevet Mai 12, 2009 Skrevet Mai 12, 2009 Sekundær systemet tar eksoss ifra kanaler rett utenfor eksoss ventilene å sender de en eller annen plass for å hjelpe katalysatoren å bli raskt varm.
BMW E46 320 stv Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Skrevet Mai 12, 2009 Ingen i trøndelag som har eller kjenner noen med en sånn bil da? Gjerne som også har litt peiling på hva de kjører, og ikke bare har råd til å kjøre en..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå